Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten tråd om rep. av Peavey Classic 30


Anbefalte innlegg

Kjøpte en defekt C30 av oystein1988 for noen uker siden, noe som er beskrevet under forsterkere/effekter.

En feil var kjent, og det var en utbrent powertransformator. Feilen her var ikke vanskelig å se da plasten osv. var smeltet.

Det var i primærsiden kortslutningen lå, dermed hadde den seff dratt med seg nettsikringen. Det er jo derfor de er der.

Jeg bestilte ny trafo som de hadde på lager i Oslo på Norsk Musikk, og det skulle gå tre uker før den lå i min lokale musikkforretning. Dette holder ikke!

Jeg tok en titt i rørlageret mitt og fant at jeg hadde nytt fullstendig rørsett til ampen: 4xEL84 og 3x12AX7. Jeg nølte med å bytte disse, men tok en titt over rørene, og det ene utgangsrøret var hvitt i toppen, der de skal være sølvfarget. Da jeg prøvde å løsne det, fulgte bare glasset med ut.

Altså det var sprukket og hadde fått luft inni. Da sluttet jeg å "kipe" og byttet alle rør!

Joda, ampen spilte kjempebra, men jeg hadde en markant brum i bakgrunnen. Det er forskjell på brum. Hvis det låter"trrrrrrrrrrr" kan det være en jordingsfeil, men her låt det "boooooooooommmm". Da er det en feil i filtreringa av likespenning.

I tillegg var brummen utrolig avhengig av EQ-setting.

Jeg tok ut preamp-rørene. Og her er denne ampen litt spesiell, fordi i rørene går glødingen på serie. Tar du ut et rør virker ikke de andre heller.

Jeg startet med å ta ut røret rundt tonestack, siden brummen var avhengig av den. Dermed hadde fasesplittern ikke gløding. Fortsatt var brummen avhengig av EQ-en. Videre tok jeg ut alle preamp-rør. Fortsatt brum, men nå ikke avhengig av EQ.

Dette oser av dårlige ladekondensatorer (De første som filtrerer spenninga til utgangsrøra). Men der er to i parallell..... rart at begge er dårlige! Jeg loddet derfor på en ekstra i parallell med de andre. Det hjalp ingen ting. Målte også rippel med oscilloskop til ca 4V, noe som ikke er uvanlig over ladekondensatorer.

Gikk videre med skop over bias og likerettet gløding osv. uten resultat. Her var alt ok.

Hva i granskauen var galt da????

Jeg måler litt framover på driftsspenningen. det sitter flere filterkondensatorer fram mot første rør.

Jeg målte rippel på ei spenning som i skjemaet kalles B++, siden det er denne som forskyner røret rundt EQ. Her leste jeg av ca 1V rippel med skop. Jeg tenkte.... jaja jeg får prøve! Og loddet på en ny kondensator over den som satt der. VOILAAAAAA! Der satt den :) Brummen var vekk og ampen var som ny!

Når man funderer på dette i ettertid, sett opp mot skjema er dette en egentlig totalt ulogisk feil. Men det er ikke første gang jeg har opplevd det.

Videre når det gjelder Classic 30 så er den ikke laget med tanke på evt. service. Det er tre printkort loddet sammen så når du ser de fra siden ser det ut som en digital krapp C.

Denne gangen var jeg meget heldig, fordi den defekte kondensatoren satt på øvre print, lett tilgjengelig. Men dersom jeg skulle gjort jobben 100% måtte jeg skrudd amp og kretskort i tre dager tror jeg. Jeg gikk for en annen løsning. Jeg loddet på en ny kondensator på beina til den gamle defekte. Så klippet jeg ut den gamle etterpå. Grunnen til at jeg ikke klippet ut den gamle først er at da kunne resten ab de gamle beina løsne på undersiden av printet når jeg loddet på den den nye ;)

http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/c30schem.gif

blueguitar.org/new/articles/.../c30_origmod.pdf (vakke like vellykka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som den fødte nyskjerrigper jeg er, og fikk fatt på denne ampen, hadde jeg som utgangspunkt å ikke kødde med denne, siden den låt så bra som den gjorde.

Imidlertid ble jeg så satans irritert over denne ”Boost”-switchen at jeg ikke kunne la være å skru den i filler!. Boost-funksjonen skal visstnok øke styrken med ca. 12dB i diskant/mellomtone-området etter vreng og alt mulig, og det låter helt jævlig!

Derfor bestemte jeg meg for å bygge om boost-bryteren til noe helt annet. Jeg fjernet komponentene som gjorde funksjonen, kappet noen printbaner, og vips så hadde jeg en bryter som kunne switche mellom orginal tone-stack ( som er nesten identisk med Bassman 59 og JTM45), og den mer bøse Marshall JMP tone-stacken. Dette gir også en liten boost, så navnet på knappen holder fortsatt. STEIKE hvor tøft det låter!

Når jeg først var i gang med mods, og hadde plukka ampen fra hverandre sikla jeg litt på på å gi siste trinn i gain-kanalen et lite løft! Siste rør har 100k som anodemotstand og 1k som katodemotstand. Jeg endret dette trinnet til å bli likt de andre, dvs. anode 150k og katode 1,5k. Joda, vel, det ødela ikke lyden, og jeg fikk litt mer gain på max, men det ble ingen utpreget metall-amp for å si det slik. Ikke farlig å gjøre, men ikke det store utbyttet heller. Ikke bruk tiden på nettopp denne modden!

Nå låter den lille rakkeren så sykt tøft at jeg må ta med meg mitt gamle Celestion G12H element fra ´70-tallet hjem fra jobben i morgen bare for å prøve ;-)

PS. Dette innlegget er også publisert på Forsterkere/effekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ok!

Har nå spilt på denne ampen en stund, og har vært meget fornøyd. Men det har hele tiden ligget i bakhodet å bytte element til

Celestion G12H, siden jeg har et gammelt liggende.

Tok det med hjem fra jobben på Fredag og byttet ut med orgialen (som slett ikke er feil!). Har dessverre hatt alle familiemedlemmene

i heimen hele helga, så jeg har vært forsiktig med å trøkke til skikkelig. Nå forsvant imidlertid kjerringa en tur ut døra, og da måtte jeg jo prøve.

Måtte justere diskant etter nivå, men fyyyy f**n for en combo det ble. Man kan jo seff. diskutere om det fortsatt er en Peavey Classic 30,

men jeg mener nå det.

Så bortsett fra selve reparasjonen, har jeg gjort følgende mods: Bygget om boost-knappen til å gi JMP/JCM800 tonekontroll. Boostet det siste vrengtrinnet litt,

men som tidligere skrevet, ikke det helt store resultatet. Har dempet diskanten i reverb-signalet noe. Dette var meget vellykket med tanke på høy rå vreng.

Og så til slutt: satt inn et 70-talls G12H element. Det ble jo en helt annen forsterker! STEIKE ASS.....

Denne skal ikke ut av heimen på lenge...... jo kanskje på en gig, men salg er utelukket :)

Takk, Øystein for at du solgte meg denne!

Det mest spesielle med dette er at jeg noen gang skulle komme til å like en Peavey!!!!! Men dette har nå blitt den beste comboen jeg noensinne har eid :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.