Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Micking av et piano


Anbefalte innlegg

Et stereopar med kondensatormikker er ganske vanlig å bruke på piano, plassering litt etter hvilken lyd du vil ha, men åpent lokk og ett XY-oppsett med mikkene rett over eller nedi kan funke. Ellers er mitt favorittoppsett en god mikrofon ca midt bak pianoet (ganske kloss på, gjerne en mikk som ruller litt av i toppen, for å få fange klangen av pianoet og treverket). Og ett stereopar litt uti rommet for å fange både piano og litt ambiens (romklang) og slikt og så blande de tre mikkene (dvs. ett stereospor og ett monospor) etter hvor mye tørt piano og klang/rom en vil ha.

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="hkh" data-cid="610897" data-time="1356453046" data-date="25.12.2012 - 17:30"><p>

Hvilket sound er du ute etter?? Det skal du tenke på før du finner frem en eneste mik<br />

<br />

<br />

Vil du ha mye hammer? Mye rom? Bredt piano? Romslig? tørt? Pedal-lyder? Mørkt? bright?</p></blockquote>

selfølgeli har dette mye å si hkh vilken lyd jeg ønsker men ønsker noe god "alround" lyd der jeg skal bruke den mest som et teppe i lydbilde å til blues, funk og "elvis" rock

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har faktisk ett spørsmål sjølv angåene dette. Skal piano sm regel vere i stereo, dvs. kor mykje lysere tonerne er, dess meir til høgre er dei, og kor mørkere dei er, dess meir er det panoret til venstre? Hittil har eg berre spillt inn mit el piano i mono, men rekner med at eg treng lydkord med meir enn kun 1 input til å gjere slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri panorert flere mikker på et piano med mindre jeg hadde en svært god grunn til det. Grunnen til at man bruker flere mikker er fordi pianoets lydoverflate er såpass bred at én enkelt mikk vil ende opp med å ta opp for mye av ett gitt område. Som hkh nevner er sound det viktigste spørsmålet før du mikker. Jeg har gjort gode innspillinger med to sigarkondiser nedi lydhullet. En 25% til venstre og en 25% til høyre, ca 20-30 cm fra hammerene. Dette ble en ganske balladete sound på pianoet jeg brukte. På et rockeband brukte jeg SM57 og det låt ganske råttent, på en fet måte. Det er vel de to eneste gangene jeg har mikket et piano, så andre har vel bedre råd å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har gjort opptak av solo piano har jeg brukt stereokoblinger på litt avstand. XY-kobling et lite stykke over og bak hodet på pianisten kan funke til pop/jazz. AB-kobling et lite stykke over kassa (husk 3-til-1-regelen), samt en mikk litt nedi (hvis du vil ha litt hammerlyd) kan gi fine resultater. Solo piano kan du panne så mye du vil, synes jeg.

I en bandsetting kommer det hele an på hvor stor rolle pianoet har. Hvis du hører på "Somewhere Only We Know" av Keane er pianoet bredt og digert i starten, men smalere når vokal, strykere og perk kommer inn i verset.

Hvis ikke du er helt klar på hvilken sound du vil ha, så synes jeg 25%-oppsettet med to sigarkondiser som BlueGrot nevner er et fint utgangspunkt. Ta deg tid og prøv deg frem.

Live har jeg for det meste skrudd på flygel, og der har jeg hatt suksess med 1 stormembran kondis midt på, over hammerene, samt en SM57 rullet i et håndkle og stappet ned i et resonansehull i kammeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

live er jo en annen sak, det handler mer om mest lyd før feed og mest mulig isolasjon

Bruker som regel 2-3, men pleier ikke panne noenting. Peker mikrofonene mot der lyden kommer fra. Ganske nært.

Om det er flygel med bråkeband går det an å lukke lokket og plassere f.eks noen dpa4099 inni, det kan funke bra.

Kult å røffe opp lyden med en dirtmic. Eller dynamisk mikrofon som noen sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.