Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lage telecaster kropp, trenger tips :)


Anbefalte innlegg

Det går an, men for å få det pent, krever det egentlig at du har tilgang til en overfres. Videre er slikt plektermateriale i "løs vekt" på den størrelsen av en eller annen grunn skrekkelig dyrt i forhold til ferdige plater. Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg har selv saget ut noe lignende en gang med finérsag og stor tålmodighet, og filt og pusset ned kanten, men det tar som sagt mange timer, og krever nok at man er noe vant til å arbeide med hendene sine.

Du sparer deg selv for mange kroner, frustrasjoner og problemer om du får tak i en ferdig en.

Takk, hva skulle jeg gjort uten gitarnorge!!!

Hvis du og faren din lager en byggestråd, skal jeg sende deg de ledningsstumpene du trenger gratis.

Wow, det er veldig snilt, vi kan helt sikkert gjøre det, med en gang vi får planlagt litt mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, sånn da er jeg klar for å bestille deler egentlig... Denne her er litt i slekt med delene jeg har plukket ut... Men jeg lurer på om jeg kan lage den litt mer særegen da? Det er derfor jeg spør alle disse spørsmålene :D Jeg vil heller at gitaren skal være litt rar, enn fin. Fender%2BTelecaster%2BHH%2B-%2BAmerican%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en av de aller første "plankegitarene" som ble laget, og uten at jeg er med i gjengen som hyler "Leo got it right the first time", og da mener at en telecaster av første modell er verdens beste gitar, så må du egentlig ta to valg:

-Du kan endre litt på telecastermodellen, men ikke mye. La meg foreslå at du legger til en såklat "tummy cut" på baksiden, og fjerner treverk på forsiden, omtrent som på en Stratocaster, slik at du får en litt mer ergonomisk og behagelig gitar.

- Lag noe selv. Behold prinsippene, det vil si at du freser ut halslomme og plasserer stol der den skal være, og så mekker du noe helt eget. Du kommer til å slite skikkelig med å lage noe som fungerer godt og som ikke er laget før. Husk at en gitar også trenger en viss balanse mellom kropp og hals for at den skal være god å bruke, samt at fasongen også blir begrenset av om du for eksempel har lyst til å sitte og spille med den.

En gitar, helt rund, formet som en tolvtakket stjerne ser sikkert kult ut, men du kommer til å mange utfordinger i forhold til hvor du for eksempel skal feste reima, vekt, materialvalg slik at den er solid og samtidig resonant og så videre. Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt alternativ en, og så heller jobbet videre med noe annerledes design en gang siden.

Det har seg slik, at for de fleste av oss som ikke er grafiske designere, så hvis vi streker opp en gitar selv på en treplate, så ser det faktisk akkurat slik ut i virkeligheten også. Nemlig som om en amatør som har streket opp en gitar på en treplate uten at man har peiling på design.

Det å lage noe som harmonerer og ser profft ut, er vanskeligere enn det man skulle tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en av de aller første "plankegitarene" som ble laget, og uten at jeg er med i gjengen som hyler "Leo got it right the first time", og da mener at en telecaster av første modell er verdens beste gitar, så må du egentlig ta to valg:

-Du kan endre litt på telecastermodellen, men ikke mye. La meg foreslå at du legger til en såklat "tummy cut" på baksiden, og fjerner treverk på forsiden, omtrent som på en Stratocaster, slik at du får en litt mer ergonomisk og behagelig gitar.

- Lag noe selv. Behold prinsippene, det vil si at du freser ut halslomme og plasserer stol der den skal være, og så mekker du noe helt eget. Du kommer til å slite skikkelig med å lage noe som fungerer godt og som ikke er laget før. Husk at en gitar også trenger en viss balanse mellom kropp og hals for at den skal være god å bruke, samt at fasongen også blir begrenset av om du for eksempel har lyst til å sitte og spille med den.

En gitar, helt rund, formet som en tolvtakket stjerne ser sikkert kult ut, men du kommer til å mange utfordinger i forhold til hvor du for eksempel skal feste reima, vekt, materialvalg slik at den er solid og samtidig resonant og så videre. Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt alternativ en, og så heller jobbet videre med noe annerledes design en gang siden.

Det har seg slik, at for de fleste av oss som ikke er grafiske designere, så hvis vi streker opp en gitar selv på en treplate, så ser det faktisk akkurat slik ut i virkeligheten også. Nemlig som om en amatør som har streket opp en gitar på en treplate uten at man har peiling på design.

Det å lage noe som harmonerer og ser profft ut, er vanskeligere enn det man skulle tro.

God ide å lage tummy cut, og litt sånn ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke toll på gitardeler, men du må betale mva, pluss et gebyr for "tollbehandlingen". Gebyret er på et par sure hundrelapper.

Nå har det seg slik at enkelte firmaer gjerne skriver en langt lavere verdi på pakken enn den reelle, men her er det snakk om noen dollar, så jeg er usikker på hvor mye de tør å "jukse".

Altså 920 kroner, pluss 25%, og et par hundre sure kroner i gebyr er ca. 450 kroner i tillegg. Trolig slipper du som nevnt billigere unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.