Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY kabinett [Nesten ferdig!]


Anbefalte innlegg

Sitter og funderer litt på om jeg skal bygge meg et kabinett. Har velidig liten peiling på forskjellen på elementer, watt og antall/str på elementene. Så trenger litt tips her.

Hva oppnår man med de forskjellige alternativene 4x12, 2x12 og 4x10?

Foreløpig skal den brukes til min Twin Reverb. Men stor sansynlighet for at jeg skaffer meg en marshall en gang (vet ikke om dette har noe å si, men skader ikke med litt info)

Spiller for det meste blues og rock.

Endret av Mills Kaviar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da må jeg begynne å tenkte på å bygge kabinett igjen, da jeg har kjøpt meg forsterkertopp.

Jeg har masse MDF liggende etter HiFi høyttalerprosjekter. Men regner med det er ganske annerledes med tanke på at man kanskje vil ha mer resonans fra kabinettet?

Elementer: Har 2x12 i tankene, da jeg synes 4x12 blir litt for stasjonært foreløpig. Og siden jeg ser flere fordeler med åpen bak kontra lukket, kommer jeg til å gå for det. Kan dog overbevises om det motsatte.

Er ute etter klassisk vintage marshall lyd, så da er det vel kanskje G12H, M eller V30 som gjelder?

Kan også velge lastohm på forsterkeren. Og jeg har ikke peiling på hva de forskjellige verdiene gjør for lyden (må nok ta noen googlesøk etter jeg skriver dette).

Når det gjelder finish, så må jeg si det hadde blitt dritkult å kle hele kabinettet i tegneserier :)

Du skall seff bygge ett i plexiglass/akryl som er lyst opp med blå leds. Finnes mange tegninger om du googler litt etter størrelser på forskjellige cabs

Hvor skulle jeg fått tak i det til en overkommelig pris, er mitt spm da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse MDF liggende etter HiFi høyttalerprosjekter. Men regner med det er ganske annerledes med tanke på at man kanskje vil ha mer resonans fra kabinettet?

Det foretrukne materialet i gitarkabinetter er vel finérplater, så vidt jeg vet.

MDF kan vel på det beste sammenlignes med sammenpresset papp, og er derfor ikke spesielt egnet til kabinettbygg som er planlagt flyttet på i noen grad.

Enkelte kabinettbyggere foretrekker også hel ved - f.eks. furu eller gran. Du finner såkalt "hobbyplank" på både Biltema og andre lavpriskjeder for en billig penge.

Har sett flere særdeles vellykkede selvbygg med slike, og tenker å gjøre et forsøk med hobbyplank når ånden kommer over meg :)

Mht. åpen/lukket kabinett: Uten å påberope meg å være noen slags autoritet på området, så oppleves et lukket kabinett mer fokusert og retningsstyrt, og dermed mindre levende, med mye mer boomy bass. Lydlekkasjen i åpne kabinetter gir en opplevelse av luftigere og mer allmenn tilstedeværelse av gitarlyd, samtidig som det er trøkk. Jeg opplever i hvertfall helt klart åpne kabinetter som mer musikalsk på ett eller annet vis, men det er jo selvsagt min subjektive oppfatning. Jeg befinner meg i samme musikalske landskap som deg (rock/blues).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg begynne å tenkte på å bygge kabinett igjen, da jeg har kjøpt meg forsterkertopp.

Jeg har masse MDF liggende etter HiFi høyttalerprosjekter. Men regner med det er ganske annerledes med tanke på at man kanskje vil ha mer resonans fra kabinettet?

Elementer: Har 2x12 i tankene, da jeg synes 4x12 blir litt for stasjonært foreløpig. Og siden jeg ser flere fordeler med åpen bak kontra lukket, kommer jeg til å gå for det. Kan dog overbevises om det motsatte.

Er ute etter klassisk vintage marshall lyd, så da er det vel kanskje G12H, M eller V30 som gjelder?

Kan også velge lastohm på forsterkeren. Og jeg har ikke peiling på hva de forskjellige verdiene gjør for lyden (må nok ta noen googlesøk etter jeg skriver dette).

Når det gjelder finish, så må jeg si det hadde blitt dritkult å kle hele kabinettet i tegneserier :)

Hvor skulle jeg fått tak i det til en overkommelig pris, er mitt spm da...

Biltema vel..

http://www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Plastglass-26207/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. åpen/lukket kabinett: Uten å påberope meg å være noen slags autoritet på området, så oppleves et lukket kabinett mer fokusert og retningsstyrt, og dermed mindre levende, med mye mer boomy bass. Lydlekkasjen i åpne kabinetter gir en opplevelse av luftigere og mer allmenn tilstedeværelse av gitarlyd, samtidig som det er trøkk. Jeg opplever i hvertfall helt klart åpne kabinetter som mer musikalsk på ett eller annet vis, men det er jo selvsagt min subjektive oppfatning. Jeg befinner meg i samme musikalske landskap som deg (rock/blues).

Ja, jeg tenker det samme. Og så slipper man å stå rett forran kabintettet for å høre seg selv. Samtidig som publikum sllipper å få lyden rett i fleisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte spiller du på full guffe med en 50watter? Ikke ofte. I tillegg tåler elementene peaker godt over 50w

Ja, du har et poeng der. Ellers så ser jeg Riff har en veldig god pris på V30, så er jo en mulighet å ha en v30, og en Greenback. Ser det er 2db forskjell i sensitiviteten på de to, men bør vell ikke ha for mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.