Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd til kjøp av gitar


storform

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg er på jakt etter en ny akustisk gitar (stålstrenger). Jeg har spilt i ca 20 år. Har spilt mye forskjellig opp gjennom. Vurderte en stund både Takamine og Yamaha. Mitt inntrykk er imidlertid at disse egner seg bedre på en scene enn i stua. Blir tett og slett litt tam lyd akustisk (Jeg refererer da til Yamaha LLX6 og Takamine 531G som jeg nylig har prøvd. Yamaha A3R ser bra ut, men jeg forventer at den har noe av det samme akustiske uttrykket som LLx6).


Nå trenger jeg et råd i forhold til hvilken gitar jeg skal kjøpe.

Her er mine krav til gitaren:

  • Stålstrenger
  • Dreadnought form
  • God akustisk lyd og god spillbarhet.
  • Mic/pickup. Gitaren blir for det meste brukt unplugged (90% av tiden). Men ønsker mulighet til å koble den til en forsterker/pa-anlegg, da den innimellom vil bli brukt til div. arrangementer. Er imidlertid viktigst at den låter godt akustisk/unplugged, så trenger ingen high-end pickup-løsning.

Jeg spiller en del fingerspill (viser ala Jan Eggum), men drar gjerne på med strumming ved allsang i festlige lag.


Er ganske kresen i forhold til lyd og ønsker fin klang og fyldig bass. Hadde i utgangspunktet et tenkt max. Kr. 6000-7000. Men om det finnes meget gode argumenter for å hive på et par tusen til, så gjør jeg kanskje det.


Har gjort en del research allerede og sett meg ut noen interessante modeller:


Martin DRS1. Har hørt en kar spille en vise på denne. Låt flott på fingerklimpring. Tåler den (lydmessig) litt heftigere strumming? I forhold til utførelsen: Hvordan tåler den matte overflaten bruk/slitasje? Kantene på gitaren har ikke bånd/binding. Er ikke dette en svakhet?

Martin D-1GT. Hvordan låter denne? I forhold til DRS1 og D-16GT? Her er ikke noen mic. Men har forstått at det kan ettermonteres. Trenger ikke en spesielt påkostet pickup. Hva blir totalprisen på en denne gitaren med mic?


Martin D-16GT. Nå begynner budsjettet å sprekke. Er det verdt det? Må jo ettermonteres mic på denne modellen også? Hva blir totalprisen med enkel micløsning?


Martin DCPA4. Har ikke sett denne i norske butikker. Er denne i det hele tatt mulig å få tak i? Denne har jo elektronikken på plass. Hvordan er denne lydmessig? Og prismessig?


Taylor 210E. Skal jeg tenke på Taylor, er det ikke mulig for meg å sikte på noen bedre spesifisert dreadnought-serie prismessig. Hvordan står denne seg lydmessig og spillemessig i forhold til Martingitarene jeg har vært innom. Vet jo at 210E har laminat i bunnen og på sidene, men det låter gjerne bra? Alle Martin-modellene er heltre i kassen (vet at noen Martin bruker kunstfiber på hals/gripebrett, OK for meg).

Martin gitarer med kunstfiber (HPL) i bunn/sider som f.eks. DCPA5K eller DCX1RE. Faller disse igjennom i forhold til Martingitarene med heltre kasse som jeg referer til?


Hører noen snakke varmt om Furch Durango d40/d20. Noen formening om denne?

Håper mitt bruksområde kommer klart frem og at du kan gi noen gode (klare!) råd i forhold til hva jeg bør velge. Ønsker best mulig lyd og spillbarhet i en akkustisk dreadnought i mitt prisleie (helst kr6000-7000, men mulig med et par/tre tusen til hvis er verdt det).

Endret av storform
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furch er å anbefale... alle gitarer kan ettermonteres mic..men det koster mer enn å bare kjøpe en gitar ferdig montert. F.eks Furch D40 eller D41 finnes i cutaway electric og er knallgode gitarer som går Martin sine rimeligere modeller en høy høy gang.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=22257

EDIT: link

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, gage! Har sett i andre tråder at du er glad i Furch! Høres ut som fine gitarer.

