Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterking av elektrisk gitar


Rustyjuggler

Anbefalte innlegg

Vi har laget et lite band på jobben og skaffet oss et øvingslokale. I øvingslokalet er det et PA anlegg med en mikser. Vi har også et trommesett og noen el-gitarforsterkere så volumet er høyt. På første øving så brukte jeg min akustiske (Seagull med innebygget under-sadel pickup) i en Lunchbox akustisk amp. Volumet ble litt lavt så vi koblet den videre inn i mikseren. Kan jeg bare koble gitaren direkte inn i mikseren så jeg slipper å ta med Lunchbox ampen? Vil jeg få samme volum?

Vi hadde også litt problemer med feedback siden det er et lite rom. Hjelper det mye med en sånn liten plastdings man setter inn i lydhullet?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gitaren din har en preamp, (et lite kontrollpanel med volumknapp osv) så kan du koble deg rett i mixeren med en DI-box, og trenger ikke amp. Men husk at du må ha et friskt batteri, det sitter som regel inne i selve preampen. Husk også å dra ut jack'en av gitaren når du er ferdig å spille, for batteriet tappes så lenge du har en jack stående i.

Og ja, et gummilokk får du kjøpt for en liten hundrings i en gitarsjappe, og det hjelper mot feedback fra akustiske gitarer.

:)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signaler fra elektroniske instrumenter som f.eks. gitarer har et ubalansert signal med høy impedanse. Dette signalet passer ikke til inngangsnivået på profesjonelle miksere, som har balanserte innganger med lav impedans. Signalet fra disse lydkildene kan heller ikke sendes gjennom lange kabler uten mye tap i signalnivået.

DI-boksen gjør om det ubalanserte signalet med høy impedanse til et balansert signal med lav impedanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobler min akustiske med piezo i stol og preamp direkte i jackinngang på miksebordet. No problem.

Signalet fra preamp er ikke høyimpedans slik som pickups er. Angående balansert/ubalansert så vil ubalansert signal kunne gå inn i balansert inngang uten problem. Det eneste som skjer er at man "mister ene halvdel", da denne kobles direkte til jord. Finnes nok bedre løsninger lydmessig, men dette er vel den mest praktiske. Og lyden blir helt grei, iallefall til mitt bruk der kassegitar er komp i et større band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.