Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal pickups for Gibson Les paul custom?


Birkman

Anbefalte innlegg

Har emg 81/85 i en mahogny-skrott. Låter helt sheriff til metall men så fort du prøver å skru en brukbar cleanlyd så kan du likeså godt skræve over en gadulka og drite på samtlige strenger. Klin umulig.

Er dette jeg frykter med EMG, derav har jeg helt mer til BKP, som forhåpentlig kan spille både clean og tight metal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker suhr aldrich med Axe FX Ultra, og jeg synes det er vanskelig å få til en skikkelig god clean/bluesish lyd med dem. Problemet er at de har så høy output at de fort clipper inngangstrinnet. Når jeg derimot skrur ned inn-gain, slik at den ikke klipper, får jeg ikke samme respons på cleanamper. Synd, men sant. Vurderer å skaffe meg noe med mindre output.

Edit : Det er derimot LETT å få kjempefet metall/rock lyd. Har aldri hatt så gode pickups til rock/metal.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG 60 er faktisk en ganske så god pickup i hals, og 81 er god i bridge på en LP-type gitar.

Har du råd, så ville jeg gått for passive mikker ala BKP. Men det er faktisk ikke et problem å skru seg til en god cleanlyd med EMG's. Man må bare vite hva man driver med.

Har en 7-strenger med splittbar EMG707, låter helt fantastisk til cleans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om det er din kopp med kaffe, men det nyere av periphery bruker utelukkende bkp. Greit å sjekke ut som referanse :-) der får du servert hele spekteret, solo, clean og 7-strengs djenting

Aldri hørt bandet før, men dette synes jeg var tøft. Takk for tips ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Germaniumkid selger et sett EMG for en tusenlapp!

Har ikke EMG i LP'ene mine, men i et par andre. Ikke noe problem å få clean lyd ut av 85 i neck iallfall. 81 i bridge er noe verre.!

Om nødvendig har du jo en volumknapp du kan skru noe ned på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nødvendig har du jo en volumknapp du kan skru noe ned på..

Viktig poeng, særlig om man er ute etter allsidighet. Jeg vet ikke om noen pickup som egner seg for ekstrem high-gain, og samtidig produserer akseptabel clean uten å skru ned en smule. Man må være bevisst på demping av volum (gain) knotten på gitaren samtidig som man kompenserer med mer volum på clean-kanal på forsterker, eller ved programmering av clean-patcher for amp-sim. Får man dårlig clean kan det også være verd forsøket å senke pickupene litt. Det kan gi bedre clean og gir økt sustain som bieffekt siden magnetenes dempende effekt på svingningene minker.

Selv har jeg en LPC fra 1989 med Gibsons HB-R og HB-L pickups (aka "Bill Lawrence circuitboard pickups"). Sammenliknet med tradisjonelle PAF-pickups folk venter å finne i gamle LP'er er disse ekstremt high-output. Jeg slet lenge før jeg lærte å bruke volumknotten til a få god lyd ut av den gitaren, men siden er den blitt en av mine favoritter. I år har jeg fått levert en TAG Drop Top med noen av Anderson kraftigere passive pickups (HF3+ i bridge og HF1+ i neck). Ruller man av på volumet produserer disse også utmerket clean. Nå bruker jeg for det meste en Kemper amp-sim. LPCen og TAGen er faktisk såpass like nivåmessig at begge benyttes med det samme settet av patcher, både clean og dirt. Det at man normalt skrur ned for både clean og crunch betyr også at man har litt å kompensere med når signalet svekkes ved bruk av coilsplit.

For et års tid siden monterte jeg et sett Suhr Aldrich pickups i en LP for en venn og da jeg testet fikk jeg helt ok clean-lyd med begrenset volum (~7/10) på gitaren.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Suhr, men har lest på sevenstring.org at flere syns den er litt vell kraftig i lyden. Personlig så liker jeg veldig godt pickups som ikke er så altfor kraftige og bassete i en mahogany-kropp.

Øh, har du tenkt over hva slags gitar Doug Aldrich stort sett bruker?

Aldrich.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug Aldrich - classic rock, classic style, classic sound, classic rock guitar.

Så hvis du digger classic rock/hardrock så er nok LP tingen, med f.eks. Duncan Slash pickups eller noe lignende.

Men å spille Dimmu Borgir på en LP...der ville jeg gått for BKP, uten tvil, ihvertfall hvis du vil ha god clean i tillegg.

Sjekk ut lydklippa på f.eks. Cold Sweat:

https://bareknucklepickups.co.uk/main/pickups.php?cat=humbuckers⊂=contemporary&pickup=cold_sweat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, har du tenkt over hva slags gitar Doug Aldrich stort sett bruker?

Helt sikkert! Som sagt, bare noe jeg har lest.

Noen liker dessuten tykk og fyldig lyd, andre har ønsker om mer klar og definert lyd uten for mye fylde. Vet om folk som utelukkende bruker EMG 85 i mahogany-gitarer, selv foretrekker jeg 81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke jeg ihvertfall.. Hadde et sett med blackouts i ATX'en en stund, og fytti.. Noen av de verste pickupsa jeg har spilt på.

Låt som EMG 85 med en fuzz i front med ampen stilt på mids = 0 og bass på full guffe. Hørte meg ikke i bandsammenheng i det heletatt.. Så bytta jeg til 85 og 81, plutsellig ble ting mye bedre.

Imo så ville jeg alltid valgt EMG fremfor Blackouts. Men hadde jeg hatt peng, så hadde jeg spantet på meg et sett med BKP.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.