Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftfukter


antos

Anbefalte innlegg

Vurdere å skaffe meg en luftfukter som kan stå i rommet der jeg har gitarene mine. Noen som har noen tips/erfaringer å dele om hva jeg bør gå for? Ser Lefdal/Elkjøp har fuktere fra 699 - 1300 kr. Ønsker helst en som ikke trenger å etterfylles hele tiden. Rommet er ca 13 m2.

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du luftfukter, eller luftavfukter som du skriver? Da du ikke ønsker å fylle på den går jeg ut ifra at du mener luftfukter. Jeg har god erfaring med denne: http://www.lefdal.com/product/hjem-og-pleie/klima/FRED493374/stadler-form-luftfukter

Den har ok stor tank og klarer å løfte dampen opp istedet for enkelte mindre maskiner som lager damp og slipper det mot gulvet nesten direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg den faktisk ikke, men kan justeres hvor mye damp den skal slippe ut. Husker jeg brukte å fylle ca 1 gang pr dag når den var i bruk. Kan jo også legge til at dersom den får stå i rommet og går tom, så holder jo fuktigheten seg greit i rommet hvis det ikke er for mye lufteluker rett ut og gjennomtrekk.

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne, koster utrolige 50 kroner! Har hatt den i mange år, fungerer knirkefritt hvis man gir den en vask en gang i året.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Luftfukter-84062/

Skulle vel ha ønsket at den hadde en større tank, men jeg fyller på 1,5 liter om dagen i fyringssesongen, og det holder fuktigheten i furtebua på snaut 40%. Det er nok. Den er lett å fylle fra en brusflaske. Synes det fungerer bra. Arealet her er vel på rundt 16 kvadratmeter. Trikset er å la den gå hver dag. Man starter gjerne opp sesongen "litt for sent", og da går det en tid før det stabiliserer seg. Jeg har furuvegger, teppegulv og furutak, så da blir rommet ganske tregt i forhold til variasjoner. Derfor- fylle på hver dag, og kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne, koster utrolige 50 kroner! Har hatt den i mange år, fungerer knirkefritt hvis man gir den en vask en gang i året.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Luftfukter-84062/

Skulle vel ha ønsket at den hadde en større tank, men jeg fyller på 1,5 liter om dagen i fyringssesongen, og det holder fuktigheten i furtebua på snaut 40%. Det er nok. Den er lett å fylle fra en brusflaske. Synes det fungerer bra. Arealet her er vel på rundt 16 kvadratmeter. Trikset er å la den gå hver dag. Man starter gjerne opp sesongen "litt for sent", og da går det en tid før det stabiliserer seg. Jeg har furuvegger, teppegulv og furutak, så da blir rommet ganske tregt i forhold til variasjoner. Derfor- fylle på hver dag, og kjøre på.

Denne har jeg testet ut, fungerte forsåvidt greit, men den hadde en tendens til å stoppe selv om tanken var full av vann. Noen teori om hva det kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

Den årvisse luftfukterdebatten er i gang! :D

Damp:

+ ren damp, ingen mikroorganismer, nesten ikke noe mineraler

- energiforbruk, brennhet damp nær dysen

Ultralyd:

+ lavt energiforbruk, kjølig "tåke" og ingen varmeelementer

- mikroorganismer og mineraler følger med i tåken

Jeg har en av hver, og den som er basert på ultralyd legger igjen et tynt lag med kalk enda den har et mineralfilter - bruker denne mest fordi den er stillegåenede og tanken varer et helt døgn. Den med damp legger igjen mase "mineralgrøt" nede i "gryta" mens den surkler og koker, og den tilfører mer fuktighet enn den andre - tar frem denne hvis det må fuktes masse i en fei. Hvis man ikke klarer å bestemme seg så finnes det en ja takk, begge deler -modell.

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ringen som regulerer vanntilførselen ned til diffusoren i kammeret. Det er en løs ring ved rett ved siden av busta på børsten som fulgte med, hvis den sitter der det er laget en plass til den. Den må flyte fritt.

Klarer ikke se noen løs ring.. Noe som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.