Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker med justerbar wattstyrke


Alfi27

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg må selge JVMen pga den er altfor kraftig for hjemmebruk, så skal ha meg en med mindre watt.

Har sett på Hughes & Kettner Tubemeister 18/36 og Orange Thunder 30 for det meste, trenger en allsidig forsterker som kan gå fra clean til kirkebrennervreng, og helst innebygd attenuator. Tubemeister kan justeres mellom 1, 5 og 18 (og 36) watt, noe som er en stor fordel med denne. Thunder kan bare stilles mellom 30, 15 og 7 watt, og av erfaring er 7 watt også altfor høyt til hjemmebruk (merk at hjemmebruk ikke er soveromsbruk som krever volumnivå sammenlignbart med iPhonen din, kjører greit en JCM1 på full gass uten at det blir grusomt høyt), men denne virker som den passer mine behov bedre, er redd for at Tubemeister har for lite gain...

Vurderte også Mesa Mini Rectifier, kunne tatt meg råd til denne om den låt fantastisk, men etter Youtube-demoer å dømme låt den langt fra mitt lydideal.

Kraftigere forsterkere med attenuator er naturligvis også aktuelt, men Orange Thunderverb og forsterkere i den gata blir for dyrt og svært.

Budsjett: max 15000,-

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.toneking.com/products/index.html

Slenger det ut der, men de er ikke billige. Sitter Attenuator i de modellene. Hvis jeg mins riktig fører Vintagegitar dem her i Norge. Nu vet jeg ikke helt om disse går hele veien till kirkebrenning, men det ville ikke være overraskende. Høres satans gode ut. Dog kan ikke si jeg har prøvd dem, men du kjenner nok til fenomenet "Youtube-Erfaring". Har siklet en del på den Falcon modellen en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkersimulering har blitt min løsning. AXE-FX eller Kemper er begge kjempebra om budsjettet strekker til. AXE er kongen om man bruker mye effekter, mens Kemper har ett forsprang mht forsterkersimuleringer. Utvalget av nedlastbare rig-profiler som Kemper-brukere har laget er enormt og dessuten kan man skape sine egne om man kommer over en rigg det er verd å kopiere. Avid's Eleven-rack er heller ikke så verst og dukker ofte opp på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en VOX Valvetronix VT80+, den spiller fra soveromsnivå til band-nivå med mengder av forsterkermodeller og effektmuligheter, samt flott clean-lyd. 1x12 tommer, 14 kg og stuevennlig størrelse. Funker veldig bra enten jeg bruker modellering/effekter eller bare bruker den som en vanlig forsterker med gain, volum, bass, middle og diskant. I tillegg har (for)forsterkeren mastervolum som styrer inngangsnivået til slutttrinnet, pluss separat volum på effekttrinnet. Det sitter et rør først i effekttrinnet, som gir en viss rør-lyd.

Den minste i serien, VT20+ med 20 transistorwatt er helt lik, med mindre kasse og mindre høyttaler, men klarer ikke like høyt volum selvsagt.

Sjøl vurderer jeg å skaffe en større røramp til gigs, og i så fall kommer jeg til å sikle på en Yamaha THR 10, som jeg har veldig lyst til å prøve. Kanskje den er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Axe vs Kemper-debatten er vel like uendelig som pc vs mac.. :P

Siden begge deler er veldig bra, tror jeg at jeg blir fornøyd uansett hvilken jeg velger, og Axe finnes brukt, i motsetning til Kemper.

Vox Valvetronix er jo ikke sammenlignbar med Axe, både en helt annen prisklasse og helt annen "lydklasse".

Budsjettet er forresten på <15000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.