Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og synspunkter til en nybegynner?


10thumbsup

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er 110% fersk når det gjelder gitar, muligens et håpløst prosjekt, men noe jeg har tenkt på veldig lenge. Flere år faktisk.

Har alltid hørt at en må begynne med akustisk gitar men hjernen har aldri fordøyd den informasjonen så jeg tok et svalestup i den lokale musikkforretningen og gikk til et innkjøp i går.

Skulle egentlig kjøpe en supreme st-1 gitarpakke til 2000 kroner, men selgeren manøvrerte meg elegant forbi den og tilbudde en brukt forsterker ( spider IV 15) til 500 kroner og en brukt Les Paul til 2500 kroner. Og jeg slo til.

Er muligens overkill for en nybegynner men skitt la gå :P

Første spørsmål må bli. Er en brukt Les Paul til 2500 kroner et godt kjøp? Den er helt lik den på første bilde her http://gitarnorge.no/artikkel/119/gitarguiden_del1



Joda, så nå sitter jeg her med gitar , forsterker og øreklokker så ikke naboene får mentalt sammenbrudd.

Det store spørsmålet er: Hva ville dere lærde begynne med hvis dere var helt ferske, ikke kan en note, halvveis tonedøv og satt med en Les Paul i fanget? :D


Er litt usikker på veien videre og rekkefølgen.

Slik jeg tenker er:

Bare bli kjent med gitaren, lære noen akkordgrep til jeg ikke har mer hud på fingrene. Venne fingrene til å tåle strengene.
Skaffe en eller annen bok/lydbok/videobok for komplette idioter. Få det inn med teskjei bok. Trenger sårt tips fra dere. Helst noe med masse bilder som ikke skipper ting fordi de er åpenbare.

Lære å lese noter og tabs.

Lære å treffe de jævla strengene i et forsøk på å skifte grep....
Lære å synkronisere fingre. Den delen blir gjerne den store utfordringen. Etter dag 1 med gitaren ser jeg på det som 99% umulig. ( Har god tid, gir ikke opp med det første :) )

På sikt vil jeg ta noen gitarkurs, men syns det kan være greit å vite på forhånd hva en note og en tab er, samt å ha fingre som er rustet til å gå gjennom noen gitartimer.


Tar imot alle gode råd jeg kan få. Takk for at dere tok dere tid til å lese .




Ps! Motivasjonen min til å lære å bli brukbar på gitar er litt småmorsom men dog muligens litt urealistisk.. men kommer ingen vei uten å prøve B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det Gibson på headstock og gitaren generelt ikke er for slitt, så har du gjort et fint kjøp for 2500 kr, uansett. Gibson Les Paul er en av de desidert to mest ikoniske gitardesignene gjennom tidene. Den andre er Fender Stratocaster. Jeg synes en Les Paul er et veldig godt valg, siden den har fast bro og dermed er temmelig enkel å stemme og holde stemt.

Line 6 Spider er også en helt fin begynnerforsterker. Godt kjøp.

Glem noter og tabs til å begynne med. Start med akkorder, kun en av gangen. Lær grepene til du spiller dem rent (alle strengene klinger). Så kan du begynne å øve på å skifte akkordene og spille små sangsnutter.

Veien videre etter dette avhenger litt av hva slags musikk du vil spille, men siden du har skaffet elgitar, så regner jeg med at plekterspill er mer aktuelt enn fingerspill. Når du behersker akkordene ville jeg trent mer på plekterbruk og få kontroll på det.

Etter dette kan du gå over til mer spesialiserte temaer som barregrep, power-chords, skalaer, riff og solospill. For de to sistnevnte begynner noter og tabs å spille en rolle.

Gitarkurs kan du starte på når som helst, dersom det er det du vil. Det jeg personlig har lært mest av er å spille sammen med andre. De andre trenger ikke å være så flinke heller, men gjennom samspill får man alltid inspirasjon til å prøve på nye ting.

(Just my 50 øre)

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den les paulen, er det en Gibson eller Epiphone, eller et annet merke? Uansett, om det er en Epiphone standard vil jeg si at det er et veldig godt instrument som holder seg stemt greit nok. Lyden vil du nok bli litt mer smak og behag på etterhvert.

Å bli kjent med gitaren er jo kjempelurt, det kan hjelpe deg med hva du vil se etter til et muligens nytt kjøp i fremtiden dersom det blir aktuelt. Da kan du komme med ting du liker og ikke liker, og du vil føle at det er kanskje er mer kvalitet i andre gitarer. Det å ha "grepet" i hånda er også en ting du bør bli vant til med progresjonen av å bli kjent med den.

