Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker med justerbar wattstyrke


Alfi27

Anbefalte innlegg

Men hvordan er det med clean-headroom i gig-sammenheng? Klart at man ikke får det helt clean med 25 watt, men skal liksom ikke ha crunch heller.. :P

Følger det med footswitch med Mini Rec btw?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet clean i gig-sammenheng desverre. Følger med footswitch og kabel til denne ja.

Edit: Jeg tipper JVM din funker bedre på clean i høyt volum etter den erfaringa jeg hadde med min JVM, men det er bare grunnet 25W vs 100W..

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150'n har en resonance-kontroll på baksiden som styrer bassrespons, og med den på fullt så er det bra med bånn på lavt volum. Dette med en 2x12" EVH-kasse som også låter ganske stort.

Det har JVM'en også. Det er nok grunnen til at jeg liker den så godt. Utrolig nyttig funksjon som legger til bunn uten at det blir så bassete.

Uten resonansfunksjonen er det bare å peise på med bass på ampen og tighte opp med en tubescreamer, funker ganske bra det og. Lar de gode bassfrekvensene bli igjen, og luker vekk den ullne basslyden. Det tror jeg kan være lurt på en lavvatter hvis man skal spille heavy musikk.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hughes & Kettner Triamp Mk II? Ser et par av disse på finn til 10k, og kan justeres ned til 50 watt. Hvordan låter disse på lavt volum?

Ser at de er svært allsidige. Liker overhodet ikke lyden i Tubemeister, men Triamp virker mer lovende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Hughes & Kettner Triamp Mk II? Ser et par av disse på finn til 10k, og kan justeres ned til 50 watt. Hvordan låter disse på lavt volum?

Ser at de er svært allsidige. Liker overhodet ikke lyden i Tubemeister, men Triamp virker mer lovende..

TriAmp låter gull, og er den beste forsterkeren jeg har fingra med, allsidig som fy er den også. Men den spiller jævla høyt, noe som ikke akkurat kommer som en overraskelse hvis du titter på spec. Har master, så du får dra ned lyden til vettug nivå, men er sikkert forsterkere som spiller med finere lyd på stuevolum. Evt. kan du vel smakke på en god attenuator for å få gangen i røra.

Edit: Prisen på H&K på bruktmarkedet er jo heller ikke avskrekkende, heller innbydende. Folk vet tydeligvis ikke hva de har å by på. Irriterer meg fortsatt at jeg ikke hanket inn Puretonen til Tommer'n her for et par år siden...

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du driver og titter på 50-100W røramper når du skal selge en amp i samme gata fordi den er for høytlytt. Du må høre på hva folk sier til deg! Uansett hvor bra man mener en 50W låter hjemme, så blir det aldri helt optimalt for hjemmebruk mtp utnyttelse av ampen. Men ellers skal Triampen være helt rå har jeg hørt :) Siklet lenge eter en slik!

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med Marshallen er at den ikke bare kan spille høyt, men man må spille høyt for å få godlyden (som er greia med Marshall), og har skjønt at diverse amerikanske amper baserer seg på preampvreng, og låter omtrent like bra på lavt volum som høyt.

Alt over 1 watt får man ikke cranka hjemme uansett!

Jeg er nødt til å ha litt kraft å gå på også, derfor jeg ser på en med innebygd attenuator, men ser ut som det er enklere å kjøpe en "vanlig" amp med ekstern attenuator ettersom de med innebygd attenuator ikke låter så bra (imo)..

I tillegg har jeg innsett etter å ha hørt demoer av diverse amper at Marshallen ikke låter slik jeg vil, vil ha mer amerikansk vreng tror jeg.

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det verdt å merke seg at JVM'en ikke helt låter som en klassisk Marshall, men er mer rettet mot den amerikanske og litt moderne sounden :) I tillegg så er den mye mer stuevennlig enn mange andre amper, så om du syns den spiller høyt så vil du neppe finne en amp som er merkbart bedre på soverommet. Men om du ikke liker lyden i den, så er jo det noe helt annet.

