Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang. floyd rose


stratfan

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt å kjøpe meg en ny gitar snart, og mest sannsynlig blir det nok en såkalt "superstrat". Gitarer jeg har sett på er blant annet Charvel So cal/ San dimas og diverse Ibanez Rg. De fleste slike gitarer har Floyd Rose, noe jeg har relativt lite greie på. Spiller i et band der vi av og til spiller sanger der vi stemmer i drop D, men for det meste stemmer vi vanlig. Vil det gå greit å variere mellom drop D og standard med Floyd hvis man blokkerer den, eller må man til å justere for hver gang man skal stemme om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med en D-tuna må du blokke broen, OG du mister finstemmingen på E-strengen.. eller?

Ja, den må blokkes, nei, finstemmingen på e-strengen fungerer. Fordelen med D-tuna kontra kun blokking er at slipper å ha åpen strengelås, noe som kan være greit på en floyd-gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man blokke brua? Evh signaturene som selges er da ikke blokkert. Eller går jeg glipp av noe? De kommer jo originalt med dtuna

EVH-gitarene er satt med Floyden flatt mot kroppen, så man kan kun bende nedover med vibarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Fikk i grunn svar på det jeg lurte på. :)

Men det beste er kanskje å kjøpe en gitar uten, slik Aphelion nevnte, så da er spørsmålet om noen har noen tips?

Har prøvd Charvel So cal og en Ibanez Rg (husker ikke eksakt modell, men den hadde v7/v8 pickups og kostet 8000kr ny). Jeg likte begge gitarene godt, men Charvel gitaren synes jeg var litt bedre å spille på.

Noen som har tips om lignende gitarer uten Floyd Rose?

Bør vel også nevne at jeg er ute etter gitarer i prisklassen 6000-8000 kr.

Endret av stratfan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.