Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forandre ohm på kabinett?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe et VOX V112NT kabinett (http://www.gitarhuset.no/product/3003220/vox-v112nt-kabinett) til å ha hjemme i stuen. Jeg liker at det er lite, at det er utstyrt med et Celestion Greenback og at det koster under 2000,-. Så oppdaget jeg plutselig at det er et 16 ohms kabinett, og forsterkeren min har kun et 8 ohm uttak.

Er det noen mulighet for å endre ohm på kabinettet?

Om ikke, er det noen som kan anbefale et annet kabinett som er lite, ikke så høytspillende og som koster under 2000,-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri tenkt på før, og slett ikke prøvd! Men ville det funke å sette en 16 ohms motstand i parallell over høyttaleren? Måtte jo være en som kan tåle effekten da...

Noen som har prøvd, eller har gode grunner for at det ikke skal funke?

Edit: Kjøp to kabinett og parallellkoble de!

Eller dette: http://www.gitarhuset.no/product/ibanez/gitar-bassforsterkere/til-el-gitar/3008292/ibanez-tsa-112c-kabinett Har et slikt selv, synes det er veldig bra sammen med Ibanez TSA15-H ampen iallfall..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe sånt jeg tenkte på, ja. Ikke at jeg kunne tenkt ut hvordan det skulle gjøres selv, da min elektroniske kompetanse er relativt mager. Men jeg kan svinge loddebolten og følge dummy-instruksjoner!

To kabinetter, ja... Det blir nok kona glad for... Hahaha!

Har tenkt på Ibanez-kabinettet også. Det er ikke så pent som Voxen, og jeg kjenner ikke Celestion Sevent 80-elementet som sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe et VOX V112NT kabinett (http://www.gitarhuset.no/product/3003220/vox-v112nt-kabinett) til å ha hjemme i stuen. Jeg liker at det er lite, at det er utstyrt med et Celestion Greenback og at det koster under 2000,-. Så oppdaget jeg plutselig at det er et 16 ohms kabinett, og forsterkeren min har kun et 8 ohm uttak.

Er det noen mulighet for å endre ohm på kabinettet?

Om ikke, er det noen som kan anbefale et annet kabinett som er lite, ikke så høytspillende og som koster under 2000,-?

ja, ved å recone den til 8 ohm

Kjøp deg en 8ohm høytaler og bytt ut den som sitter der.

ja, nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forsterker har du? Dersom du har rør i sluttrinnet, så bør du ha riktig impedans, men dersom det er solid state, så skal det være uproblematisk å bruke 16 ohm kabinett på 8 ohm utgang. Det blir bare litt lavere lyd på samme innstilling på volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en klone av en Matchless Spitfire. Rør hele veien der, så rett impedans er veien å gå.

En av de gode tingene med Night Train-kabinettet er prisen. Om jeg skal bytte ut høyttaleren, blir prisen plutselig en helt annen. Med mindre jeg får solgt orginalelementet, da. Men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken at jeg da like gjerne burde kjøpe et kabinett med rett impedans/høyttaler i utgangspunktet. Treverket (hvis det er tre...) i selve kabinettet er vel neppe så bra at det er verd å bruke masse penger på det.

Jeg skal uansett sjekke om jeg kan finne en brukt, rimelig 8 ohms høyttaler. Man vet jo aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproblematisk å benytte en amp med si 4 eller 8 ohm mot 16 ohm kabinett. Problemer oppstår derimot dersom du gjør motsatt..

Nja det kommer vel litt an på. Når det gjelder SS-amper, er det jo vanligvis ikke så nøye, men jeg vet i hvert fall at mange mener at spesielt Marshall røramper er ømtålige på mismatch begge veier, men her er det nok sikkert også verre slik du beskriver det. Jeg er dog ingen ekspert på dette området. Jeg foretrekker uansett at amp og kab er riktig matchet i forhold til motstand. Bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproblematisk å benytte en amp med si 4 eller 8 ohm mot 16 ohm kabinett. Problemer oppstår derimot dersom du gjør motsatt..

Å generalisere på denne måten blir bare helt feil.

