Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg et elpiano!


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Kanskje et noe uvanlig spørsmål det her, med tanke på at det tross alt er et gitarforum, men jeg prøver meg likevel. Det florerer tross alt med forskjellige interesser her på bruket.

Etter å lenge ha lekt med tanken, har jeg nå innsett at jeg må krype til korset og kjøpe meg et elpiano/keyboard/stage piano, eller hva det nå enn heter. Så lenge det ikke tar aalt for mye plass og følelsen er så lik et akustisk piano som mulig i forhold til prisen, så kan det hete hva det vil!

Det er nok sikkert ikke nødvendig med 88 tangenter heller.


Jeg har sånn cirkus 5-6k å rutte med. Pengene var egentlig ment til enda mer gitar-utstyr som jeg ikke trenger, så om det er litt igjen på konto etter pianoet, så er det bare bonus!
Jeg har aldri spilt piano, og kan ikke stort annet enn introen på

. Det er heller slett ikke sikkert at piano egentlig er noe for meg, og at jeg relativt tidlig kommer til å gi opp hele greia. Et ok-rimelig piano til en helt grønn nybegynner er altså å foretrekke!

Jeg er i den anledning også ute etter noe "how to play piano for dummies" på DVD. Har sett litt på hva som eksisterer på youtube, men alle har enten en skrikende stygg stemme, eller så har de en humor som får Jerry Seinfeld live til å virke interessant.

Alle tips, triks og anbefalinger tas imot med stor takk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok anbefalt deg å kikke på Yamaha-modellene som fins der ute. Selv relativt tilårskomne modeller låter riktig bra, i hvertfall gjennom fornuftige headphones eller høyttalere.

Hvis prisen på Yamaha virker avskrekkende så har vel også Casio helt kurante elpiano som går for en relativt rimelig penge, brand spanking new!

Se her f.eks;

http://polysonic.no/prod.php?prodid=140073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger man i noen kroner, får man et veldig mye bedre klaviatur. Det har faktisk en del å si, og man skal ikke ha spilt lenge før det utgjør en forskjell. Som sagt, dette er saker som tar litt plass, men dette bør du kanskje klare å prut ned:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38875335&kwUnica=piano%20digital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som første tips, skal du ha noen til å søke for deg, for eksempel på Finn, er det veldig greit å vite hvor du bor, sånn omtrent. Et knallkjøp i Hammerfest er kanskje ikke så knall hvis du bor på Tjøme.

Det her ble jo litt dumt! Kan hente i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Ålesund. Om det er snakk om et knallkjøp kan det være at jeg kan kjøre litt lenger!

Klaviaturet du linker til hadde jo også en veldig fin pris i forhold til mitt budsjett! Men, som du også sier, så er jeg redd det tar litt for stor plass. Mulig jeg kan omrokkere litt på møblementet her. Skal få sjekket det etter litt søvn!

Disse billige Casio- og Yamaha-seriene, har de veide tangenter? Ser på dette som et lite must. Og, i hvilken grad trenger man 88 tangenter? Jeg kan alltids selge pianoet ved en senere anledning om det blir helt på trynet.

Setter stor pris på alle svar som har kommet inn! Keep 'em cummin!

Endret av JohnnyRubber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

88 tangenter er absolutt ikke noe must. Både brodern og en kompis spiller tangenter i band, og da hovedsaklig pianostuff. De spiller på hhv 61 og 73 semiveide tangenter og er knallfornøyd med det. Vet at noen pianister føler 61 er litt begrensende, men har aldri hørt om noen som har problemer med 73 selv om de kanskje foretrekker 88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det å regne med en tusenlapp i frakt eller ikke er sikkert dumt. Jeg kan leve med at vi er uenige i at det er teit å fortelle noe om hvor man bor. Det var ikke meningen å provosere.

Når det gjelder 88 tangenter, er det kanskje i overkant hvis man har plassmangel, og gjerne vil ha noe kompakt. 66 holder lenge hvis man skal knatte inn "piano/tangentstemmer". Skal man spille "med begge henda", vil jeg egentlig ikke gå under 77.

Skal du ha et piano, skal du ha veide tangenter. Skal du ha en synth, har disse ikke det, men kanskje både aftertouch, enten mono- eller polyfonisk. Piano eller synth blir to litt forskjellige dyr. Det ene er ikke "bedre" enn det andre, men bare forskjellig. Det er ganske stor forskjell i hvordan et piano med veide tangenter og en synth uten oppleves spillemessig.

Som et eksempel har jeg en tre- fire forskjellige synther, og de er alle veldig forskjellige å spille på. Enda større forskjell blir det til pianoet mitt, som har veide tangenter. Hva som er "best" er ikke mulig å svare på.

Er plassen viktig, og at det er greit å frakte, samt at utseendet ikke spiller så stor rolle, er et stagepiano et veldig godt valg. Følger man med på Finn, dukker det opp både det ene og det andre med jevne mellomrom. Noe av problemet er at et "godt" klaviatur også blir slitt. Derfor er det ganske lurt å prøve, så slipper man å handle noe der tangentene i "godsonen" ikke har en helt annen følelse enn de på enden av brettet.

