Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Toll og import av brukt gitar?


EirikA

Anbefalte innlegg


Hei folkens


Jobber for tiden i utlandet, og er da i lengre perioder hjemme ifra. Savner fjølene og har funnet ut jeg må kjøpe meg 1 og ha når jeg er på jobb.

Vanskelig å få tak i noe brukt her, så har funnet ut jeg skal kjøpe meg en ny Ibanez. (siden Japan ikke er så langt borte).

Har mest lyst å kjøpe meg en prestige, siden jeg ønsker å kjøpe meg noe "bra og ordentlig" når jeg først kjøper, og ikke noe 1000 kr greier.

Litt usikker på hvor lenge jeg kommer til å være stasjonert akkurat her, så det kan bli alt ifra 3-5 måneder til 1 år eller 2.


Tenkte derfor jeg skulle prøve å sjekke opp på forhånd hvordan dette blir å få med seg hjem. Flyr alltid via Amsterdam på vei, og dette er jo et fly tollerene alltid er interessert i å sjekke.


Fant en link hvor de solgte den ene prestige modellen til 8000, for et par uker siden, men den forsvant da jeg reiste hjem. Så vis noen har noen tips om sider som selger i Asia (og spesielt korea), så mottas de med takk :)


Men så kommer jeg til det som her toll problemet mitt, vis jeg kjøper en gitar for 8-10 k som selges ny for 12k hjemme. Hvilke verdi "har den"/må jeg betale toll av, når jeg tar den med hjem?


Slik jeg ser det, vil jeg si at dersom jeg kjøper den for 8, og har den 1 år, så er den verd under 6k og dermed under tollgrenser å ta med hjem.

Problemet mitt da er at jeg må ha en kvittering som viser at jeg har kjøpt den nå i starten på 2013.

Mye mulig jeg vurderer å bestille ifra Ebay, litt usikker på om jeg får en kvittering da i det hele tatt.


Eirik


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kvittering for den, så er det den verdien som gjelder, og da betaler du mva på 25% av dette, samt et fortollingsgebyr på noen hundrelapper. Da må du gå på rødt når du ankommer og fortolle den inn frivillig. Har du ikke kvittering på hva du har betalt, så gjelder vel norsk pris som grunnlag.

Dersom du går på grønt (intet å deklarere), og så blir tatt til side, så er det smuglingsforsøk, og da risikerer du i verste fall bot og inndragelse av gitaren.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spesiell situasjon nettopp fordi du er (midlertidig) bosatt i utlandet, og ikke bare på ferie. Sannsynligvis kommer reglene om flyttelass inn her - for du kan flytte hjem til Norge uten å betale moms på sakene dine, men det er helt sikkert en del særregler og unntak å passe på.

Du bør ta kontakt med tollvesenet, det er bare de som kan gi deg rett svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser for meg at det er en del regler og innviklete greier, tenker derfor at vis jeg har sjekka opp på forhånd må jeg nok ha med meg papirer for å bekrefte dette, aldri om tolleren som jeg møter på vet dette når jeg kommer ;)

Skatter også i utlandet, så ser for meg at det kanskje skal være en mulighet her :)

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du slipper å betale toll om du har bodd utenlands i 2 år, under det aner jeg ikke. Har mange ganger kjøpt gitarer i utlandet, og har aldri blitt stoppet i tollen på vei hjem pga det. Jeg mener også at hvis toll mistenker at du har kjøpt gitaren i utlandet, ligger bevisbyrden på deres side. Et annet godt tips er å ikke tro på ALT man leser på et forum, og ta alt med en liten klype salt. Ergo kjenner jeg ikke tollreglene godt, bare via hear-say...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje kan bli et problem her, er at jeg ikke bor i utlandet. Jobber skift, og har da 4 uker på og litt mindre enn 4 uker hjemme...betaler folketrygd og slik hjemme...

edit: har sendt Tollvesenet en mail nå, så får se hvor lang tid de bruker på å svare. Kan gi en liten lyd her på hva jeg får i svar :)

Endret av EirikA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et lite problem nå med brukt gitar og toll.. ikke for å hijacke tråden her. Men kanskje noen vet?

