Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lead gitar - deres beste tips for å bli en bedre musiker


Defo

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er deres beste tips til å bli en god solo gitarist som kan improvisere over det meste?

Personlig så har jeg opplevd kjappest progresjon ved å improvisere over låter, men nå begynner alt å låte likt. Det er vanskelig å lage mer interessante melodier...

Jeg kan ikke fordra teori, og teknikk øvelser desverre. Derfor lytter jeg meg heller fram til skalaer. Mener dette gir bedre grunnlag for å kunne improvisere over det meste. Men jeg er nysgjerrig på hvordan dere andre øvde for å få solo spillet til å virkelig "løsne".

Lære soloer jeg liker, eller fortsette å improvisere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Gilbert hadde ett godt råd som har fungert ganske godt for meg... husker ikke om jeg så det i en YT video eller leste det i ett blad...

Uansett... du har ett visst repertoar med riff, licks og løp nedover halsen som du behersker godt.

Du begynner på samme plass hver gang og du ender opp på samme plass hver gang... prøv å variere hvor du slutter... helt enkelt.

Det kan være at du slutter en tone lengre opp (eller ned)... kanskje stoppe litt tidligere og en tone litt lengre før du hopper rett til siste tone...

Det gjør faktisk en del av seg det rådet der... gjorde i allefall for meg :)

Mitt personlige råd til mange... lytt litt til gutta boys som David Gilmour og BB King... lær at en pause kan være like bra (om ikke bedre) en enda en tone... at en velplassert tone kan fort være bedre enn 87 kjappe... og en god melodilinje som har noe relevans til selve låtas melodi ikke nødvendigvis er å forrakte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til låta og hva resten av bandet gjør. Prøv å tilføre låta noe i stedet for å flashe licks. Lær deg gjerne soloer du liker. Vi spiller av og til Dekksgutten av Åge A, og noen ganger etter den får jeg høre hvor god jeg er til å spille gitar. Jeg har øvd inn soloen til Gunnar Pedersen så godt jeg får det til, men det blir selvfølgelig aldri i nærheten av originalen. Det forteller meg likevel mye om hvordan en gitarsolo kan løfte en låt, og imponere, uten å være "vanskelig" rent teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg, og jeg har hatt en relativt bratt læringskurve det siste året på improvisasjon.

Jeg er ute etter å "kunne låte som meg selv". For å gjøre dette prøver jeg en gang i blant å oppdatere lick-bilbioteket mitt med licks jeg lager selv! Altså å skape sin egen spillestil, noen ganger må man tenke litt utenfor hva man vanligvis gjør for å kunne utvikle en bredere og friskere evne til å improvisere egne licks. Samtidig er det litt gøy å skape egne solotriks.

Jeg improviserer til tracks og sammens med band så mye som mulig. Mye fordi jeg synes det er noe av det feteste å gjøre, men også fordi jeg vil kunne ta improvisasjon på strak arm i mange forskjellige settinger. Her er det viktigste jeg gjør antageligvis å prøve å spille kontrollert, forholde seg til tracket/de andre i bandet samt kunne begrense seg. Du har ikke hastverk når du spiller musikk, slapp av, det er lov å ta små pauser mellom tonene. Lytt!

Grunnlaget for at jeg klarer å improvisere over hele halsen er, uansett hvor kjedelig det er å øve inn, nesten ene og alene kunnskapen jeg har om nesten alle de modale skalaene/figurene. Jeg ville anbefalt alle å kunne lydisk, mixolydisk, moll, lokrisk, dur, dorisk og frygisk horisontalt og vertikalt på gitaren. Spill gjerne i alle disse figurene på gitaren i forskjellige tonearter så du ikke blir "tied down" til en toneart. :)

Dette er det jeg har gjort for å kunne improvisere soloer, samt konstant å prøve å utvikle en allsidig "egen sound" og friske licks :)

Også! Om mulig, hør på dine favorittgitarister improvisere, det er inspirasjon så det holder for meg. En stor del av min fremgang er antagelig det å lytte til gitarister og se på gitarister improvisere når jeg ikke spiller selv. Fyll dagen din med fantastisk gitarmusikk :)

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarsoloer er jo kjedelige for alle andre enn de som spiller de! :P

For å bli en god gitarist er punkt nr.1 å lære seg å spille dynamisk.

Ellers går det på å ikke spille for mye, heller underspille.

Det å spille mye med andre, og la andre enn sologitaristen slippe til er også gull verdt.

Å kunne improvisere oppned, inn og ut på alle låter kommer ikke før laaaaangt uti leksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tilbakemeldinger her! Settes pris på :)

Når opplevde dere at solo spillingen løsnet litt? Evnt. hva gjorde dere?

Jeg kommer nok til å fortsette å improvisere over låter uten å helt vite hva jeg gjør... Jeg føler det gir meg mest spilleglede å ikke øve teori.

Tenkte også å spille inn fills over låter, lytte, vurdere, og forbedre.

Lurer også på om jeg skal forsøke lære meg litt shredding teknikker.... På en annen side, så er ofte de fineste soloene de med færre, velplasserte toner.

Eneste problemet er at jeg lener mer mot heavy sjangeren, og der føler jeg det vanskelig å lage en god solo uten kjappe licks/runs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.