Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den umulige pluggen- eller ikke?


Anbefalte innlegg

La gå at jeg ikke kommer til å få noe designpris for denne løsningen, det er vel større sjans for å komme på top 20 på nettsiden "There, I fixed it".

Uansett, det er noe jeg har benyttet meg av med stort hell flere ganger. Under finner du bilder, og framgangsmåte på hvordan du fikser den umulige pluggen.

Så se for deg at du sitter med et stykke elektronikk, der ledningen er knekt helt inne ved pluggen. Så langt, ikke noe problem, du skaffer bare selvsagt en ny plugg med loddeører, kapper kabelen, lodder, og problemet løst.

Bortsett fra at den pluggen som er brukt, ikke er å få kjøpt i det hele tatt. Sære greier man ikke får tak i.

Eller- man kan bytte ut både han- og hun til noe annet med et passende antall ledere, og skifte ut det som trengs.

Eller kanskje ikke. Hunpluggen er loddet rett på PCB, det er rundt 100 skruer for å få fjernet det, det er snakk om tosidig og tolags PCB, de andre kablene ned på printet er like stramme som holdinstrømpebuksene på damene på nyttårsaften.. Utrolig mye jobb.

20121225_P1020844.jpg

Her har jeg skjært vekk nok plast til at jeg har fått tak i noen stumper med ledning ut fra pluggen. Den var kortsluttet "der alle plugger kortslutter", rett etter strekkavlasteren. Litt etter størrelse på pluggen og andre behov, kan det være like lurt å fjerne all plasten, slik at kun metallet er igjen. Det avhenger av plugg, hvor bruddet er, og hvordan du ønsker at det skal se ut.

Så har jeg rett og slett kappet ledningen en bit, avisolert, fortinnet, puttet på et par krympestrømper og loddet sammen. Så langt alt vel, men dette tåler ikke belastning i det hele tatt. I dette tilfellet er det til en lykt på en offroadsykkel, så reparasjonen må tåle mekanisk belastning, regn og jeg vet ikke hva.

Legg merke til de ti rundene med maskeringstape jeg har limt på pluggen. Den har en hensikt. Den bygger opp tykkelsen rundt en millimeter.

Så tar man et stykke tape til, eller noe annet egnet papir, og lager seg en liten støpeform. Slik.

20121225_P1020845.jpg

Så fyller man opp formen med smeltelim. Denne ble ganske stor, men det er delvis fordi den skal være god å få tak i med hansker, uten at man drar i ledningen, noe som er grunnen til at den gikk i stykker i utgangspunktet. Vent til det tørker, og fjern papiret.

Da blir det slik til slutt. Kanskje ikke så pent, men solid, og det fungerer.

20121225_P1020846.jpg

Kommentarer mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid ser jeg at jeg kunne ha sluppet limet ned noen millimeter til på pluggen det er bilde av. Bekymrer meg lite, da det er noe jeg gjorde som en gratistjeneste. Jeg laget en del riller i originalpluggen slik at smeltelimet fikk bedre feste. Jeg har benyttet meg av metoden i mange år, og har ikke hatt et eneste "tretthetsbrudd". Stort sett er alternativet masse jobb, eller eventuelt å kaste produktet. Slik sett er dette verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, smeltelim til å forsegle og kapsle inn elektronikk har jeg gjort før. Funker veldig bra. Er likevel usikker på om det er robust nok ift. strekk og annen fysisk påkjenning/slitasje.

Kanskje vært nice å pynta limklumpen med en krympestrømpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende idé. Så tykke krympestrømper koster der jeg vet de er til salgs en formue, og som sagt tjente jeg null kroner på dette. Har noen tips til steder der man selger litt grove (10mm+) krympestrømper av god kvalitet til en foruftig pris, så si fra.

Ingen tips, dessverre. Lagde holker av krympestrømpe ifm en et prosjekt på høgskolen, og strømpa var noe som lå og slang. Ble sikkert ganske eksklusive håndtak: 30mm alu-rør kledd med krympestrømpe :D . Ante ikke at det var så dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved et par anledninger kostet på meg krympestrømpe fra Tess, og ikke fra DX, Biltema eller Clas. Disse krymper gjerne fra "stor" til "knøttliten", og har et lag med smeltelim inni. Problemet er at prisen er tosifret, og oppgitt for hver cm, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg antar at Tess tar seg godt betalt, men produktet er det ikke noe å si på i forhold til kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved et par anledninger kostet på meg krympestrømpe fra Tess, og ikke fra DX, Biltema eller Clas. Disse krymper gjerne fra "stor" til "knøttliten", og har et lag med smeltelim inni. Problemet er at prisen er tosifret, og oppgitt for hver cm, hvis jeg ikke husker feil.

Jeg antar at Tess tar seg godt betalt, men produktet er det ikke noe å si på i forhold til kvalitet.

Jepp, er de skikkelige krympestrømpene som gjelder da du ofte tar alt du behøver med 1 størrelse og limet er gull vert, brukt dette på alt av jack kabler jeg har laget og det holder!

Men så er jeg så heldig jeg kan ta med meg noen stubber på jobben nå og da ;)

En ide hadde kanskje vært og for varmet trans-7 (gjennomsiktig tech 7) og putta nedi der, det burde holde en god del bedre en vanlig smelte lim ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concher- med all mulig respekt- du er i en annen liga. tech7 sier meg null og niks. Det er sikkert flotte saker.

Espen.- dette er en rå sykkellykt med tre lysdioder og oppladbart batteri fra Dealextreme. En av de få tingene de selger som koster over en tusenlapp. Den lyser veldig bra, for å si det mildt.

Jeg vil tro at man vil kunne finne maken hanplugg på en psu til en PC. Hunpluggen som sitter på batteriet- no way. Spesialstøpt.

Tror det er denne, ikke sikker. http://dx.com/p/ssc-p7-2-xp-e-16w-3-mode-1400-lumen-led-bike-light-set-4-18650-included-36018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concher- med all mulig respekt- du er i en annen liga. tech7 sier meg null og niks. Det er sikkert flotte saker.

Espen.- dette er en rå sykkellykt med tre lysdioder og oppladbart batteri fra Dealextreme. En av de få tingene de selger som koster over en tusenlapp. Den lyser veldig bra, for å si det mildt.

Jeg vil tro at man vil kunne finne maken hanplugg på en psu til en PC. Hunpluggen som sitter på batteriet- no way. Spesialstøpt.

Tror det er denne, ikke sikker. http://dx.com/p/ssc-p7-2-xp-e-16w-3-mode-1400-lumen-led-bike-light-set-4-18650-included-36018

Da har du gått glipp av noe fantastisk, skal noe limes for at det skal sitte så er Tech7 veien og gå ;)

Skal det av igjen derimot så sliter du litt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenP- det er ikke en vanlig DC- jack, det har de jo blant annet på Clas, men som sagt tror jeg man finner samme plugg på en eller annen bærbar PC. Jeg har nok ikke målene, og lykten er for lengst levert tilbake til eieren, som synes reparasjonen var storartet.

Til noe annet;

Hvis du driver med plugger, aner du hvor man får kjøpt loddbare 3,5 mm tsssr headsetplugger? Sånne som passer til smarttelefoner med mikrofon på ledningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.