Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hørselvern med lyttemuligheter


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake fikk jeg et sett med Peltor hørselvern fra en kompis. Han hadde plukket dem opp fra søppelbøtten på 3M, og lurte på om det var noe jeg kunne bruke, han vet jo at jeg er en skrotnisse av rang.

Disse var nok beregnet på kommunikasjonsradio, mono, og hadde et par elementer som det ikke akkurat drønnet av bassen i, for å si det mildt. Det er da sikkert heller ikke meningen, da de nok var tilpasset et frekvensområde som passer best for å formidle stemme. Dessuten, som sagt, mono.

20121225_P1020840.jpg

I beste Paul Gilbert- tradisjon fant jeg ut at meg måtte få inn noe mer musikkvennlig, slik at jeg kan bruke de når jeg for eksempel klipper gress om sommeren, eller også som et alternativ til monitor ved innspilling.

Etter en kjapp tråd i forumet der jeg lurte på om noen hadde elementer liggende, fikk jeg tilsendt et sett med Porta Pro-elementer fra Tell. Tusen takk! Han ønsket seg en byggetråd, så her kommer den. :)

Nå satt det jo elementer i disse hørselvernene fra før, så slik sett var det ganske enkelt, da det var rammer og ledningsgjennomføringer her fra før. Det er da ikke noen grunn til at man ikke kan gjøre noe lignende med hvilket som helst av hørselvern, det er bare å bore hull og lage monteringsrammer av for eksempel en halvannenliters brusflaske. Klipp den opp, stryk den flat med avispapir/strykejern, klipp til en passende fasong med en god saks og lim fast med smeltelim.

Elementene passet flott i ramma, jeg trengte bare å skjære bittelitt med en brytebladskniv:

20121225_P1020841.jpg

Ferdig montert.

20121225_P1020843.jpg

Dette låter mer enn bra nok. De isolerer støy utenfra slik de skal, spiller mer enn høyt nok, og er absolutt noe å ha.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også (med koss porta-høyttalere) bare klikke de av hodebøyleb og skli de på innsiden av et standard peltor hørselvern. Elementene er litt større enn åpningen i hørselvernet og blir således værende på plass mellom skumringen og skumpaddingen i bakkant. Du vil da følgelig ha ledninger hengende ut av øreklokkene, men det går jobben gjort og er bedre enn å gå rundt å høre på pulsen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Hadde liten plan om dette selv med noen gamle elementer jeg har.

Dersom jeg vil ha musikk og dempe høy lyd utenfra så bruker jeg nå in-ear med demping (Shure SE530) og øreklokker utpå dette igjen.

Kan stå rett ved siden av vinkelsliper og kose meg med Shine on you crazy diamond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.