Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp, topp, 50W/100W(?), rør, maks 5-6k(?)


Heilage

Anbefalte innlegg

Da er det duket for ny tråd. Iløpet av våren eller mot sommeren tenker jeg å kjøpe meg en amp, siden jeg trenger det i bandet jeg spiller i (inntil videre låner jeg en Randall 75W transistoramp).

Ting jeg ønsker:

- Rør

- Tokanals med pedalbasert kanalbytte

- Effektløkke

Makkerne mine spiller på henholdsvis et Marshall JCM900-stack (100W, 412) og Orange Bass Terror (XW og et møkkastort cab). Det er altså dette jeg gjerne skal kunne "konkurrere" med. Musikken vi spiller er omtrentlig hardrock, så en god leadkanal er fint, men mine oppgaver innebærer noe clean, så jeg vil veldig gjerne ha en amp som kan spille en god clean høyt og rent. Dette gjør kanskje at jeg må opp på 100W?

Amper har jeg egentlig lite peiling på, så derfor trenger jeg en del hjelp. Det er mange merker der ute jeg er helt ukjent med.

Muligheter jeg har sett på:

- Bugera 1990

- Jet City JCA50H

- Peavey 6505+ 112 Combo (Ville isåfall blitt kombinert med et 212 cab)

- Bad Cat Cougar 50

- Blackstar HT Club 50

- VOX Night Train 50

Disse er jo i det lavere effektsjiktet, så spørsmålet er jo om disse vil spille rent høyt nok. Jeg har ingenting mot å kjøpe brukt, men siden kjøpetidspunktet er såpass lite spesifikt, er det lite nyttig med et bra tilbud på Finn nå. :P

Input og hjelp settes pris på. :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig, ifht hvor høyt de spiller, så opplever jeg ikke jeg forskjellen mellom 50 og 100 watt som særlig vesentlig. 100w har større headroom. Av de du lister opp, så har jeg eid 100 wattern av Jet City'en, og det er mye amp du får for pengene, og den gjør det du spør om. Fin clean på den også, hvis du er flink til å styre volumpoten på gitaren. Det du burde være oppmerksom på, er at effektsløyfen på dennne kjører med linjenivå, så med mindre pedalene kan levere +4dBu, så er den ikke så anvendelig.

Ligger en Ceriatone her på forumet også, er det noe du kunne vurdere, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laboga Alligator er en knall amp.

Det er en veldig fin cleankanal, vrengkanalen har to gain-knotter du kan stille forskjellig (solo/riff).

Den låter skikkelig bra til rock n' roll helt mot metall. Bruker du litt hotte pup's, vil du aldri få bruk for mer gain.

Kanskje litt utenfor din tenkte pris, men de få tusenlappene opp, er verdt det.

Du kan kanskje også sjekke ut "The Beast". Tror den finnes i en 50w versjon nå. 50 watt er MER enn nok mm du skal spille på Wembley.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, GT-10 skal ikke være noe problem, du kan vel kjøre linje ut på den.

Kommer jo an på hvor høyt dere pleier å spille, og hvor høyt ampen spiller før den knekker, men jeg pleier å switche ned 100-wattern min til 50w uten at det er noen form for problem, og det har vært høyt. Det varierer selvfølgelig fra amp til amp.

Edit: Språkvask

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laboga Alligator er en knall amp.

Det er en veldig fin cleankanal, vrengkanalen har to gain-knotter du kan stille forskjellig (solo/riff).

Den låter skikkelig bra til rock n' roll helt mot metall. Bruker du litt hotte pup's, vil du aldri få bruk for mer gain.

Kanskje litt utenfor din tenkte pris, men de få tusenlappene opp, er verdt det.

Du kan kanskje også sjekke ut "The Beast". Tror den finnes i en 50w versjon nå. 50 watt er MER enn nok mm du skal spille på Wembley.

Det er absolutt ikke mulig å gå utover budsjettet, dessverre. 9,5k er over både det jeg kan og vil bruke i denne omgang. The Beast finnes visst bare i 15W.

Skoggy: Vi pleier iallefall å spille høyt nok til å trenge ørepropper, men det vil jeg tro er helt vanlig. :P Problemet er vel det at jeg nesten bare må prøve og se hvordan det går. Må heller leve med at den vrenger litt når jeg spiller noe cleangreier, om jeg ikke klarer å mekke et preset i brettet som drar ned litt men fortsatt klarer å opprettholde volumet og tilstedeværelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey classic 30

* Dirty og clean kanal, footswitchbar

* Effektloop

* Boost kanal, footswitchbar

Er kanskje litt "liten" ift riggen til dem andre? Regner med at dem/dere ikke er så mye på veien ettersom det er snakk om 4x12 osv?

Isåfall så ville jeg prøvd en Ceriatone JCM 800 eller den 18 watt-klonen og et 2x12 kabinett på høykant ;) Selvom dem ikke har loop osv så behøver du strengt tatt ikke det heller. Jeg hadde masssse funksjoner og kanaler og godsaker på Mesaen min, endte opp med å selge og kjøpe det enkleste av det enkle.

Det blir mye styr, og mye ting som går ut over spillinga med alt styret rundt boost-knotter og footswitchkanaler. Syntes det er best å lære seg å bruke gitaren, anslag, spillestil og volumknotten for å få cleans, og spille hard med fullt volum og en tubescreamer eller noe for mere gain :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.