Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[42] Ukens låt!


Kian

Anbefalte innlegg

Utvalgte låta er:

Rasmus Strand - Goodbye

Hva han skrev i mail til meg:

"Jeg heter altså Rasmus Strand, og er en 21 år gammel student fra Trondheim. Jeg har musikk som hobby, og driver foreløpig på egen hånd. (Jeg kan godt tenke meg å starte et band hvis det er noen likesinnede der ute)

Låta er skrevet og innspilt av meg selv på hybelen min. Vokal og kassegitar er tatt opp med en Røde NT1 kondensatormic. Orgelet er en softsynth, og resten er tatt opp med en Shure SM57. Fra mic går signalet gjennom en liten mixer og til pc'en min."

Last ned låta HER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt ikke noe dårlig forsøk. Ganske catchy sang. Lider kanskje av å ikke ha en tredje del i sangen, kun vers og refreng

Det første som slår meg at jeg synes gitarene er LITT for mye komprimert. Liker ikke helt den pumpinga. Kan hende det er tilsiktet, men personlig likte jeg kke det i denne sangen. Blir unaturlig for meg. Når vokalen kommer inn så tenker jeg med en gang at den låter veldig kjedelig og anonym mot den overkomprimerte gitaren i bakgrunnen.

prøv f.eks å mikse inn to delayer på vokalen, den ene med 15 ms og panorert til høyre og den andre 30 ms og panorert til venstre. De skal kun repetere en gang. Miks så disse inn etter smak ( IKKE for langt frem i lydbildet) så tror jeg du vil merke at du får en mye mer interessant vokal.

Synes også ikke at du bør bruke SÅ mye Auto-tune som du gjør. Prøv å eksperimentere med litt forsiktigere settinger, så at den ikke er fremstår så tydelig.

Noe annet som slår meg er at sangen mister veldig mye energi og fremsdrift hver gang du spiller F-dur (Jeg har ikke sjekket, men det høres ut som om låta går i C-dur for meg).

Et annet tips... nå vet ikke jeg om du har spilt inn to gitarspor, eller om du bare har kopiert det ene over på to kanaler for å skape en stereo effekt. Det fungerer i og for seg, men for en ENDA tøffere effkt (IMHO) så kunne du heller spilt inn to LITT forskjellige versjoner, en slik du har nå som du panorerer til venstre, og en annen, med LITT forkjellig rytmikk og frasering. Panorer denne til høyre, og så vil du finne ut at gitarene spiller mot hverandre og utfyller hverandre på en (forhåpentligvis) spennende måte :)

Men det er mye potensiale i dette. Stå på.

Vegar

PS.. synes også du kan trekke orgelet noen dB lenger bak i mixen, og gi mer plass til rytmene dine. orgelet tar litt mye av frekvensområdet synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.