Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille bass & synge


simenandreas

Anbefalte innlegg

Burde kanskje stå under teknikker, men ville gjerne spefiserer det til bare bass :)

Jeg har i en stund prøvd å lære meg å spille og synge samtidlig, men det ender alltid i dass :P Jeg klarer bare ikke å konsentrere meg til å gjøre begge deler fint samtidlig. Endten blir det utight på bassen eller surt vokaltmessig. Spesilt hvis bassgangen er rytmisk med pauser og synkoper og diverse.

Er det noen som har noe gode tips eller øvelser som er nyttige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mesteparten av de siste ti årene til å spille akustisk og synge, og det jeg lærte meg var at du må spille låta så ofte at du bokstavlig talt kan spille den i blinde mens du samtidig holder en samtale med noen. Den må sitte såpass i fingrene at du ikke trenger å tenke over hva som er neste steg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig MYE lettere å spille gitar og synge, Det tar ikke like mye energi å spille gitar, så du trenger ikke å konsentrere deg så mye om å "lage lyd" på instrumentet som du må med en bass, Samt på gitar så har du somregel noten du synger ett eller annet sted inn i akkorden eller lettere tilgjenglig i overtonene du spiller. og det er alltid lettere å forholde seg til det man gjør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette problemet er du ikke alene om. Jeg tror Phil Lynott ville sagt, du må øve såpass at bassen går på "autopilot", inntil du klarer det må du forenkle bassen. Ikke lett å være trommis og synge heller.

Dette er vel et rytme problem som går igjen hos pianister som gjør helt forskjellige ting med venstre og høyre hånd. Eller trommiser som sliter med å frigjøre høyre fot fra høyre arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forøvrig MYE lettere å spille gitar og synge, Det tar ikke like mye energi å spille gitar, så du trenger ikke å konsentrere deg så mye om å "lage lyd" på instrumentet som du må med en bass, Samt på gitar så har du somregel noten du synger ett eller annet sted inn i akkorden eller lettere tilgjenglig i overtonene du spiller. og det er alltid lettere å forholde seg til det man gjør selv.

Kjem vel heilt an på kva ein spelar på gitar? Null problem å synge til Proud Mary, men eg har store problem å synge til f.eks. Crossroads. Har vel stort sett spelt noko liknande Mayer sin versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.