Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lemon oil og holdbarhetsdato


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Hei

Fant ca 7 år gammel lemon oil fra dunlop (F65) og samme type olje fra gibson på loftet i dag.

Før jeg bruker disse på mine edle gitarer tenkte jeg høre blant de vise menn her inne om det er noen form for holdbarhetsdato på slikt?

Kan dette fremdeles brukes etter 7 år el bør jeg kjøpe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg spør igjen: Hvorfor bruker folk disse petroleums-oljene på gitarene sine? Bedre å la være å bruke noe i det hele tatt.

1. I teorien, så kan treverk som får lov til å tørke helt ut, rett og slett sprekke opp litt.

2. Et ubehandlet rosentre gripebrett som tørker veldig, kan krype såpass at bånd kan løsne.

3. Porer i treverket trives bedre med å bli fylt opp av litt olje, enn av blod og svette med salter i.

Men dette er jo forsåvidt veldig marginale og akademiske betraktninger..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er alt for ofte. På sikt kan du oppleve at båndene "slipper" fra halsen. Det har selvsagt stor innvirkning om du drukner gripebrett hver gang, eller om du tar noen dråper på en klut og gnir over.

Som nevnt mange ganger før, jeg mener det er ganske stort slingringsmonn ute og går her, uansett om man tenker merke/ype olje , hvor mye og hvor ofte. Det er snakk om et gripebrett, en død plankebit, og ikke et kjæledyr som må ha passe mye mat med med riktig næringsverdi i passende intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oljer ved behov. Dvs. når treverket på halsen begynner å se litt blekt ut. Det er sannsynligvis også for ofte. Annethvert strengeskift? Så fremt du ikke skifter strenger annethvert år, bør du kanskje vurdere å trappe ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Audun omtrent.

Jeg vasker gripebrettet litt hver gang jeg skifter strenger. Hvis halsen er veldig blek og tørr, så får den et lett strøk med olje. Vi snakker om kanskje 1 gang pr år. Og da bruker jeg hva som helst, møbelolje, matolje whatever. Har litt olje på et tørkepapir, og smører på et tynt lag. Det som ikke har trukket inn på et par minutter, tørker jeg vekk igjen.

Det er bare for at treverket ikke skal være knusktørt, og at annen skit kan trenge inn i åpne porer. Og møkk som for lov å feste seg i småporer, sitter mye bedre fast enn møkk som skal prøve å finne feste på en hals med litt fett i overflata.

Men som Castorfiber påpeker så kan det lett bli for mye olje.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.