Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppussing av en 40 år gammel dame


davidsen

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har arvet en noe falmet semiakustisk Hofner 458 Archtop fra tidlg søttitall. Damen har en liten hullskade på baksiden, og han lurer på om det vil ødelegge verdien ved å fikse dette hullet.

Ellers er det noen som har noen tips på "do's and dont's"?

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høfner? "The queen of mother of toilet seat pearl"?

Man skal aldri si aldri, men disse gitarene har mer sjarm enn kroneverdi. Jeg har en jazzgitar fra 1958 med et hull i, og finner det ikke bryet verdt å fikse. Det har minimal påvirkning på lyden, så hvorfor bry seg om det? Verdien blir nok ikke ødelagt, men den vil neppe bli verdt mer, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Castor her.

Har selv en sein 60, tidlig 70talls Høfner jazzgitar og verdien på disse er ikke så mye og skryte av, men sjarm i massevis.

nå er riktig nok denne hel men allikevel, hullet har nok lite og si på lyden, om man vil fikse dette vil gitaren i senere tid bli lettere og selge, men verdiøkningen er langt under selvkost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsommeren fikk jeg en gammel Høfner orkester uten elektronikk. Vannvittig pen form på instrumentet , med f-cuts og cutaway, og vakre utsmykninger.

Den manglet noen band og noe av inlays i halsen hadde falt ut. Halsen har ikke trussrod og har gitt etter med årene. Jeg fant at det ikke er verdt å koste på denne, så den havnet som pryd i stua. Den er faktisk såppas pen i form at min samboer godtok det.

Nyskjerrig som jeg er, måtte jeg jo Google, og fant en del info, men mye er mangelfullt om Hofner gitarer. Min gitar har ingen typenr. og ikke serienr. men jeg fant ut at min er av model 468, som ble produsert i en årrekke fra 50-tallet til langt opp på 60-tallet. Ved å se på bilder og gamle brosjyrer i arkivet til Høfner likner min mest på modellene de produserte i 1957. Og fra den tiden ble de faktisk levert uten hverken modell- eller serienr.

Jeg hadde valget mellom å se naboen hive den på fyllinga da han solgte huset, eller å ta den inn som stuepynt. Sitter og ser på´n nå ;)

Men...... Jeg har en annen satans tøff Høfner også! Noe jeg kom over i nabolaget som guttunge. Det er en Høfner bass. Ikke fiolinbass, men en "LesPaul" bass.

Denne kjøpte jeg på slutten av 70-tallet av en litt eldre perifer venn for kr. 50,-.

Denne låt identisk med basslyden til Paul i the Beatles. Og selv om den ble ansett som oldis av oss unge på den tiden har jeg brukt den jevlig helt til neck-pickupen tok kvelden noen år siden. Har vært på nett og ser det finnes erstatninger, men de startet på 2000-tallet på 3000,- osv. Nå ser jeg prisen har gått ned med årene, men ser ikke for meg en split ny knallblank pickup på denne. Så hvis noen vet om noen som revikler pickuper er jeg svært taknemlig for svar.

Ellers God Jul. (Skal bli deilig med hverdag i morra) ;)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever floats your boat.

Helt personlig, så hadde jeg latt være, hvis det ikke er snakk om grep som øker spillbarhet, men kun gjør den bedre å se på men uansett om du velger å male den med rød låvemaling, så er det jo ikke slik at du ødelenger noe som er verdt noe i dag. Om de som får hånd om denne om 100 år er enige, vel, det vil kun tiden vise.

Noen bilder hadde ikke vært dumt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.