Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og synspunkter til en nybegynner?


10thumbsup

Anbefalte innlegg

Men fingrene har foreløbig sagt stopp. Spesielt grep på første fret er utrolig vonde, etter ei stund føltes det som jeg spilte på piggtråd..
Hmmm... kan være at du har litt høy oversadel. Forsøk å spille de samme grepene med capo ett hakk opp og se om det hjelper (da blir strengene kanskje litt lavere i utgangspunktet). Evt kan du vurdere å bytte til tynnere strenger.

Du vil herde fingertuppene etterhvert og styrke venstrehånda etterhvert som du øver, men i starten kan det være lurt å lytte til signalene fra fingre og hender. Man blir ofte veldig ivrig i starten, men det kan føre til alt fra blodige og sprukne fingertupper til senebetennelse. Får du vondt, så ta en pause til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke A7?

For øvrig husker jeg veldig godt at jeg likte denne akkordprogresjonen da jeg var i ferd med å komme opp av startgropa: C-Am-Dm-G7-C Den er fin fordi man 1) kan spille mange sanger over den og 2) fordi den kun krever enkle endringer i fingersettingen fra grep til grep.

Elevene får like lett til A som A7 - A viser seg lettere å huske siden fingrene fungerer som en stor klump. Når jeg har overtatt andres elever som kun har lært A7, har de litt problemer med å få plass til en finger til, men når de har lært en vanlig A er det såre enkelt å fjerne en finger.

Den progresjonen der er gull. Ikke bare fin å spille, både teknisk og musikalsk, men funker på et utall av sanger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke barre-grep, og få åpne strenger som forpurrer klangen. Tenker da på denne H7-varianten:

-2-

-0-

-2-

-1-

-2-

-X-

Dm er kjekk å ha med hvis du gjør låter i Eb, Ab eller lignende og trenger Fm. Capo på 3.-bånd, og du er good to go.

åpne strenger forpurrer da ikke klangen?? de får jo bare akkordene til å låte større og luftigere. F.eks E i førsteposisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åpne strenger forpurrer da ikke klangen?? de får jo bare akkordene til å låte større og luftigere. F.eks E i førsteposisjon.

Nei, mente selvfølgelig ikke at åpne strenger alltid er ille på alle grep. :) Litt utydelig, la meg utdype.

La oss si at jeg bruker dette som H hos en elev som ikke fikser barregrep ennå:

-2-

-4-

-4-

-X-

-X-

-X-

Her er det stor sannsynlighet for at en nybegynner som ikke er helt stødig med høyre hånd treffer D-, A-, og E-strengen, noe som gir dissonanser i kjipe oktaver (#9, 7 og 11 er fett på en dominantakkord, men funker ikke helt i store oktav og kontraoktav).

Nå må jeg nevne at jeg har mest erfaring med barn. En voksen vil nok ikke ha de samme motoriske utfordringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mente selvfølgelig ikke at åpne strenger alltid er ille på alle grep. :) Litt utydelig, la meg utdype. La oss si at jeg bruker dette som H hos en elev som ikke fikser barregrep ennå: -2- -4- -4- -X- -X- -X- Her er det stor sannsynlighet for at en nybegynner som ikke er helt stødig med høyre hånd treffer D-, A-, og E-strengen, noe som gir dissonanser i kjipe oktaver (#9, 7 og 11 er fett på en dominantakkord, men funker ikke helt i store oktav og kontraoktav). Nå må jeg nevne at jeg har mest erfaring med barn. En voksen vil nok ikke ha de samme motoriske utfordringene.

okay..get it;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hørt om Telecaster?

For gitarister har nok Telecasteren samme status, men det er ikke til å komme fra at Stratocasteren er i en særstilling. Den er klart den mest kopierte gitaren, og jeg tror også at dersom du ber en ikke-gitarist om å tenke på en typisk elektrisk gitar, så er det Stratocaster-formen med de to "hornene" de ser for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gitarister har nok Telecasteren samme status, men det er ikke til å komme fra at Stratocasteren er i en særstilling. Den er klart den mest kopierte gitaren, og jeg tror også at dersom du ber en ikke-gitarist om å tenke på en typisk elektrisk gitar, så er det Stratocaster-formen med de to "hornene" de ser for seg.

Joa, men her er vi vel alle gitarister? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt (dumt) spørsmål. Vil ikke opprette ny tråd om emnet. Håper noen kan svare.


