Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Zoom q3hd, noko å satse på?


Anbefalte innlegg

Heisann, eg har tenkt å skaffe meg ein zoom q3hd til gitarvideoer, konserter osv, og eg er interissert frå scar fra folk som har den eller den tideligere (q2hd)

1-kva er egentlig forsjellen mellom q3hd og q2hd?

2-MÅ du ha software/firmware som følger med for å importere filmene til pc via usb eller sd kort? Er formatet lett å åpne i andre redigeringsprogram?

3- kan eg bruke kva slags sd kort eg vill og forsatt spille inn i hd? Må eg laste ned noko drivers til sd kortet?

4- er det noko måte eg kan spele inn KUN lyd som ein lydfil? Er det samme kvalitet som på lydopptakerene til zoom?

5- kan eg bruke den som ein audio interface, og spille inn rett i ein DAW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier en q3HD, så jeg kan svare på noe her.

1. aner ikke, har aldri testa q2.

2. Formatet det blir tatt opp i er Quicktime. Det åpner windows movie maker, og hvis du bruker mac så er det ikke noe problem å åpne det. Jeg har ihvertfall aldri brukt noe program som har fulgt med q3HD (jeg vet ikke om det er noe engang). Man kobler til PCen som med en vanlig USB, der finner man alle filene. Jeg har for det meste brukt USB, men tror ikke det er noe annerledes med SD-kort.

3. Det SD-kortet som følger med er et helt vanlig 2gb SD-kort. Du kan sikkert endre hvis du vil. Jeg vil tro at HD eller ikke har ingenting å si for SD-kortet.

4. Det går an å skru av kameraet, og bare ta inn lyd. Om det er like bra som lydopptakerne vet jeg ikke.

5. Nei, det tror jeg ikke.

Andre ting: batterikapasiteten er farlig lav, det er det jeg er mest misfornøyd med. Batteriene varer bare mellom 30 min og 1 time maks. Kan godt hende det er noe feil med min, men jeg har ihvertfall vurdert å kjøpe 9v-adapter til den, slik at jeg slipper å være nervøs over at batteriet plutselig går tom (som skjer ganske ofte). Videokvaliteten er OK, lyden synes jeg ikke er så bra. Har et par gamle eksempler der jeg har tatt opp uten å legge på lyd etterpå:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det slik at den går på aaa batterier og har ikkje lader, dvs du må kjøpe nye for kvar utladning? Og er 9v adapteren samme som du fks bruker i gitarpedaler? Må eg ha oppladbare batterier for å lade den? Spiller den inn som ein rein wav fil når kameraet er av?

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

q2hd er nyere, ja. Den har dessuten et annet system når det gjelder mikrofoner. Når jeg sjekket ut rundt min, fant jeg mange som sa at 2hd ikke var bedre enn 3hd, tvert i mot. Du finner en god del videoer som sammenligner på YT.

Her er en tråd jeg hadde nytte av: http://taperssection.com/index.php?topic=157379.0;all

Uansett, forskjellen er ikke såå stor at jeg er stort å spekulere på. Jeg fant en brukt, og gjorde en grei handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

q2hd er nyere, ja. Den har dessuten et annet system når det gjelder mikrofoner. Når jeg sjekket ut rundt min, fant jeg mange som sa at 2hd ikke var bedre enn 3hd, tvert i mot. Du finner en god del videoer som sammenligner på YT.

Dette er en veldig god video, synes jeg. Q2 er ganske mye bedre enn q3 på både lyd og video, mens q3 har endel ting som kanskje folk har behov for:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar heller 2eren, siden den virker betdre, tar opp i mpeg4 og dei har den på butikken :P Det er vel ingen mulighet til å koble lader til den, så eg får vel heller kjøpe oppladbare ss batteri og ein lader til dei. :P Mpeg-4 kan vel spilles av og redigere i fks. movie maker, og laster kjapt op til youtube?

Endret av Esp_ltd@95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er grisefornøyd med min Q3HD, liker bl.a valg mellom .wav og .aac format på lydfilene og at man kan lagre film direkte som H.264 .mov. Billedkvaliteten er helt ok, uten at den velter meg fullstendig ut av stolen. Til det har jeg betydelig bedre utstyr i daglig bruk (er fotograf av yrke).

Men lyden... fullstendig konge, vil jeg si. Man skal være bra klønete for ikke å klare å få bra lyd av denne lille greia. Har brukt den på alt fra bandøving, låtskisser og riff-lagring til rene intervjusituasjoner med bare contentum og voice, og det er en sann fryd å høre kvaliteten på det som er tatt opp.

Batterivarigheten kunne - som flere påpeker - vært bedre, men med et par-tre oppladbare sett batterier fra Claser'n eller Biltema så er du reddet nesten uansett situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer veldig godt at Q3HD er ute av produksjon, ja. Det er vel noen få butikker som har noen igjen på lager (de som kanskje har overpriset disse tidligere). Hvorfor de har gått ned i tall vet jeg ikke.

Hvis du trenger det, så kan du jo kjøpe en original tilbehørspakke til opptakeren. Da får du, såvidt jeg husker, med lader, HDMI-kabel, vindskjerm, USB-kabel, tripod-stativ og et etui til opptakeren.. De koster ikke så mye heller, 300 kroner-ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.