Hvis det er snakk om en røramp er det bedre å ha den på 4 ohm og kjøre den kortsluttet (0 ohm), enn det er å kjøre mot 16 ohms last. For lange og utdypende forklaringer kan du søke litt på forumet, både jeg og andre har gått inn i dette på et utfyllende teknisk nivå.

Hvis det er snakk om en transistoramp er det vanligvis som du sier, at det går greit å kjøre med høyere impedans last enn hva forsterkeren er ment for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja det kommer vel litt an på. Når det gjelder SS-amper, er det jo vanligvis ikke så nøye, men jeg vet i hvert fall at mange mener at spesielt Marshall røramper er ømtålige på mismatch begge veier, men her er det nok sikkert også verre slik du beskriver det. Jeg er dog ingen ekspert på dette området. Jeg foretrekker uansett at amp og kab er riktig matchet i forhold til motstand. Bare for å være på den sikre siden.
Både Marshall og Vox amper (muligens også endre engelske amper?) bruker tynnere tråd i trafoene enn det Fender og andre amerikanske merker bruker.

Prøvde å linke til referanse om det en gang, men det spora ut i hvordan en røramp virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en Mesa Roadster selv, og i manualen der står det en del nyttig info om høyttaler tilpasninger. Tilsvarende i alle Mesa sine manualer..

F.eks dette:

MESA/Boogie amplifiers can handle 4 and 8 ohms effectively. Never run below 4 ohms in a tube amplififier unless you are absolutely

certain that the system can handle it properly; this can cause damage to the Output transformer.You can always have a higher resistance ( 16 ohms, for example ) without damaging results, but too low of a resistance will likely cause problems.

MIS-MATCHING: When running a higher resistance ( for example: 8 ohm output into 16 ohm cabinet ), a slightly different feel and

response will be eminent. A slight mismatch can provide a darker smoother tone with a little less output and attack. This response is

a result of the amplifi er running a bit cooler. Sometimes when using more than one cabinet a mismatch will be the only option.

The Roadster is not very sensitive to speaker mismatches and will not be damaged by them, except that very low ohmage loads will cause the power tubes to wear faster.

I Mark III manualen står det vel også at noen foretrekker å kjøre 4 ohms kabinett i 8 om utgangen, fordi det låter tøffere!

Så det er vel avhengig av ampen, men selv liker jeg jo best å bruke det 'riktige', 8 ohm kabinett i 8 ohm utgangs osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MESA/Boogie amplifiers can handle 4 and 8 ohms effectively. Never run below 4 ohms in a tube amplififier unless you are absolutely

certain that the system can handle it properly; this can cause damage to the Output transformer.You can always have a higher resistance ( 16 ohms, for example ) without damaging results, but too low of a resistance will likely cause problems.

Jeg aner ikke hvorfor Mesa skulle skrive dette. Det er mulig det er advokatene eller PR-folkene deres som har kopiert eller tolket fritt fra solid-state-bruksanvisninger.

Hvis ingeniører hos Mesa har godkjent denne teksten er det grunn til bekymring, siden innholdet er helt feil.

Det som dør først hvis man shunter utgangen er rørene, ikke utgangstransformatoren. Hvis man derimot kjører høy impedans (ikke "resistance" som Mesa mener, men "impedance") så kan utgangstransformatoren dø, fordi det kan oppstå refleksjoner som igjen skaper transienter, som fører til lysbue ("arcing") som brenner isolasjonen på spoletråden, og dette igjen kan kortslutte og ødelegge trafoen. I praksis kjører man utgangen som en free-wheeling flyback switcher.

Dette er svært elementær elektrokunnskap, og man kjente til nøyaktig hvordan dette fungerte lenge før elgitaren ble oppfunnet. I dag utnyttes fenomenet i alt av switchende strømforsyninger, sånne man finner i PCer, mobilladere, og det meste annet av elektronikk.

Når det er sagt så har de fleste moderne amper kretser som beskytter utgangstrafoen ved feil bruk. Vanlige brukere vil derfor ikke ødelegge sin Roadster når de følger rådene fra manualen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.