Selv ville jeg heller ha kjøpt et lite brukt men litt eldre piano til det du har å rutte med enn et helt nytt til det samme. Forskjellen ligger stort sett i hva som er lagt ned av kroner i klaviatur, selv og god lyd også har blitt billigere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil på en måte holde følelsen så autentisk som mulig til et akustisk piano, selv om jeg ser det blir svært vanskelig med et begrenset budsjett. Jeg tror kanskje jeg vil gå for 77/73 stagepiano, da plassen er like begrenset som budsjettet!

Utseende har svært lite å si. Så lenge det ikke står i en farge som skjærer i øynene skal jeg absolutt ikke klage!

Tar imot tipsene med stor takk!

Joda, det å regne med en tusenlapp i frakt eller ikke er sikkert dumt. Jeg kan leve med at vi er uenige i at det er teit å fortelle noe om hvor man bor. Det var ikke meningen å provosere.

Må bare beklage for en helt idiot formulering fra min side! Mente at det var litt dumt av meg å ikke skrive det i førstepost. Som jeg også skrev kan jeg hente i hele Møre og Romsdal, samt Sogn og Fjordane på dagen. Om tilbudet er bra nok kan jeg nok kjøre litt lenger :)

Endret av JohnnyRubber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha handlet noe til meg selv i dag, tror jeg nok at jeg ville ha valgt et Stagepiano. Grunnene er mange- det første er at relativt rimelige pianoer har ganske slappe forsterkere og høyttalere. Så blir det da slik at hvis det er en blanding av magi og tryllekunst å koble pianoet til et anstendig stereoanlegg, så er det lurt å droppe et stagepiano.

Klarer man det kunststykket, får man en helt annen lyd, og man har ikke betalt for "reiseradiolyden" de fleste slike pianoer byr på. Ikke trenger man å drasse rundt på disse innebygde høyttalerene, heller.

På samme måte, det samme, hvis det i realiteten er viktigere i hvilken grad pianoet passer som underlag for helklebrikker og stearinlys enn hvordan de låter. For mange er "Piano" en form for praktmøbel, og hvorvidt det kan spilles på, er litt underordnet.

Jeg har gitt råd om dette før, og det som for noen er et godt råd, er en uoverkommelig hindring for andre. Line out -> line in, og velge riktig inngang er veldig vanskelig..

For å forsøke med en form for oppsummering, så tror jeg du er klar for et pent brukt stagepiano. De er så små at de kan sendes i posten, selv fra Hammerfest, de er bygd for profesjonelt bruk, tåler masse juling, og har bra byggekvalitet. Følger du med på Finn en periode, tror jeg du kan finne noe som er innenfor prisrammen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et fryktelig godt og utfyllende svar!

Kommer nok til å saumfare finn.no den kommende tiden for stagepiano, da det høres ut som at det er midt i blinken for meg. Vil du gi meg en liten pekepinn om hvilke merker jeg burde sperre øynene spesielt opp for, og ikke minst hvilke jeg burde styre unna?

Endret av JohnnyRubber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et kjedelig råd, men hold deg til de kjente merkene. De har stort sett importører som gir service, selv på litt eldre enheter, og som har brukt mange år på å bygge opp merkevaren.

Jo mindre dill på pianoet, jo bedre.

De fleste merker har keyboards i alle segmenter. Jeg har ikke nok peiling til å anbefale et spesielt merke. Velg noe som har vært i markedet i Norge i mange år. Jeg nevner i fleng Yamaha, Korg, Roland, tre nevnt og sikkert flere glemt.

Finner du noe på Finn, så ta deg en Googlerunde på det aktuelle tastaturet. Det gir deg mye mer innsikt enn det jeg kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="JohnnyRubber" data-cid="615514" data-time="1358816287" data-date="I dag, 01:58"><p>

Vil på en måte holde følelsen så autentisk som mulig til et akustisk piano, selv om jeg ser det blir svært vanskelig med et begrenset budsjett. Jeg tror kanskje jeg vil gå for 77/73 stagepiano, da plassen er like begrenset som budsjettet!<br />

Utseende har svært lite å si. Så lenge det ikke står i en farge som skjærer i øynene skal jeg absolutt ikke klage!<br />

Tar imot tipsene med stor takk!<br /></p></blockquote>

Se der, straks litt mer kjøtt på beinet!

Hvis du klikket deg inn på linken til Casio-klaviaturet jeg linket til litt lengre oppe, så hadde du sett at modellen er et kompakt stagepiano med 88 veide tangenter :)

Men klart, blir 88 tangenter i overkant så skjønner jeg at den ikke er aktuell.

Prisen var heller ikke verst, og hvis du handler hos nettbutikk med fast fraktpris, så trenger ikke frakta komme på mer enn en knapp 200-lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket en del rundt på det store internettet etter reviews og videoer, og jeg begynner å halle litt mot tipset ditt! Da har jeg i tillegg litt cash til et par rimelige studio-klokker, om høyttalerne i pianoet ikke skulle holde mål!

Kjenner jeg meg selv rett, så er jeg ikke tålmodig nok til å vente på et kupp. Tar derfor turen innom Lydmakeriet imorgen og forhører meg litt med han og hvilke tangenter han fører!

EDIT: Ellers er jeg også åpen for forslag til modeller med litt færre tangenter!

Endret av JohnnyRubber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.