Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PRS gitarer. For særinger?


Harald Kvamsdal

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del gitarer. Mellom 40 og 50 vil jeg tro av den elektriske sorten. Jeg har, som mange, savnet "gitaren" med stor G. Etter noen år med LP Standard, Strat Elite, Jazzmaster, Ibanez Artist, for å nevne noen, kom jeg over en Telecaster American Deluxe, som jeg brukte til det meste. Jazz, country, funk, rock, og til og med visesang. Men en Tele er litt statisk synes jeg. En kompis av meg kjøpte seg en PRS McCarthy. Han maste om at jeg måtte prøve den, men det fristet liksom ikke. Hadde fått det for meg at det var gitarer for særinger. Til slutt tok jeg med gitaren hjem og koblet den i en 65 amps London. Vil ikke si at det var wow følelse med en gang, men etter å ha prøvd litt forskjellige innstillinger og spillestiler, begynte jeg å like PRS. Etter noen dager med prøving og testing var jeg solgt. Jeg fikk tak i en en Swamp Ash Studio, og ble mer eller mindre feid rett av banen når jeg prøvde den. Utrolig sensitiv gitar, med masse muligheter, og en spillbarhet som passet meg midt i blinken. Narrowfield pick up er en fantastisk ting. Det gjør at man kan få LP lyd Strat lyd og faktisk en brukbar Tele lyd. Når jeg sier lyd, så vil jeg være forsiktig med å si at noen er bedre enn andre, det er ørene søm hører. Vel....det er mulig at jeg er en særing, men dette er en gitar jeg har virkelig savnet. Synes ikke at gitaren er spesielt fin, og kanskje litt pompøs, men det kan jeg leve med. I lykkerus over denne gitaren så kjøpte jeg en PRS DGT også, og opplevde det samme. PRS er kommet for å bli hos meg, til tross for at jeg alltid har sett på de som gitar for særinger :-)

"h"

post-11266-0-70659300-1355692484_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRS er nok ikke for alle, men jeg er veldig glad i min PRS SE Custom Semi-Hollow. Selv om halsen ikke akkurat egner seg for powerchording og shredding (mine er Wide Fat), er den utrolig god å spille på. Kvalitetsmessig kan den nok ikke måle seg med noe fra Maryland, men jeg må si jeg er veldig imponert over hvor mye de legger i produksjonen av selv de billigere gitarene. Det er vel for noen også litt mye eyecandy på dem, de er jo ganske omstendige med tanke på flammelønntopper, fugleinlays, etc.

Jeg tror PRS er litt i samme gate som et par andre merker som gjerne skiller seg litt ut, som Parker. Enten liker man det, eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri syntes PRS var særlig appelerende, men bestemte meg for å kjøpe en Mira for å teste ut. Ble solgt jeg også pga egenskapene den hadde både lyd og spillemessig. Kjøpte en CE24, og da ble det til at jeg solgte Ibanez RGene mine da de bleknet totalt lydmessig. PRSene er i mine ører mye mer levende instrumenter med mye lettere tilgang til overtoner og definisjon. Riktignok bare 550 og 470 jeg hadde, men med Duncan og Suhr mikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært igjennom en hel drøss med gitarer jeg også,endte jeg opp med 2 stk.prs custom 24

den ene av de med rosewood neck.

Har for min del aldri vært borte i maken til kvalitets gitarer noen gang.

så etter 25 års aktiv spilling og prøving, har jeg for min del landet på prs på en mesa roadking amp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narrowtone pickups… søker nett så finner man kommentarer som "I like the more narrow tone of these".

Dette er da ikke noe annet enn god gammaldags marketing.

Tom Anderson, filtertone, Bill Lawrence, minihumbucker..

Masse eksempler med samme type magnetfelt.

PRS har pushet ut endel pickupvarianter i det siste som skal gi "best of both worlds".

Har ikke testet noen av disse og blitt imponert.

Gode gitarer er det, men jeg får litt skepsis når jeg møter "ny teknologi" som springer ut fra reklameavdelingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Ted Nugent fortsatt bruker PRS har de i det minste en særing på laget :) Med tanke på at de har brukere fra Al De Meola til fyren i Cradle of Filth vil jeg påstå at de har ganske bredt nedslagsfelt og derfor langt fra sære. Liker ikke looken selv men hadde en gang en '96 CE22 som var latterlig bra. angrer som en hund på at den forsvant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.