Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte clipping diodes i forsterker


Anbefalte innlegg

Har en Danelectro Nifty Fifty som har en veldig harsk overdrive. I preampkretsen sitter det to røde 3mm clipping leds (antar at de er 100v), og dette er jo de brighteste av alle.

Kunne tenke meg å bytte disse, men hvilke alternativer har jeg? Er ute etter en mer klassisk varm Fender vintage drive.

Har kikka på 1N4002 og 1N4148 silikondioder og 1N34, 1N60 og 1N270 germanium dioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt i sockets så kan du prøve deg frem og tilbake til du finner noen du liker. Også evnt kan det være lurt å legge en liten kondensator parallelt mellom diodene, 47-100pf burde være greit. Dette gjør klippingen litt mykere.

Ellers kan du også prøve å øke verdien på noen av kondensatorene i signalkjeden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et par 1N4148 som jeg heiv inn. Fiksa harskhetsproblemet umiddelbart og gav mer varme i lyden enn LED-diodene, men siden driven er kobla inn selv om gainpoten str på 0 får jeg litt vreng med hotte pickuper eller veldig harde anslag. Dette er vel fordi silikondiodene klipper ved lavere output. Uansett er det ikke noe problem i det hele tatt siden det kan reguleres med volumkontroll og anslag. Tror neppe jeg skal prøve germaniumdioder siden disse angivelig klipper ved enda lavere output.

Noen som har erfaring med 4148 i forhold til andre silikondioder, og er det noen som heller anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Veit ikke om dette er så interessant, men jeg endte opp med å sette tilbake en LED diode for hylevrengen og kobla begge 1N4148 i serie for litt mer grainy vreng, da har de ca samme voltverdi og signalet blir assymetrisk klippa. På baksida av kortet lodda jeg inn en stk 100pf kondensator parallelt med hver diode, og dette ga en fin skulder på signalet i stedet for å klippe på en ubehagelig måte. Er veldig fornøyd med vrengen nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du ble fornøyd :)

Det finnes uendelige forskjellige kombinasjoner, en fin måte er å bruke en 1P12T for å prøve 12 forskjellige kombinasjoner.
Har du utforsket litt med asymmetrisk klipping også? Mange som sier at det gir en litt mer tubeish sound.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette virker veldig spennende. Bytta nettopp til to 1N4002 i serie i stedet for LEDen, den ga noen stygge frekvenser når jeg dro på litt volum. Klarte å røske av kobberlederen på boardet, men fikk lagt en ledning over, så nå får det være slik. :) Blei en smule varmere lyd og mindre fuzz.

Hadde vært artig å bygd seg en overdrivepedal med vekslingsmuligheter, tipper det ikke blir så lenge til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.