Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til kjøp av gitar


storform

Anbefalte innlegg

Det er mulig det hjelper å få Dreadnought-form, men jeg har en Taylor 214, og angrer i dag på kjøpet. En knallgitar, absolutt, men den er litt i overkant bright for min del, og antakeligvis også for din del siden det er mye fingerspill. Veldig crisp lyd, og du er nok ute etter noe som låter litt fyldigere og varmere.

Hos den lokale pusheren har jeg prøvd Norman-gitarer, og disse går Taylor en høy gang. Laget i Canada, samme fabrikk som Art & Lutherie, Simon & Patrick, Furch m.fl, og jeg ville nok heller anbefalt å se på en av disse. Bedre å spille på, finere lyd akkustisk og finere lyd plugged.

Jeg var nok litt for bestemt, uten egentlig grunnlag, på at jeg skulle ha Taylor når jeg kjøpte meg gitar, og klarte nok da ikke å innse at det ikke var rett gitar for meg. Jeg ville ha en crisp gitar, men ikke SÅ crisp. Som sagt kan det hende at det hjelper å få den i dreadnought, og uten at jeg vet sikkert kan det godt hende at 110 er en lydmessig bedre gitar også da denne har annet treverk som muligens er noe "varmere" i lyden.

Med det sagt så er det jo mange som er kjempefornøyd med Taylor 214 (det blei skikkelig forum-gitar her en periode), og det kan godt hende du blir knallfornøyd med en 210, men basert på mine egne erfaringer så vil jeg anbefale deg å heller se mot Canada og et av merkene jeg nevnte over.

Lykke til i jakten! Det å finne den perfekte kassegitar er veldig mye vanskeligere enn å finne den perfekte elgitar, så jeg håper du finner rett gitar for deg. Jeg vil også anbefale å sjekke bruktmarkedet for en av de dyrere modellene til Takamine, om de kan fåes i din prisklasse der. Jeg har selv funnet den perfekte gitar for meg, en Takamine EAN-10C. Fyldig akkustisk lyd og et fantastisk pickupsystem, låter helt killer. Den ligger jo på 14k ny, men det bør være mulig å få den, eller noe tilsvarende, til under 10k brukt, og det er gitarer jeg ikke har noen verdens problemer med å anbefale. Aldri prøvd en bedre kassegitar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor har jo en spesiell lyd. Enten liker man den eller så liker man den ikke. Ja den er crisp i lyden. Men jeg har en 914. Den er absolutt ikke for crisp. Og den er jo bare helt rå til fingerspill. Og nut-bredden på Taylor er jo perfekt til fingerspilling. Vet ikke om x10 serien også kommer med 1 3/4 eller om den kommer med 1 1/16 bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

214 Bright ?! :blink:

Det er helt tydelig at lyd er subjektivt! :P

Men ja, ville bare nevne det fler andre har påpekt her. Anbefaler absolutt Backstage musikk i sandvika ved kjøp av Taylor. Ta kontakt med Morten Larsen og si at du er medlem på gitarnorge, så skal du ikke se bort fra at han har ett godt tilbud, som ingen andre sjapper i Norge kan matche. Når det kommer til salg av Taylor gitarer, så innehar Morten en kunnskap om gitarene som ligger laaaangt over mitt hode. En så kunnskapsrik, serviceinnstilt og koslig kar skal du lete lenge etter!

Personlig så kjøpte jeg 214e usett over PM her på gitarnorge, og jeg er SVÆRT fornøyd, 1,5 år i ettertid, om det sier sitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.