Pass på at gitaren er stemt, så slipper du å få noe dårlig motivasjon mens du spiller. I vinterkulden og kanskje litt temperatursvingin samt fuktighet kan det fort bli at gitaren blir litt ustemt. Stålstrenger + temperatur er jo ikke hokus pokus.

Å lære seg akkorder er ingen dum ide, og brukes jo stort sett hele tiden. Lær deg alle grunnleggende akkorder, spill sanger og gjerne spill noe du liker å høre på. Det gir jo mer inspirasjon til å bli bedre. Å lese noter er noe jeg ikke kan så godt selv, men tabs er noe du kan begynne å lære tidlig også. Mest for å vite hvor du skal plassere fingre på f.eks akkorder. Da er det litt enklere å kanskje skjønne seg på tabs videre til f.eks riff og soloer. Men ta et steg om gangen kanskje?

Gode nettsider er f.eks www.ultimate-guitar.com og www.justinguitar.com. Mye å hente og mye å lære herfra.

Om du starter på et gitarkurs vil du nok få litt raskere hjelp, da du observerer og prøver samtidig som du får veiledning stort sett hele tiden. Det er ikke et MUST, men av de jeg kjenner som har tatt kurs har lært gitar mye raskere enn de jeg kjenner som ikke har tatt noen kurs. Alt også etter egen motivasjon.

EDIT: Velkommen til forumet! Her har du alle slags mennesker med alle slags erfaringer og kunnskaper, aktivt hver eneste dag og har alltid noe nytt å komme med!

Endret av RalphDarwin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, velkommen til forumet! :)

Jeg synes punktene du har satt opp ser fornuftige ut, og det gjør godt å se at du tilsynelatende ikke er en nybegynner som forventer å like god som Guthrie Govan i slutten av første uke(sånn som enkelte andre håpet på :blush: ), for det hadde fort tatt knekken på spillegleden.

Man kan mene mangt og mye, og spør du ti forskjellige mennesker så får du helt sikkert ti forskjellige svar. Jeg synes Lillebjørn Nilsens gitarbok (i tillegg til sidene Ralph har linket deg til), er et godt sted å begynne. Der får du det grunnleggende med tegninger, en del sanger å spille igjennom, samtidig som hele boka er lettfattelig.

I tillegg synes jeg man ikke kan stresse nok at det skal være morsomt å spille, så så fort du kan en liten haug med akkorder ville jeg ha funnet meg noen sanger jeg syntes godt om og lært meg de på de grunnleggende akkordene. Ettersom du får progresjon på spillingen din så kan du lære deg mer avanserte ting og sanger.

Når det gjelder punktene dine med å treffe de jævla strengene, så er nok dette noe alle kjenner seg igjen i, og du kan ta det med ro, det faller på plass etterhvert, det samme gjelder synkronisering av fingre. Husker godt at de var overalt men aldri der jeg ville de skulle være i begynnelsen. :) Vær flink og øv, så skal du se at det drar seg fint til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hyggelige tilbakemeldinger :)

Ser nå at det er en Epiphone, men gjør ingenting for min del. Gitaren låter fint. Det første jeg spurte om før jeg kjøpte gitaren var hvordan en stemmer den. Jeg fikk låne en akustisk gitar på ungdomskolen for noen år tilbake og ga opp hele driten når gitaren ble ustemt. Fikk en liten demonstrasjon om hvordan man stemmer med forsterkeren, det var genialt.

Tar babysteps og ser hvor mye jeg klarer å lære.

Skoggy: Jeg vet at det tar tid å lære seg å spille gitar og jeg forventer ikke å bli like god som Guthrie Govan i slutten av første uke. Regner dog med å spille Raining blood med Slayer med bind for øynene i løpet av fredag så får jeg heller bruke ei uke ekstra på å lære for the love of God med Steve vai. :P

Takker også for oppmuntringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle sagt alt. Da skal jeg bare gi støtte til den som foreslo sidene til Justin Sandercoe. De er veldig bra.

Epi LP er en helt kurant gitar, det. God pris har du fått, også.

Forøvrig er jeg litt imponert over hvor orientert du er blant "gitaristgitarister". Det er vel ikke så mange som ikke spiller selv som er kjent med for eksempel Guthrie Govan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange som ikke spiller selv som er kjent med for eksempel Guthrie Govan.