Overraskende få som har råd/erfaringer å dele. Dette er min første tråd her, så jeg visste egentlig ikke helt hva jeg kunne forvente av respons. Sendte forøvrig en mail til Morten Larsen i Backstage musikk. Fantastisk bra oppfølging fra den karen, mange gode råd og betraktninger.

Har kokt ned alternativene til:

1) Taylor 210E. God allround dreadnought med meget god spillbarhet. (Min heteste potet at the moment)

2) Martin DRS1. Flott varmt, fyldig lydbilde ved klimpring/fingerspill. Ikke like egnet til strumming, og dermed ikke samme allround egenskaper.

3) Furch d20cm. Stor lyd som mange tydeligvis setter pris på.

Dukket forøvrig opp et annet spennende alternativ: Larrivee D-03E. Må imidlertid stikke fingeren i jorden og innse at denne blir for dyr for meg.

Setter fortsatt pris på råd/erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at Taylor er den beste av de tre:) Men Furchen er knall...Martinen har jeg ikke prøvd.

Larrivee er gode saker men dyrt som du sier. Hva med Guild?? vet at 4sound har en rekke modeller. Det er gode gitarer!! Men du må nok ut med ihvertfall 8000- 10000 for en Dread. prøvde en Guild minijumbo for litt siden tror den kosta 7800,,, den oste kvalitet og for en lyd!!! Fikk akutt GAS.

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taylor's 200-serie, uten tvil. Nå er jeg litt biased, siden jeg eier en selv. Men jeg prøvde mange gitarer i div. butikker i 10.000-kroners klassen, men det var ingen som kunne konkurrere med Taylor's 214e for min egen del. Prisen er riktig, den har elektronikk som låter greit, og den har, viktigst av alt, god akustisk lyd, på linje med kassegitarer i 10.000-kroners klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, folkens! Ser ut til at det blir en Taylor 210e på meg! Eneste kjipe er at jeg må til Oslo for å få tak i den. Tror ikke det er noen forhandlere i Bergen som fører Taylor. Eller??? Noen som vet? Er imidlertid i Oslo fra tid til annen. Må bare være litt tålmodig, selv om det er vanskelig. Vet at de sender med posten, men jeg kjøper ikke gitar uprøvd. Trenger jo dessuten muligens å justeres litt og det er greit å få gjort i butikken før man tar den med seg. Gleder meg stort!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, folkens! Ser ut til at det blir en Taylor 210e på meg! Eneste kjipe er at jeg må til Oslo for å få tak i den. Tror ikke det er noen forhandlere i Bergen som fører Taylor. Eller??? Noen som vet? Er imidlertid i Oslo fra tid til annen. Må bare være litt tålmodig, selv om det er vanskelig. Vet at de sender med posten, men jeg kjøper ikke gitar uprøvd. Trenger jo dessuten muligens å justeres litt og det er greit å få gjort i butikken før man tar den med seg. Gleder meg stort!!!!

Litt merkelig - din erfaring med LLX6 er veldig forskjellig fra min erfaring med min LL6?

Jeg opplever den som krisp, levende med dyp og stram bass. For min spillestil har jeg ikke prøvd noe bedre på denne siden av Gibson Sheryl Crow...

Tok den med til min lokale musikk-pusher her om dagen for å få råd om mikk til den, og sammenlignet da med forskjellige Art&Lutherie og Martin. Forhandleren måtte komme med mange, mange unnskyldninger på Martin sine vegne siden de låt så døde og slappe i forhold til LL6 (Det var så tørt i butikken, halsen hadde nok slått seg osv)

Jeg har Elixir .012 på den nå, syns det var krispere enn Martin og D'Addario som jeg bruker til vanlig.

(Om du finner deg en annen du liker er jeg interessert i å kjøpe din LLX6, for da slipper jeg å kjøpe mikk til min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt seint, men...

Anbefaler en Gibson J-45 'the Workhorse' (både Riff & 4Sound har vanligvis disse).

Kanskje litt dyrere, men verdt det !

VELDIG bra lyd både akustisk & elektrisk :)

Løp & kjøp

__________

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig - din erfaring med LLX6 er veldig forskjellig fra min erfaring med min LL6?

Jeg opplever den som krisp, levende med dyp og stram bass. For min spillestil har jeg ikke prøvd noe bedre på denne siden av Gibson Sheryl Crow...

