Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Statisk bråk i forsterker! ..


Gibson175

Anbefalte innlegg

Heyhey,

Første innlegget mitt på dette flotte forumet,,

Jeg har en Peavy Windsor Studio som jeg bruker i studioet mitt, men når jeg bruker gitaren min kommer det en lavfrekvent lyd som er plagsom som bare det i bakgrunnen,, den forsvinner når jeg demper lyden på gitaren og kommer tilbake når jeg setter lyden opp..

jeg har ikke jording i stikkontakten den står i, er desverre ingen jord i leiligheten,. Jeg lurer på om det finnes noen mulighet til å bli kvitt denne summingen ! ;)

Mvh. Gibson175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke så mange jordede kontakter i leiligheten, men strekker en skjøteledning fra kjøkkenet.... Kjøkken og bad pleier å ha jording. Jordet kontakt utgjorde stor forskjell for meg ihvertfall.

At det forsvinner når du skrur ned volumet på gitaren tyder på at støyen er noe som pickupene plukker opp. Hos meg plukker singlecoilene opp litt forskjellig ymse støy avhengig av hvor jeg står (men det er normalt ikke lavfrekvent). Å flytte meg en meter er av og til alt som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare informere om at det i utgangspunktet er ulovlig å strekke skjøteledninger mellom rom. Jeg gjør det av og til av samme grunn, men har det ikke liggende permanent.

Gitt at det er single coils: Hvis lyden går vekk når du setter gitaren i mellomposisjonen (gitt at det er RW/RP), skyldes nok problemet interferens som pickupene plukker opp. Prøv å slå av andre elektriske enheter i nærheten, spesielt lysstoffrør og computere - alt som har transformator eller genererer et megnetisk felt - og pek gitaren i forskjellige retninger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_hum

Endret av M55ikael
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det forsvinner når jeg tar på kabelen :S
Takk for all infoen om Mains hum osv .. men funker ikke noe det.. :S har tatt med gitaren og ampen ut i hagen,, og testa,, funka like dårlig der, helt til jeg tok på kabelen, da forsvinner alt, men slipper jeg er det tilbake :S ! S:

Endret av Gibson175
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet forsvinner når du kobler til et godt jordet stikk.

Grunnen til at støyen blir borte når du tar på kabelen er at DU blir jordingen. Noen synes dette er en grei løsning, men man skifter mening når en komponent tar kveld i ampen og 400 volt med kick-ass prøver å evakuere ampen gjennom fingrene, opp armen og ned beina dine.

Løsningen er å ringe elektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.