Jeg kikker på tabs og har forstått hvilken streng og hvilken fret det skal spilles på. Men som fersking på egenhånd føler jeg ikke at det hjelper meg noe særlig i og med at jeg ikke vet hvordan man skal holde.

Finnes det noen sider / bøker / program der man kan konvertere tab til akkorder?


For eksempel her:


|-----------------------------------------------------------------
|-----------------------------------------------------------------
|-5-5-5-5-5-5-5-5-6-6-6-6-6-6-6-6---------------------------------
|-------------------------------------------5-5-5-5-5-5-5-5-1-1-1-1-1-1-1-1-



Her forstår jeg det sånn at jeg starter på 5. fret a streng, så 6. fret så tilbake til 5.fret E streng videre til 1. fret.

Men som fersking har jeg ingen anelse hvilke akkorder dette er og vet heller ikke hvordan jeg bør plassere fingrene slik at jeg kan ta "smidige overganger"


Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du viser her, er ikke en akkord, det er enkelttoner som blir slått. En akkord innehar minst tre toner.

Dersom det er en oversikt over akkorder du ser etter, så har jeg linket til dette under, da kan du også se anbefalt fingerplassering. EDIT: Nummerne 1-4 angir hvilken finger du plasserer hvor, 1= pekefinger, 2= langemann etc.

http://chordguide.com/guitar/chords.asp

Dersom du vil gå den andre veien, fra tabulatur til akkorder(istedenfor å gå igjennom 2k akkorder uten å finne den ene du leiter etter) så kan du finne det her:

http://www.chordbook.com/guitarchords.php

Håper det er noe til hjelp. :)

EDIT2: Når man spiller fra tabulatur der fingersettingen ikke er angitt, så er det sikkert noen som kan komme med bedre tips enn det jeg har. Jeg prøver alltid å la fingrene jobbe minst mulig, dvs. velge den fingeren der man kommer videre til neste fingersetting på enklest mulig måte, og ved å bevege hånden så lite som mulig. Ting blir ikke nødvendigvis så knall dersom du kun bruker pekefingeren på alt du spiller. ;)

Endret av Skoggy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du viser her, er ikke en akkord, det er enkelttoner som blir slått. En akkord innehar minst tre toner.

Dersom det er en oversikt over akkorder du ser etter, så har jeg linket til dette under, da kan du også se anbefalt fingerplassering. EDIT: Nummerne 1-4 angir hvilken finger du plasserer hvor, 1= pekefinger, 2= langemann etc.

http://chordguide.com/guitar/chords.asp

Dersom du vil gå den andre veien, fra tabulatur til akkorder(istedenfor å gå igjennom 2k med akkorder uten å finne den ene du leiter etter) så kan du finne det her:

http://www.chordbook.com/guitarchords.php

Håper det er noe til hjelp. :)

Takker for linkene. Chordbook var muligens det jeg var ute etter.

Ok. Enkelttoner men ikke akkorder, got it, men i mitt grønne gitarhode vil jeg tippe at grepene på enkelttonene vil være nærliggende en eller annen akkord. Og tanken min var da å posisjonere fingrene til en nærliggende akkord når jeg tar enkelttoner, hvis du skjønner hva jeg mener.

Om jeg plottet inn første tab fra eksempelet i mitt forrige innlegg korrekt -5 i chordbook, klikket search chord , fikk jeg em9 og da vil jeg anta at den taben må spilles med pekefinger.

neste på tab -6 e7+9 osv..

Tanken min er å først lære disse akkordene som chordbook gir meg og når jeg føler meg noenlunde trygg på de akkordene, prøve å justere fingrene til å matche taben. Er jeg helt bak mål nå?

Om jeg er bak mål lærer jeg i det minste noen akkorder. Og det er vel bra i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ute på gyngende grunn når det gjelder musikkteori, hodet mitt er desverre ikke medgjørlig når det gjelder de tingene der, men jeg skal forsøke, så håper jeg noen arresterer meg hvis jeg sier noe som er feil:

Det du spiller av enkeltnoter, hvis vi følger eksempelet ditt, er D, D#(Eb), A, F.

Jeg er redd jeg ikke helt klarer å forstå hva du mener med at tonene ville være nærliggende en eller annen akkord, heller ikke å posisjonere fingrene til en nærliggende akkord når du slår enkelttoner. Mener du hvilken akkord hver enkelttone "hører til" isolert sett?

