Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sette opp gitaren.


Harald Kvamsdal

Anbefalte innlegg

Det er vel ganske få som har tatt nye gitaren rett ut av kassa og den er bare heilt perfekt? For min del har det vel bare hendt en gang tror jeg, og det var med en Tom Anderson Telecaster.

Det er mye som kan justeres på og ikke minst treffe med mikkene.

Jeg har nå hatt ei god uke på min Linhof. Justert hals, action, intonert, prøvd mange forskjellige strenger. Når jeg først var i gang byttet jeg plekterbrettet og. Vi har alle forskjellige preferanser, og det er ikke sikkert du synes min gitar er noe i det hele tatt.

For meg er justering er personlig ting, og har prøvd mange gitarer som jeg ikke liker i det hele tatt.

Det er like deilig hver gang man kommer i mål, og gitaren låter flott og "synger" rent. Da er gitaren på en måte "din"

Helt sikkert mange nerder her som gjør det samme. Bruker det meste av fritiden på gitarene. Vel...noen samler på frimerker.

post-11266-0-58106200-1358551171_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte saker. Kikker på klokken nå, og har akkurat brukt fire klokketimer på å dryppe sort lakk ned i små groper med tannpirker. Må vel regne med på å bruke noen timer til før jeg er ferdig, tenker jeg.

Det er jo noe beroligende med slikt arbeid, det tar den tiden det tar.

Du er ikke alene om å fikle på gitarer, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hater jeg gitarer som er dårlig satt opp. Husker en gang jeg mottok en gitar som hadde så høy strengehøyde at det ikke gikk an å spille noe på den. Noen ganger må man justere... Juster først, og så spill. Man får en mye bedre spilleopplevelse hvis man justerer først, slik at man ikke sitter og irriterer seg over små feil, som kunne vært fiksa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske få som har tatt nye gitaren rett ut av kassa og den er bare heilt perfekt?

Ett oppsett fungerer sjelden likt for flere gitarister. Derfor er oppsett heller ikke en jobb som egner seg å overlate til andre. Justering av trussrod, intonasjon, strengehøyde og pickup-høyde er det ikke hensiktsmessig å overlate til andre. Det å sette seg inn i hvordan instrumentet fungerer og hvordan det påvirkes av justeringer er en viktig del av det å utvikle god spille-teknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rakettforskning å sette opp en gitar, og jeg er enig at man bør fordype seg i instrumentet sitt og få det beste ut av det. Jeg legger og vekt på å "temme" instrumentet slik at det er mer allsidig. På den måten vet jeg til en hver tid hvordan gitaren vil reagere på det jeg gjør. Det er ingen rakettforskning det heller at lyden kommer fra fingrene. Det høres kanskje ut som jeg sitter og fikler på gitaren hele dagen, men for meg er det helt avgjørende å ha ett godt instrument for å ha en god feeling på spillejobber. Dette er ingen kritikk, men vi har alle sett anonnser som inneholder gitarer som er fra 60'tallet som aldri har vært skrudd på. Jeg for min del blir skeptisk med en gang. I utgangspunktet er en gitar ett stykke tre, og tre må følges med. Jeg har en 66' Telecaster i Fiesta rød som etter sigende ikke skulle være rørt. Skeptisk som jeg var kjøpte jeg gitaren til tross for at jeg visste om farene. I en konvolutt i kassen lå det kvitteringer for årlig sjekk hvert år. Det var en dame i England som solgte denne. Siden mannen hennes var gått bort, valgte hun å rydde bort gammelt skrot. Heldigvis for meg, så var mannen klar over at gitaren trengte ettersyn. Gitaren ser godt brukt ut, men teknisk helt strøken. Gitaren henger ikke på veggen, men er med på spillejobber. Der den hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.