Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lime sortimentboks


Anbefalte innlegg

Har behov for å lime i sortimentboks fra biltema/clas ohlson… Skal bruke slike bokser til å ha smådeler i, bl.a. plekter, så det har blitt behov for å kunne feste skilleveggene helt fast. Hva slags materiale er slike bokser av og hva kan man bruke for å lime slike? Noen som har tips? Vet fra tidligere at ikke hva som helst sitter i denne typen plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer plasten på det, er jo "flylim" en klassiker. Det er jo ikke lim, men løsemiddel som løser opp plasten og smelter den sammen. Men det avhenger jo om det er riktig type plast. Jeg har vel prøvd to ganger, etter det jeg kan huske. En gang ble det blink, den andre gangen var det bortkastet. Man må bare prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Araldit funker ikke. For hardt. Materialet på disse boksene er jo bevegelig. Fugetype er jeg skeptisk om det vil fungere. Jeg skal tross alt dytte fingrene nedi denne greia og "skyve" plektre og annet småtteriet mot limet/fugen for å få delene å gli opp slik at jeg etter hvert kan ta de. Den flylim varianten høres mest lovende ut. Hva er det og hvor finner man slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det stort sett går under navnet "polystyrene cement", og selges i hobbybutikker. Det er som sagt ikke lim, men et løsemiddel som løser opp plast, men bare hvis den er av den "riktige" typen, nemlig polystyrene. Beklageligvis bortsett fra isopor. Det hadde jo vært enkelt. Er plasten av en annen sort, skjer det ikke annet enn at det ikke virker i det hele tatt. Jeg er ikke noen erfaren modellbygger, men har hatt mest hell med typer som inneholder lite tykningsmiddel, og derfor er ganske tyntflytende.

De gutta her vet hva det dreier seg om- ring dem, eller bruk webshopen- http://www.absolutthobby.no/humbrol-lim-til-plastmodeller-med-nal-spiss-28ml.html

Det kan godt tenkes at lekebutikken der du bor har denne. Anbefaler denne mye mer enn "tubevarianten".

Skulle det ikke funke, har jeg også brukt sånn plastlim til takrenner. Veldig bra saker, tror det også vil gi deg en meget solid og passe fleksibel sammenføyning.

Er det ABS- plast, finnes det visstnok et løsemiddel som heter MEK, men det er vel ikke vanlig salgsvare i små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS- plast er litt grålig, og litt "gummi- aktig" og "fet". Polyplast er glassklar, og mye hardere. Den knekker ganske lett, er litt sprø. Etter utseendet å dømme er dette ikke polyplast.

Det finnes mange plasttyper, og jeg er ikke ekspert, så jeg skal ikke driste meg til å tro noe mer.

Mange plasttyper løses opp av aceton, så har du det liggende, kan du jo teste det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gutta her vet hva det dreier seg om- ring dem, eller bruk webshopen- http://www.absolutthobby.no/humbrol-lim-til-plastmodeller-med-nal-spiss-28ml.html

....

Er det ABS- plast, finnes det visstnok et løsemiddel som heter MEK, men det er vel ikke vanlig salgsvare i små mengder.

...Humbrol-limet i lenken din er MEK...

Jeg ville prøvd med cyanoakrylat. Hvis det ikke ga riktig resultat ville jeg løst opp en sånn "skillevegg" i aceton eller MEK og brukt denne guffen til å lime de andre skuffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser man bort fra stygg lukt og litt røyk fra loddebolt var dette en genial løsning. Gikk veldig raskt og alt sitter som ett skudd. Og plasten var lett å fjerne fra loddebolt etterpå. Man har lært ganske mye om ulike limtyper i denne prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.