Det slo meg og. Jeg hadde ikke hørt om GG engang før jeg joinet her inne, og jeg har spilt i over ti år. :P

Lykke til, trådstarter! Husk at det ikke er katastrofe om du ikke får det til med en gang, du vil være i den situasjonen mange ganger. Practice makes perfect. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for to år siden å lære meg gitar. Er fortsatt å regne som nybegynner. Men kanskje nettopp derfor så kan jeg gi noen gode tips. :)

Jeg begynte med dette kurset først

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/hunstmo/

Her lærte jeg å spille enkle sanger med akkorder. Kurset er fint de første ukene som nybegynner.

Husker ikke hvor lenge jeg holdt på med det kurset, men etter en tid bestillte jeg meg følgende kurs som jeg kan anbefale på det varmeste:

Gibson’s Learn & Master Guitar

link: http://www.learnandmaster.com/guitar/

Endret av GlobalRider
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tips fra gitarlærern:

- Fokuser på moroa. Musisering skal gi/ha mening. Se om du klarer å spille låter du selv synes er bra.

- Kjøp capo. Da kan du spille i alle tonearter uten å måtte slåss med barregrep hele tiden.

- Styr unna "Spill gitar"-serien. Den er grusomt kjedelig, utdatert og unøyaktig. Sølvin Refviks bøker er greie.

- Ta tida til hjelp, motorikk og koordinasjon må utvikles. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange nyttige tips og linker :)

- Styr unna "Spill gitar"-serien. Den er grusomt kjedelig, utdatert og unøyaktig. Sølvin Refviks bøker er greie.

Fikk med spill gitar nå! hefte med på kjøpet.. For å være helt ærlig så bladde jeg rett til side 39 av hefte der alle akkordene i boka er listet opp.


Nå kan jeg D, G , E, cm , A og a7 uten å måtte kikke i hefte.

Men fingrene har foreløbig sagt stopp. Spesielt grep på første fret er utrolig vonde, etter ei stund føltes det som jeg spilte på piggtråd..




Forøvrig er jeg litt imponert over hvor orientert du er blant "gitaristgitarister". Det er vel ikke så mange som ikke spiller selv som er kjent med for eksempel Guthrie Govan.
Det slo meg og. Jeg hadde ikke hørt om GG engang før jeg joinet her inne, og jeg har spilt i over ti år. :P



Hehe. Skal ikke prøve å skryte på meg de store kunnskapene om "gitaristgitarister" som dere kaller det. Guthrie Govan hørte jeg ved en tilfeldighet for et par år siden som related video på et youtube søk jeg hadde. Husker ikke va jeg leita etter. Erotiske kaker kanskje :P

Av "gitaristgitarister" er favorittene Steve Vai, Freddie King og Eddie Van halen.

Musikksmaken min er forøvrig veldig variert og jeg tåler å høre på det meste, men jeg foretrekker musikk som får frem luftgitaren fremfor de 1 milliard menneskene som foretrekker å ri luftponny..

Jeg heller vel mest mot metal og stonerrock. Queens of the stoneage og Kyuss er vel de største favorittene. Men hører på alt fra Ac/dc til slipknot. Av de norske er Jokke, Satyricon og el caco det jeg hører mest på.

Klarer jeg engang en eneste låt fra en av favorittene en eller annen gang langt ut i fremtiden så er det verdt hele gitarkjøpet. Er ikke så kravstor :P

Et lite spørsmål. Hvilke akkorder er de mest "vanlige"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ingen måte betvile din kunnskap om hva som er mest vanlig, men jeg inbiller meg at i musikken jeg har spilt opp gjennom årene så føler jeg at både Hm og F har dukket opp mye oftere enn både Dm og H7. Noen grunn til at du trekker frem H7 fremfor vanlig H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til de minste elevene mine, at for å oppnå "level up" bør de kunne disse 9: A, Am, E, Em, G, D, Dm, C og H7. Men som oftest sniker F og Hm/Bm seg inn i tillegg.
Ikke A7?

For øvrig husker jeg veldig godt at jeg likte denne akkordprogresjonen da jeg var i ferd med å komme opp av startgropa: C-Am-Dm-G7-C Den er fin fordi man 1) kan spille mange sanger over den og 2) fordi den kun krever enkle endringer i fingersettingen fra grep til grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.