Tok den med til min lokale musikk-pusher her om dagen for å få råd om mikk til den, og sammenlignet da med forskjellige Art&Lutherie og Martin. Forhandleren måtte komme med mange, mange unnskyldninger på Martin sine vegne siden de låt så døde og slappe i forhold til LL6 (Det var så tørt i butikken, halsen hadde nok slått seg osv)

Jeg har Elixir .012 på den nå, syns det var krispere enn Martin og D'Addario som jeg bruker til vanlig.

(Om du finner deg en annen du liker er jeg interessert i å kjøpe din LLX6, for da slipper jeg å kjøpe mikk til min :-)

He he... Har dessverre ingen LLX6 å selge deg. Hvis du leser hva skrev, så ble denne gitaren prøvd (les: i butikk) for noen uker siden. Spilte denne like etter å ha prøvd Martin DRS1, og da låt Yamahaen tam og livløs i forhold (i mine ører). Strengevalg har selvfølgelig en viss betydning. Alle har dessuten ulike preferanser på hvilken lyd de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt seint, men...

Anbefaler en Gibson J-45 'the Workhorse' (både Riff & 4Sound har vanligvis disse).

Kanskje litt dyrere, men verdt det !

VELDIG bra lyd både akustisk & elektrisk :)

Løp & kjøp

__________

GAu

Ikke for sent, nei. ;-) Men denne gitaren sprenger budsjettet mitt og er uaktuell, ihvertfall ny. Sikkert en knall gitar. Ville imidlertid hatt den i natur. Er ikke spesielt begeistret for sunburst. Selv om lyd er desidert viktigst.

Foreløpig ligger det an til Taylor 210E. Virker som eierne av denne modellen er svært begeistret både med tanke på lyd og spillbarhet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Har dessverre ingen LLX6 å selge deg. Hvis du leser hva skrev, så ble denne gitaren prøvd (les: i butikk) for noen uker siden. Spilte denne like etter å ha prøvd Martin DRS1, og da låt Yamahaen tam og livløs i forhold (i mine ører). Strengevalg har selvfølgelig en viss betydning. Alle har dessuten ulike preferanser på hvilken lyd de ønsker.

Ok.

Gamblet litt på LL6, vanligvis har jeg prøvd gitarer for å sjekke at de er i "ballpark" men her fikk jeg en innertier.

Lykke til med leitinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for sent, nei. ;-) Men denne gitaren sprenger budsjettet mitt og er uaktuell, ihvertfall ny. Sikkert en knall gitar. Ville imidlertid hatt den i natur. Er ikke spesielt begeistret for sunburst. Selv om lyd er desidert viktigst.

Foreløpig ligger det an til Taylor 210E. Virker som eierne av denne modellen er svært begeistret både med tanke på lyd og spillbarhet,

Som Taylor- eier er jeg kanskje litt inhabil, men det som slår med disse er at uansett om det er 200- eller 900-serien. Så er spillbarheten på disse så si lik. De vil jo selvsagt variere i lyd grunnet materialvalg, men de er en drøm å spille på uansett serie.

Nå vet ikke jeg hvilken butikk i Oslo du tenker å kjøper fra, men jeg bor i Stavanger og kjøper alt av gitarer og utstyr på Backstage i Oslo. Makan til sevice skal du lete lenge etter. Sikkert mange andre bra gitar butikker Oslo også....

Sikker på at du vil gå for Dreadnought shape? Jeg hadde Martin HD 28. Knallgitar, men ble aldri komfortabel med formen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har erfaring med Taylor, bemerker spillbarheten. Gleder meg til å prøve en selv. Håper bare lydbildet til gitaren lever opp til mine forventninger. Liker litt fyldig lyd. At også den dypere delen er med. Har spilt mest på dreadnought-modeller tidligere. Tror modeller med mindre kropp ved noen anledninger ikke gir nok lyd akustisk. Kroppen produserer dessuten fyldig bass som jeg liker. Men hører gjerne på andres erfaringer vedr. formen.

Fint med butikker i Oslo, men da må man jo komme seg der. Er gjerne skummelt å bestille uprøvd på nett. Er vel dessuten gjerne litt risky å la et flott instrument bli herjet med av Posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.