Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fret noise - litt hjelp?


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Det her er sikkert et tema som har vært diskutert opp og ned en del ganger, men jeg prøver meg likevel siden jeg ikke fant noe ved å søke her på forumet:

Jeg har en Hagström Ultra Swede som lider av rimelig heftig fret noise. Nå er jo det her en fryktelig billig gitar, og jeg vil derfor ikke ha den til gitartekniker. Er det noen som er villig til å bistå med en litt utfyllende guide? Har aldri gjort noe lignende før, så en halvgrundig innføring for dummies må nok til.

Takker og bukker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med fret noise? Er det over hele halsen, eller bare et bestemt område? Gjelder det alle strengene?

Det kan være alt fra backbow til enkeltbånd, til altfor lav strengehøyde.

Beskriv gjerne litt mer detaljert, så blir det enklere å foreslå adekvate tiltak.

Og fryktelig billig? Tja. Min erfaring med Hagstrøm de siste 5 - 10 åra er at de holder en svært høy kvalitet sett i forhold til mange andre gitarer i samme prisleie.Det ville etter min mening være vel verdt penga å få en gitaringeniør til å se på den.

Edit: hvor i landet er du?

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ultra swede den dyreste swede-gitaren? Isåfall er den vel ikke det jeg vil kalle utrolig billig.

Uansett, prøvde en slik en gang, og det var en god gitar. Jeg ble ikke helt venn med halsen på den, men det er jo smak og behag, og ellers var den upåklagelig. En setup hos en tekniker bør ikke koste så veldig mye, og om du spanderer på den det så vil du nok få en arbeidshest av en gitar som kan tjene deg godt i lang tid!

Med det sagt så er det jo alltid greit å lære seg slikt selv. Som Æljen sier så er det mange behjelpelige mennesker på dette forumet, så om du er heldig så får du kanskje hjelp av noen som kan vise deg skikkelig så du kan gjøre det selv på en bra måte i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på makan! Glemte helt å beskrive problemet...

Har ikke strenger på fjøla akkurat nå, men sånn jeg husker det så er det verst på E-strengen 9. bånd og oppover. A-strengen lider noe samme skjebne, dog ifra 3.-6. bånd sånn cirkus. Usikker på D-strengen nå i farten. Ellers er der litt generell støy på resten av strengene, men dette tror jeg går mer på at gitaren er stemt ned en halvtone, strengehøyde etc.

Angående det jeg sa om at det er en billig gitar, så føler jeg for å korrigere meg selv litt der. Jeg mente det svært relativt, og i forhold til andre grom-fjøler. Gitaren holder svært høy kvalitet for prisen, og den er overraskende god å spille på. Den har vært min faste følgesvenn i flere år nå, og er en gitar jeg aldri kommer til å gi opp. Men, det har seg sånn at jeg spinker og sparer til nytt skyts i arsenalet, og ser på dette som en unødvendig utgift om det er noe jeg kan fikse på selv. Det er jo også, som sagt, fryktelig greit å kunne slike ting. Jeg holder forresten til på Sunnmøre for dere som lurte på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel inne på noe selv, ser jeg. Dersom du stemmer ned og bruker standard strengesett (la oss si 10-46) _kan_ du oppleve at strengene klirrer, og spesielt E-A-D.

Dette _kan_ skyldes at spennet i halsen reduseres og du får en flatere relief enn normalt, til og med backbow. (Hagstrømene er etter min erfaring satt opp temmelig optimalt fra fabrikk, så marginene er små)

Forslag: Streng opp gitaren med de strengene du er mest komfortabel med, og få noen som har erfaring til å se på strengehøyde og hals. Det er ingen heksekunst å justere relief, ei heller strengehøyde. Dyrt skal det heller ikke være. Jeg pleier å ta rundt 2 - 300,- for en slik jobb, alt etter omfang.

Skulle det mot formodning (høyst tvilsomt) være behov for båndsliping, vil dette kunne koste deg noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått målt neck relief enda, men skal prøve å strenge gitaren og se litt på det. Strengehøyde mener jeg skal være nokså optimal. Kan også nevnes at fret noisen fortsatt er der i standard tuning.

Har også lagt imot en liten stålbjelke for å se avvik på båndene, men det var så marginalt at jeg tror man nærmest kan utelukke båndsliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.