Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpshjelp for førstegangsbass


siimen

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som skal kjøpe seg bass og bassforsterker over nyttår. Pristaket er 10000, men skal helst koste mindre.

Forsterker skal kun benyttes hjemme. Personen har aldri spit før.

Hva anbefales av utstyr for den prisklassen? Kan gjerne være brukt, og eventuelt hva man bør se etter på bruktmarkedet.

Da jeg ikke har satt meg mye inn i bassverden trenger jeg hjelp for å anbefale noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske store forskjeller på klassiske basser med røtter i femtitallet og litt mer moderne ting, både når det gjelder utseende, ergonomi og ikke minst lyd.

Her hadde det vært veldig greit å vite noe om hva kompisen foretrekker. De "klassiske" bassene er jo rett og slett gitarer med for tunge halser på, for å overdrive litt, og siden bassister ikke er like konservative som gitarister jevnt over, finnes det mye fint som faktisk er bedre å holde i og spille på enn de eldste modellene. Lengre horn for bedre balanse, aktive preamper/EW og slikt er ting jeg selv setter ganske stor pris på, for eksempel. Samtidig, fire eller fem strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preferanser, preferanser. Det er ikke noe fasitsvar her. Jeg var tilnærmet nybegynner for et par år siden, og da kjøpte jeg en Cort-bass i den litt dyrere Artisan-serien. Kjøpte meget pent brukt, noe jeg trygt kan anbefale. Mye å finne på finn.no. Som amp kjøpte jeg en EBS Classic Session 60. Det har jeg heller ikke angret på. Kraftig nok til øving med bandet (har ingen hardtslående trommis), lett å flytte på og funker som monitor når vi spiller live med PA.

Begge deler kostet under 6000 tilsammen, inkludert gigbag og kabel. Rimelig, javel, men jeg er godt fornøyd og har ingen planer om å bytte dette ut med det første.

Siden bassen ble kjøpt brukt, så var det uansett lav risiko ved dette kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en KSD proto J 705 bass til salgs for 4000,- Veldig punchy og varmt låtene bass! Nydelig action og veldig lettspilt :)


Av amp så anbefaler jeg Roland Cube 100 watt. Ligger en finn annonse her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39002329&kwUnica=forsterker


IMAG0191.jpg



Endret av simenandreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du vil ha en klassisk bass. Om du skulle ombestemme deg, så er dette en spennende konstruksjon som var aktuell for meg da jeg jaktet min førstegangsbass i bruktmarkedet. Den dukker ikke opp så ofte, og har en veldig god ergonomi. Denne annonsen dukket opp helt nylig på finn:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39085033&kwUnica=curbow

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.