Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trådløs monitoring


Sorg

Anbefalte innlegg

Umy her på forumet (den andre gitaristen i bandet jeg spiller i) kjøpte for litt siden et slikt sett til en ganske god pris, og han virker ganske fornøyd:

http://www.lydfaktor.no/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=1164&osCsid=d12cf3bbff1214fa7d1c238a57c50d37

Skal tipse han om tråden, kanskje han kan gi litt mer detaljert info. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådløs monitoring fungerer ikke så godt i situasjoner hvor man er avhengig av verbal kommunikasjon. Kjører man faste innøvde sett hvor det ikke spiller så stor rolle er det greit. Foreløpig synes jeg personlig at det ikke er verd investeringen. Jeg håper de kommer hodesett med dedikert mikrofon for intercom og en sender-enhet med innebygd mikser som kan ta audio-bus signal (AES50/Audiorail/A-net). Dessuten kunne systemet gjerne også integrere instrument og vokal, gjerne med "utskutt" A/D for amp-sim i senderenheten så man eliminerer unødige A/D/A/D.. konverteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en del sennheiser iem, det er konge når det virker.

Skal man ha et godt system koster det fort 10k om man ikke finner noe brukt.

Om jeg skulle kjøpt nytt i dag ville jeg kjøpt shure sitt iem-sett

Har brukt mye shure trådløse mikrofonsystemer og de er veldig gode. super lyd, enkel søking etter ledige kanaler og enkel syncing av mottaker og sender.

Snakker selvfølgelig om toppmodellene her, billig trådløst er skrap.

Mange liker å kun ha vokalen i iem og resten i wedge. Så bruker de kun ene proppen og har andre øret fritt.

Andre vil ha begge proppene i og alt i iem. Det kan fort bli veldig tørt, så mange har egne ambiensmikker satt opp kun for å livne opp iem-miksen.

Snakker som lydtekniker forresten, har aldri spilt med iem selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som Heilage nevner. Jeg har settet det blir linket til. Demper veldig godt og proppene gir overaskende god lyd til prisen. Funker fjell i øvingslokalet.

Jeg har testet logitech ultimate ear i latterlige prisklasser, dog ikke live!. Min gjetting er at med litt høyt volum rundt deg (live-setting) må du et godt stykke opp i pris for å merke stor forskjell.

De demper som sagt veldig godt, mye bedre enn mine vanlige "grantre"-propper. vurderte støping før jeg kjøpte de, det tror jeg ikke jeg gidder nå.

Jeg har spilt med de på to konserter og merket at det småhakket litt når det begynte å tetne seg med folk. Senderen stod ved lydmannen i andre enden av rommet. Tror jeg skal ha senderen på scenen, med signal fra multikabelen neste gang.

En ting jeg har merket meg med in-ear er at du må være bevist på lydnivået ditt i mixen. Du tror gjerne du høres litt bedre enn du kanskje gjør iom at du hører deg selv veldig bra :). Snakk med lydmannen evt ha folk i salen som kan kommentere volum under lydsjekk.

Jeg bruker som oftest å ha mest min egen vokal, så litt vokalisten vokal + litt av min gitar i monitor, neste gang tror jeg at jeg vil ha med basstromme.. igjen: de demper godt, og de har bare èn tynn 'gummipute'/gummikrave.

Endret av umy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er altså 10000 per pers?

2. Er det ikke slik at helst alle eller ingen i bandet bør ha det?

3. Må alle i bandet ha lik mix, f.eks jeg vil jo ikke ha lik monitoring som trommisen..

1 - ja, ca 10k per system

2 - ingen MÅ ha, men lead vokal er den første som trenger. Da er du garantert å høre egen vokal og slipper å pøse på unødvendig mye vokal i vedge. Dritmye vokal i wedge ødelegger også mye for den generelle vokal-lyden.

3 - Kommer an på hvor mange auxer mikseren har

IEM-alternativer for sittende musikere er en liten mikser med headphone-ut - kablet in-ear. Lett den billigste løsningen, men litt knotete for en vokalist som skal bevege seg litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 - Kommer an på hvor mange auxer mikseren har

Har man digital mikser med AES50, Audiorail eller lignende multi-kanal buss-system kan hver enkelt mikse selv. I praksis får man da alle sub-grupper fra FOH separat og justerer nivåene med en individuell mikser. Det er nok også bare et tidsspørsmål før det kommer IEM-sendere med slik mikser innebygget.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man digital mikser med AES50, Audiorail eller lignende multi-kanal buss-system kan hver enkelt mikse selv. I praksis får man da alle sub-grupper fra FOH separat og justerer nivåene med en individuell mikser. Det er nok også bare et tidsspørsmål før det kommer IEM-sendere med slik mikser innebygget.

Det blir ikke mye brukt skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke mye brukt skal jeg love deg.

Nei. :)

Det som kommer til å bli mer brukt fremover er alle digitale miksere som kommer med kontrollflate til mobile enheter, iOS, android osv. over wi-fi. Disse kan konfigures og låses ned på musikernivå. :)

F.eks kan det se sånn ut med Midas Mixtender ( iOS ), merk hjulet til høyre, som kan låses til hver enkelt AUX.

sYeK05QQOJh5OgHOZTcDy0-temp-upload.yjkqy

IEM til under 10k ser jeg Shure PSM200 ligger ute til 6000,- mulig å få noe rimeligere også for alt jeg vet. Med Shure mix mode får du som ett 3dje alternativ til mono/stereo mulighet til å kjøre to kanaler du kan mikse selv på volumknotten. F.eks deg selv på en og bandet på den andre.

Kanke folk heller bare lære seg å synge?

Også folk som kan synge bør kunne høre seg selv, blir så mye hyggeligere for oss andre å høre på. :D

Hva blir det neste? At det holder med 10watt til livebruk? :D

Er vel nok av gitarister som burde begynt med å få en 10watter til å låte live før de fikk begi seg utpå noe større. :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig skeptisk til å gi musikerene tilgang til programmer som mixtender, visi og annen ipad-fjernstyring.

Elsker å bruke det selv, tar ipaden med på scenen og finjusterer lyttingen der - men å la tilfeldige musikere styre det selv ser jeg som en potensiell katastrofe.

Kunne brukt det på turneer med erfarne musikere som skjønner hvordan scenelyd fungerer. Og kanskje med musikere som har iem.

Jeg vil helder presses til å jobbe hardere for å få til en scenelytting musikerene kan elske enn å bare si "her er en ipad, fiks det selv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.