Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prisvurdering av akustisk gitar


HallvardG

Anbefalte innlegg

Hei! Har arvet en gammel gitar av min bestemor. Den er av merket Ibanez og er "Only made for Scandinavia". Denne gitaren er minst 34 år gammel da min bestemor fikk den da hun fylte 50 år. Inni gitaren står det forresten "Desde: 1908", hva kan det bety?

Har også vært på 4Sound og justert nakken og tatt en overhaling.

Bilder kommer senere

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desde er spansk, og betyr "Siden.."

Altså siden 1908....

Edit:..... Litt påfyll

The Hoshino Gakki company began in 1908 as the musical instrument sales division of the Hoshino Shoten, a bookstore company. The Ibanez brand name dates back to 1929 when Hoshino Gakki began importing Salvador Ibáñez guitars from Spain. When the "Salvador Ibáñez" workshop was destroyed during the Spanish Civil War, the "Ibanez Salvador" guitars were no longer available, so Hoshino Gakki bought the "Ibanez Salvador" brand name rights and started making Spanish acoustic guitars in 1935, at first using the "Ibanez Salvador" brand name, and then later using the "Ibanez" brand name.....

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tilsvarende spansk gitar fra Ibanez stående her. Hvis dette er samme type, er det en helt grei gitar, men ikke på noe vis enestående. Den er godt over "billig nybegynnergitar", men folk som har greie på det, vil kjapt bemerke at klangen ikke er videre kraftig eller imponerende. Dette er, hvis den er samme type som min, en gitar som er god å spille på, det er lite å klage på når det gjelder komfort, men klang og volum i lyden er noe som gjør at det ikke er noe videre å satse på for de som vil fordype seg i gitartypen. For trubaduren, kanskje med en mikrofon foran, så er den et ganske rimelig og greit instrument med god holdbarhet. Fordelen er at man ikke trenger å være så redd for den.

Så, som vanlig, dette er ikke noe pensjonsfond eller noe som er verdt så veldig mange kroner. Bruksverdi er nok en del større enn salgsverdi. Når det er sagt, må du flekke opp en del tusenlapper for å få en spansk gitar av like god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.