Har en gammel, brukt gitar, som jeg har sendt til USA for reperasjon, lakkering etc. Sendte den da i posten, merket som repair (tollpapirer en måtte fylle ut)

Må jeg da betale moms når denne kommer tilbake nå..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kostnaden for reparasjonen overstiger 6000kr så må du betale moms på arbeid og deler, men ikke på selve gitaren da du allerede har fylt ut papirer på at den kommer fra Norge. Hvis jeg husker riktig.

Her ble det så mye feil at det er flaut. Se bort fra denne posten.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke enkelt... Jeg er litt på gyngende grunn her, men fant noen forskrifter som beskrev at:

1. MVA på tjenester innkreves av Skatteetaten, ikke Tollvesenet.

2. At ved kjøp av tjenester fra utlandet, så er det kun dersom mottaker er næringsdrivende at det skal betales MVA av dette.

Men dette kan det ha kommet endringer på siden de dokumentene jeg leste ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er sikker på noe rundt dette selv heller, men jeg leste en artikkel i VG som sa at om man f.eks kjører bilen sin over grensa og får utført service på den i f.eks Sverige så er arbeidet momspliktig dersom det overskrider 6000kr (momsgrensa for innføring til landet dersom du har det med deg selv og har vært utenlands i 24 timer), og at dette skal fortolles hos Tollvesenet når du tar den med deg tilbake til Norge.

Jeg vil anta at dette også gjelder dersom du sender varer ut av landet for å få gjort arbeid på det, men jeg er på ingen måte sikker. Som sagt så tror jeg ikke det skal være nødvendig å betale moms på verdien av gitaren siden du har dokumentert at den er sendt fra Norge i utgangspunktet, bare på verdien av tjenesten som er utført. Det beste her er nok å ta kontakt med Tollvesenet for å være sikker, evt bare vente til den kommer i retur og se hva som skjer. Vær forberedt på å betale moms, og ta det som en gledelig overraskelse om du slipper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få innvilget avgiftsfritt flyttegods må du ha bodd i utlandet sammenhengende i minst ett år (skiftarbeid regnes ikke som sammenhengende opphold). Varen(e) må også være brukt i utlandet. Du må også ha meldt flytting og være registrert med utenlandsk bostedsadresse i Folkeregisteret.

Dersom du ikke oppfyller kravene om avgiftsfritt flyttegods må du momse inn varene på vanlig måte dersom de overstiger verdigrensen på NOK 6000,-

Her kan du lese mer om kravene og reglene som gjelder for flytting til Norge, samt skjema for flyttegods.

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=245004&epslanguage=no

Altså faller jeg helt utfor her..men har funnet en annen utvei.

Har funnet brukt på ebay som jeg skal bestille, og få tilsendt til direkte til Asia.

I den sammenheng lurer jeg på om noen har noe formening om disse 2 gitarene som jeg står mellom:

Ibanez Prestige S 1520 FB

http://www.ebay.com/itm/Ibanez-Prestige-S-1520-FB-guitar-/121051874383?pt=Guitar&hash=item1c2f41044f

Ibanez S5470 Prestige Guitar

http://www.ebay.com/itm/Ibanez-S5470-Prestige-Guitar-Transparent-Black-Sunburst-6-String-S5470TKS-/321055927855?pt=Guitar&hash=item4ac06cae2f

Den siste er jo noe nyere og dyrer. Egentlig faktorer som jeg bryr meg lite om. Dårlige bilder på nr 2, men har blitt lovet nye bilder i mail.

Slik jeg har forstått har de ca samme vib system, men at s5470 har noe nyere og kanskje bedre system.

Setter pris på noe feedback på disse, kommer nok til å bestille innen kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.