Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Fret buzz" på høy E.


jdmik

Anbefalte innlegg

Da har jeg forvillet meg til denne delen av internettet... Heisann! :)

Fikk ny gitar i forrige uka, en Morgan W310 SCE (måtte bare kjøpe siden det var så mye rabatt på den, hehe). Så jeg er altså helt nybegynner.
Men nå har det seg at jeg har fått såkalt fret buzz på den høye E-strengen, som igjen har ført meg hit. Det er bare mellom fret 4-8 som jeg kan høre, men det er verst på sånn ca 6-7.

Ikke noe buzz på de andre strengene. Som sagt, helt nybegynner, så tips og triks mottas med takk.

Jeg bor sånn ca 20 mil fra nærmeste gitar-sjappe, så vil helst slippe å ta den kjøreturen.

EDIT: Etter litt lesing så ser det jo nesten ut som at jeg burde ha latt være å kjøpe denne gitaren, hehe. Er jo alt annet enn Morgan som anbefales her inne. Jaja.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten strammings på halsen gjør nok susen. Du er nok offer for vintertørrhet og halsen trenger en liten rettelse. Er du helt på villspor når det gjelder intonering så er det nok noen forumitter som vil hjelpe hvis du nevner hvor du bor.

Velkommen til forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten strammings på halsen - tjaaa.... nå skjønte jeg like mye som jeg skjønner latinsk, det vil si lite og ingenting! En liten fremgangsmåte hadde vært supert :)
Forresten, burde jeg kjøpe nye strenger? Har bare de som fulgte med, vet ikke hvilket merke de er av. I så fall, hvilke burde jeg kjøpe?

Jeg bor på en øde plass i Nordland med sånn ca 800 innbyggere, så om det er noen her på forumet herfra så blir jeg overrasket.

Takk for raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på alle som sier at Morgan er bare dritt. La gå at det kanskje ikke er verdens beste gitarer, men det gjenspeiles jo også i prisen. Jeg har spilt på flere Morgangitarer som har vært helt greie.

Man får helt kurante kassegitarer for et par tusenlapper, din koster jo vesentlig mer enn det, og det er ikke noe å skamme seg over. Det er ikke lyd i logoen oppe på hodet, selv om noen later til å tro det.

Tenker jeg nøye etter, har jeg faktisk en selv. Helt kurant gitar. Den kan stemmes, holder greit på stemmingen, båndene er riktig plassert og den har akseptabel strengehøyde

Slik jeg ser det, så oppfyller den da kravene til en fungerende gitar. Så får det være at jeg også har dyrere gitarer som har litt større og fyldigere klang.

Angående halsjustering, så les litt rundt omkring, og bruk den avanserte søkefunksjonen på forumet, der er det masse stoff om trussrodjustering, som for eksempel denne tråden. Les særlig det Greener har bidratt med, en fin forklaring.

http://forum.gitarnorge.no/topic/44764-konkav-hals-justere-truss-rod-selv/?hl=%2Btrussrod+%2Bjustere#entry564201

Siden jeg ikke sjekket om det sto noe om det, tar jeg det med ekstra. IKKE skru mye av gangen! En kvart omdreining per forsøk er mer enn nok. Jeg har vel nesten aldri vært borte i halser som har vært så skakke at drøyt en halv omdreining ikke har gjort susen. I ditt tilfelle så er veldig trolig en kvart omdreining mer enn nok. Husk det kan gå mange timer og kanskje dager før full effekt av justeringen gjør seg gjeldende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei, takk for svar dere!

Mistenker at den fret buzzen har noe med luftfuktighet/temperatur å gjøre. For når temperaturen er mellom 20-25 så er det ikke så merkbart. Men når det dropper ned til mot 15 så blir det verre igjen. I tillegg har fret-kantene, om jeg kan si det sånn, blitt skarpe, noe som jeg har lest er et tegn på at gitaren har tørket litt.

Men uansett, så er ikke fret buzzen et problem lengre, siden strengen røyk :P Har bestilt tre nye sett: D Addario EXP-16 (som jeg forsto var de som var på standard), Ernie Ball og Elixir Nanoweb. Så i prosessen med å ta løs strengene så presterte jeg å knekke den ene bridge pinnen. Så jeg tenkte jeg skulle bestille ny nut, saddle og bridge pins i bein i samme slengen (nei, jeg vet ikke hva det heter på norsk).

Så spørsmålet er vel, hvor kan jeg bestille det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Ser at det går for det meste i TUSQ der, det meste de har av bein må man forme selv, noe som jeg ikke har verktøy til, eller kunnskap om. Hvordan er TUSQ i forhold til bein?

Hvordan blir f.eks sadel i bein og oversadel i TUSQ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok påregne å måtte foreta justeringer på ny toppsadel (nut) og brosadel, selv om de du kjøper ser ut til å være plug & play.

Dette vil som regel dreie seg om filing av strengesporene i toppsadelen, og muligens også file ned tykkelse på broa (for optimal strengehøyde).

Du kan til og med risikere at brosadelen er for lav i forhold til den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk greiene fra graphtech idag, og har dermed fått lekt meg som luthier.

Sadelen var for høy og for tykk, så måtte bruke en times tid på å pusse den til samme størrelse som den gamle. Stolpinnene var for tykke, så jeg måtte borre hullene til stolpinnene større. Og oversadelen var litt for tynn iforhold til den gamle, så det er et lite mellomrom der, men det gjør ingenting. Heldigvis passet strengene perfekt i oversadelen, så slapp å styre med det. Det vanskeligste var å sette på nye strenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.