Om en røramp baserer seg på preampvrengen, så har det egentlig ikke så altfor mye å si på lydstyrken. Siden du uansett bør fyre på med litt volum i sluttrinnet for at det ikke skal låte tynt uansett. "Alle" high-gain amper er i hovedsak basert på preampvreng nå til dags uansett. Du klarer ikke få et sluttrinn til å vrenge til high gain uten å knuse vinduer.

Skal love deg at det er mer enn nok kraft i røramper mellom 10-20W også :) Ville bare slått til med en H&K Tubemeister og gitt den en sjanse.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Blackstar, da?

Jeg er klar over at det er hverken Marshall- eller Fenderlyd i dem, men jeg synes de har god clean på de kraftigere ampene, og så låter de ganske fett på vreng, nesten uavhengig av volum. Ganske fleksible i forhold til å stille inn lydkarakter er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det verdt å merke seg at JVM'en ikke helt låter som en klassisk Marshall, men er mer rettet mot den amerikanske og litt moderne sounden :) I tillegg så er den mye mer stuevennlig enn mange andre amper, så om du syns den spiller høyt så vil du neppe finne en amp som er merkbart bedre på soverommet. Men om du ikke liker lyden i den, så er jo det noe helt annet.

Om en røramp baserer seg på preampvrengen, så har det egentlig ikke så altfor mye å si på lydstyrken. Siden du uansett bør fyre på med litt volum i sluttrinnet for at det ikke skal låte tynt uansett. "Alle" high-gain amper er i hovedsak basert på preampvreng nå til dags uansett. Du klarer ikke få et sluttrinn til å vrenge til high gain uten å knuse vinduer.

Skal love deg at det er mer enn nok kraft i røramper mellom 10-20W også :) Ville bare slått til med en H&K Tubemeister og gitt den en sjanse.

Har hørt alle demoer som er på youtube av Tubemeister, klarer ikke like lyden uansett hvor mye jeg prøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du driver og titter på 50-100W røramper når du skal selge en amp i samme gata fordi den er for høytlytt. Du må høre på hva folk sier til deg!

Godt å høre at jeg ikke er alene! Jeez...

Alfi, du kan jo se på ENGL? De låter veldig bra på lavt volum visstnok. Bare så synd at de har så få modeller som låter bra i det hele tatt :D Men Blackmore-ampen er fet som faen, sjekk ut den!

Og sånn btw, på de fleste amper med fire utgangsrør kan du nappe ut to av dem for å halvere effekten. Just sayin'. Det blir ikke SÅ mye forskjell, men på 5150'n min merka jeg faktisk at jeg fikk en VESENTLIG bedre lyd i crunch-kanalen, den ble mye mer snappy og spanky :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene! Jeez...

Alfi, du kan jo se på ENGL? De låter veldig bra på lavt volum visstnok. Bare så synd at de har så få modeller som låter bra i det hele tatt :D Men Blackmore-ampen er fet som faen, sjekk ut den!

Og sånn btw, på de fleste amper med fire utgangsrør kan du nappe ut to av dem for å halvere effekten. Just sayin'. Det blir ikke SÅ mye forskjell, men på 5150'n min merka jeg faktisk at jeg fikk en VESENTLIG bedre lyd i crunch-kanalen, den ble mye mer snappy og spanky :)

Leste du min begrunnelse? Ikke vær så jævlig nedlatende..

Kan godt være man kan nappe ut to utgangsrør, syns ikke JVMen låter fantastisk selv med master på kl 12, som er så blodig høyt at jeg bare skrur opp en sjelden gang i max 1 minutt bare for "å teste" :P

ENGL Gigmaster har jeg sett på, syns ikke den låt bra... Blackmore skal jeg sjekke ut, litt upraktisk med én delt eq for 4 kanaler though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.