Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier vs Fender vs Custom Shop Blindtest!


anotherfx

Anbefalte innlegg

Joda. Men det burde jo være mulig å lage noe lignende her på forumet. Det man trenger er noen "telehuer", et rom, et videokamera, og noen billige og dyre telecastere. Med noe gaffatape og isopor er det jo ikke vanskelig å maskere vekk forskjeller, i hvert fall ikke så lenge de som deltar lover å ikke jukse med vilje.

Joda, men er en rekke andre elementer som må tas med også.

  • Strenger, ved ulike strenger vil lyden være ulik, alle gitarene må ha samme strenger, samme tykkelse, samt alle må være spett nye
  • Oppsett, alle gitarene må være justert inn likt når det kommer til intonasjon, strenge høyde osv
  • det må utføres først uten amp for å eliminere forskjeller i elektronikk (eks: om man da ikke hører/føler forskjell før man evt plugger i en amp så vil jo det tilsi at man bare kan bytte elektronikken i en billig gitar å ha en like god gitar)

Dette jeg kom på i farten ihvertfall

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det ikke er lett å bestemme hva som er hva i en slik blindtest. Det som også er sikkert, er at vekt og egenresonnans ikke egentlig sier noe om kvaliteten. Der jeg tipper man individuelt merker størst forskjell, er når gitarene er plugget, og det er jo det disse er ment for.

Jeg har også sagt før at en gitar som koster 10 ganger så mye som en annen gitar IKKE er 10 ganger bedre. Jeg har også inntrykk av at det er mindre forskjell på en billig Tele kontra en CS Tele enn f.eks. En billig LP og en CS LP. TeorIen min er at konstruksjonen på LP'er gjør den mer "sårbar" for kvalitet på hardware og spesielt treverk. I hvert fall er det min personlige oppfatning. De som er fornøyde eiere av CS Fendere vil kanskje være veldig uenige.

Jeg vil forresten nevne at en slik test utført av personer som lever av å selge mest mulig gitarer, har jeg litt problemer med å ta 100% seriøst, selv om testen i seg selv er artig og interessant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig kvalitetsmoment for min del, som ikke tas med i ligninga i den testen der, er stabilitet. Hvor lett mye har treverket "satt" seg, og hvor mye lar gitaren seg påvirke av klimaendringer før den går ut av stemming eller at halsen blir banan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spikern på hodet. Er drittlei hele mojo-faenskapet.



Se hele denne videoen, fra start til slutt - om du kan komme tilbake hit og påstå at navnet som står på dekselet har en dritt å si, fraskriver du deg deretter all fremtidig stemmerett i samtlige musikkrelaterte diskusjoner (selvsagt på bakgrunn av objektiv opplysning, og ikke subjektive opplevelser underveis).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.