Web Analytics
Gå til innhold
Vriddsau

Hva slags PAF kan dette være?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått en humbucker som pappa hadde liggende. Han kjøpte den brukt for et års tid siden, men verken pappa eller selger visste merket på den.

Så, spørsmålet lyder som følgende: Er det mulig å finne ut hva slags humbucker dette er? Det sitter et litt slitt PAF-klistremerke bak. Noe annet finner jeg ikke. Det står noe med svak tusj bak, men ser ikke helt hva det står. ser ut som det kan stå 2.27.

Ledningene på den er den strømpe-saken, og en svart ledning.

Er det noen som har noen anelse om hva denne kan være?

post-10144-0-16409400-1356726257_thumb.j

post-10144-0-82812400-1356726346_thumb.j

post-10144-0-15469200-1356726360_thumb.j

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, nei. Kan ikke si jeg ser noe L-formede spor nei.

Ja, dette blir spennende å finne ut om bare er noe drit, eller om det faktisk er en kvalitets-bucker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den likner ellers veldig på din. Den svarte ledningen har forresten stoff-isolasjon.

En reissue?

Ingen tanker om hvilket merke det kan være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kan godt være en Gibson reissue.

Oi, artig! Trodde dette kanskje bare var en stock-humbucker fra en eller annen billig gitar jeg. Men hvis det kanskje er gibson, så smekker jeg denne inn i Epiphonen :D

Btw. noen måte å finne ut om det er en neck eller bridge humbucker?

Endret av Vriddsau

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Egentlig ingen forskjell på bridge og neck

bortsett fra at man vanligvis putta den hotteste PAF'en i bridge.

Hvis du måler hvor mange kohm pickuppen er, så får du en idé.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lengden på kabelen kan også gi en indikasjon på hvor den har sittet før i hvert fall. Det ser ut som om kabelen er ganske lang, så da har den kanskje stått i halsposisjon i sin forrige gitar. Men som GPM sier, er det vanligvis ikke noen annen forskjell enn at hals-pickup har litt mindre output enn bridge. Det betyr ikke at den ikke kan fungere utmerket i bruposisjon for det. Likevel kan det være greit å måle. Også pickupene i den Epien du evt. putter den inn i. Du vil få en litt skjev balanse hvis halspickupen er hottere enn brupickup.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har lest ifht. vintage PAFs, er at de måler ca. mellom 7 og 9 Kohm. Burstbucker 3 som er den hotteste av Gibsons PAF reissues måler opp mot 9Kohm. Da tok jeg kanskje feil i min antagelse av at dette at den har sittet i neck. (Hvis det er en av de nevnte) Nå vet jeg heller ikke hvordan BB's og f.eks. '57 Classic humbuckerne til Gibson merkes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for masse bra info. Gn er et flott forum med mye kunnskap jeg må begynne å benytte meg mer av.

Når jeg kommer hjem til Trondheim imorgen får jeg ohme humbuckerne som sitter i epi'n fra før. Spennende om det blir aktuelt å sette den inn :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bør da være aktuelt? Er jo bare å kjøpe seg en halspickup som matcher hvis det er et problem, så er det jo greit. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, tror jeg blir å sette den inn uansett. Så får det helle være mismatch fram til jeg får skrapa sammen no cash til å kjøpe en halsbucker. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jaja, tror jeg blir å sette den inn uansett. Så får det helle være mismatch fram til jeg får skrapa sammen no cash til å kjøpe en halsbucker. :D

Du får veldig rimelige og helt greie pickuper her. www.guitarfetish.com

En av disse skulle kanskje måte brukbart ifht. output: http://www.guitarfetish.com/GFS-Classic-II-Alnico-2-Vintage-Wound-Gold-Humbucker_c_87.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Naigewron
      Jeg lukter på å putte pups med betraktelig mindre output i Wolfien for å gjøre den mer allsidig, siden stock-pupsene har så høy output at skikkelig cleanlyd er bortimot uoppnåelig.
      Etter litt research ser det ut til at det bare er Dimarzio (av de store merkene) som passer i den pga trang plass rundt vingene.
      Så jeg er ute etter litt erfaringer. Helt optimalt kunne jeg tenke meg to humbuckere som lar meg nærme meg Les Paul-type lyd, med en coil split som gir meg mulighet for litt klassisk singlecoil-twang.
      Innser at jeg hverken kommer til å få perfekt Les Paul- eller Fenderlyd, men noe i den gaten er målet.
      Er det en av PAF-modellene som er kulest, eller er det andre modeller som er verdt å snuse på?
    • Av AkE
      Helt ny her inne, har vært en relativt passiv gitarspiller i en del år, men er tilbake med ny iver igjen nå. 
      Har hatt en Squier Super-sonic siden siden 1998, og liker godt å spille på den. Men kommer ikke utenom at Humbuckerne ikke er bra, tynn og spinkel lyd, og sliter faktisk med å få ordentlig fart på forsterkeren. 
      Så skulle hatt ett par nye humbuckere, men her er jeg helt blank. Musikksjangre er Eldre rock, heavy metal, blues og litt diverse. Vil ha noe med dypere, "tyngre og mer trøkk... Budsjett får vi ta etter hvert.. 
      Vet det ikke er det enkleste å svare på, men er helt grønn på valg selv, så trenger hjelp... 
    • Av Hr Sanders
      Jeg har en les paul som i utgangspunktet låter litt bright. Jeg har hatt SD ap2 slash i dem, og da låte fint og ikke for bright. Jeg byttet ut disse med et sett Cream T custom  scream fordi jeg trengte ap2 i en anne gitar, og ville teste Cream T sette. Custom scream er rimelig hot i bridge, men relativt moderat i neck, min måler hhv 14,3 og 7,5, og har a5 magneter. Gitaren låter nå litt bright. Vurderer å bytte til a2 eller a3 magneter. Hva tror dere om det?
    • Av Hr Sanders
      Jeg er ikke helt fornøyd med klangen i min Hagström Viking, synes den låter litt bright og tynnt. Jeg tenker derfor å gjøre endringer i elektronikken. Planen er å bytte ut pots, caps og pickuper. Tenkte å bytte til cts 500k pots og 033 caps. Vurderer å bytte magneter i de originale humbuckerne (HJ50 - finner ikke noe særlig info om dem), for å se om det gjør noen forskjell. Har sett meg ut alnico V.
      Noen som vet hvor man får kjøpt løse magneter?
      Hvis jeg skal bytte pickups vurderer jeg SD custom custom i bridge og pearly gates i neck, evt Gibson 57 classic i neck og 57+ i bridge. Evt bestille custom pickups fra Eide pickups. Har kjøpt et HSS-sett av Kristoffer tidligere som jeg er svært fornøyd med.
      Jeg tar gjerne i mot synspunkter på alle momentene over!
      Gitaren skal hovedsaklig brukes til jazz og classic rock, ikke metal.
    • Av Affen
      Hei!

Jeg skal lodde en humbuckerpickup, den har 5 ledninger: Jord, hot, to til evt. split og en bar.

Jeg har loddet jord og hot. MÅ jeg lodde den bare også? Jeg har hatt denne puckupen i gitaren tidligere, og da
      jeg fjernet den, klipte jeg av en god del av den bare kabelen, så om jeg da må bruke denne, hvor får jeg
      kjøpt slik at jeg kan lodde på ekstra lengde?

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.