Dersom du kun setter -5 i chordbook, muter de strengene du ikke slår på, så vil du ikke få opp noe resultat. Dersom du føler du ikke har den helt på G, send meg en PM, så skal jeg prøve å få loset deg gjennom bruken av den, det er ikke noe hokus pokus, men det kan være ting du ikke "ser".

At du lærer deg akkorder er jo alltid knall! Hvilken sang driver du meg, forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg er på villspor. Var ikke i nærheten av gitar når jeg skrev forrige innlegg og prøvde å lese meg til en slags logikk.
Ser nå at det var null treff når jeg mutet de andre strengene i chordbook. Så glem det :P

Jeg prøver i grunn ikke på noen spesiell sang enda. Er altfor fersk til dette føler jeg. Nå konsentrerer jeg om å klare å ta forskjellige akkorder rent og ikke minst huske dem. Og på enkle akkorder har jeg begynt å øve litt på å skifte akkorder. fingrene på venstre hånd trenger også en del pauser ,så det har ikke blitt overdrevent mye trening.

I går gikk mye av tiden på å øve på Bm ( den med pekefing på 1.streng).. Herregud.. lillefingen er helt retard. Den er liksom ikke på lag med de andre fingrene. Har "tedrikker" lillefing.. Den begynner ukontrollert å stige til værs.. <_< .. De andre fingrene beveger seg som fulle sjømenn..

Etter over en halvtime med bm akkorden der jeg ikke var i nærheten av å treffe rent en eneste gang begynte jeg å bli frustrert. Og fant i tillegg ut at jeg hadde spilt akkorden feil. Hadde ringfing på A streng og lillefing på D streng istedet for D og G.( ble bittelitt lettere når akkorden var riktig)
Pr i dag har jeg ingen anelse hvordan det skal være mulig for meg å skifte fra og til BM. Men gir meg ikke om jeg så må øve et år på Bm.

Tilbake til tabene:

Som sagt øver jeg ikke på noen sang enda, men har blitt mer bevisst på å kikke på taber eller akkorder på sanger jeg hører på.
Når jeg ikke har øvd på gitar så har jeg kikka litt innom på forskjellige taber, alt fra heavy til ikke heavy. Og kikka litt på videoer, Ikke for å lære det med en gang, men for å se hvordan det "ser ut" når de spiller. (Ikke alltid like lett å se ut ifra et live klipp og er klar over at tabene ikke nødvendigvis er nøyaktige)



Eneste som plager meg litt er at jeg er veldig usikker på hvilke fingre som skal brukes på taber med enkelttoner. Derfor jeg prøvde å finne en logisk "link".

Et eksempel ( nei har ikke tenkt å lære denne med det første)
( wasting love Iron Maiden)
G|-9-11-12
D|--------- 10

Blir ren gjetting.. pekefing på 9..

Men det har forsåvidt ingen hast i og med at jeg sikkert kommer til å øve akkorder i lange tider før jeg går videre



Den taben fra forrige innlegg er starten på denne sangen. En av mine favorittsanger og forhåpentligvis en sang jeg lærer å spille en vakker dag..




Men skal drøye litt før jeg stiller flere spørsmål. babysteps.. Har fått masse bra info og linker her inne og skal tilbringe de neste ukene på å fore hjernen med akkorder og lære fingrene å bli mer "edruelige" :D
Forhåpentligvis vil jeg få noen aha opplevelser etterhvert som jeg begynner å mestre noen av akkordene.

Takk til alle som har tatt seg tid til og lese og svare. Veldig oppmuntrende for en som har startet helt fra scratch :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst, så er det å lære seg å spille gitar, som de aller fleste andre instrumenter noe som tar tid. Det som kan gjøre det ekstra frustrerende, er at framgangen kommer i "bølger". Plutselig løsner det, og så er ting som var vanskelige før, plutselig kjempelett, og man skjønner ikke hvordan man kunne ha problemer med det. I tiden rett før man kommer til et sånt nivåskifte,kan det være ganske tungt, da det virker som om man ikke har stort med framgang. Det er bare å holde ut, og så får man et "løft" i ferdighetene.

Disse "bølgegreiene" jeg forsøker å beskrive, er mest merkbare mens man er nybegynner, men det forsvinner aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt første gangen jeg fikk til skifte til Bm, og kunne spille Comfortably Numb. Var faen meg som å vinne i lotto! :D

Ta deg en pause før du blir frustrert, så prøver du igjen når pågangsmotet har steget igjen, og som CF skriver over, plutselig løsner det.

Edit: Språkvask

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.