Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

AB-switcher, antall og muligheter for støy


Heilage

Anbefalte innlegg

Hepp. Driver og ser på litt stæsj jeg kjøper utpå nyåret, og vurderer noen muligheter.

Her er scenarioet:

Jeg trenger å sende signalet enten til forsterkeren eller til en PA fra pedalbrettet. Dette løses jo gjerne med noe slikt: http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=478&ParentId=253

Det er jo greit nok, men jeg har hørt at disse kan introdusere støy, så hvordan unngår man slikt? Denne er vel aktiv, har skjønt at det finnes passive også?

Men, forsterkeren har fire inputs på fremsiden (Bugera 1960), som gir noen forskjellige muligheter til å leke med lyden og hvordan det vrenges. Kunne man teoretisk sett brukt en AB-switch til for å bytte mellom disse forskjellige typene inputs? Om en switch kan introdusere støy, hvor mye støy vil man oppleve med to?

Optimalt ville man altså koblet det slik:

Pedalbrett -> AB1 (Amp eller PA) -> AB2 (Amp-inputtype)/PA -> Amp

Er det noen spesielle hindringer som ville oppstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sende til PA bruker du en DI-boks. Da sender du alltid til PA, og alltid til forsterker. Det som trengs å mutes gjøres etter DI-boksen. Velg helst en iso DI-boks med bryter for jordløft, så slipper du jordstøy pga ulike potensialer mellom strøm på foh og backline. Dette kalles jordsløyfe, eller "ground loop" på ytenlansk.

Jordstøy kan også komme når du kobler til flere amper. Dette løses best med en splitter eller A/B med isolasjonstransformator. Alternativt løses det ved å klippe skjerm på instrumentkabelen til den ene ampen. Denne kabelen må merkes med lysegrønn teip, lilla maling, dødnigehoder og alt annet du finner på som gjør at du husker det er noe rart med denne kabelen.

Det forekommer folk som mener at man fjerner jordsløyfer ved å kutte jord på strømkabelen til den ene ampen. Dette er galskap og livsfarlig, siden man legger til rette for å få støt gjennom gitarstrengene.

Du får ikke jordstøy ved å bruke flere innganger på samme amp samtidig. Det er altså ikke A/B-bryteren eller andre brytere som lager støyen, men det er potensialforskjellen som oppstår på grunn av all kablingen imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god forklaring. Det er altså en DI-boks jeg må ha, heller enn en AB-switch, for å bestemme om jeg sender signalet fra brettet til ampen eller PAen? Da er det bare å håpe at lydmannen husker å bytte om. :P

Det vil bli litt av en kabling om jeg vil bruke flere inputs på ampen. Noe slikt, om jeg tolker deg riktig:

Pedalbrett -> DI-boks -> PA/AB-switch -> Amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det holder med en passiv a/b-boks, så lenge de er koblet rett (slik at du unngår jordsløyfe).

Å bruke en a/b-boks mellom inputene på Bugeraen er det bare å glemme, da du uansett må ratte på volumkontrollene når du skifter mellom paralell og cascade inputene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med en passiv a/b-boks, så lenge de er koblet rett (slik at du unngår jordsløyfe).

Å bruke en a/b-boks mellom inputene på Bugeraen er det bare å glemme, da du uansett må ratte på volumkontrollene når du skifter mellom paralell og cascade inputene.

Det siste der har jeg funnet ut selv, så det utgår. Blir bare en switch, hvor A går til amp og B går til DI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.