Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lage telecaster kropp, trenger tips :)


Anbefalte innlegg

Heisan, jeg skal nå starte å lage min første gitar med pappa.
Vi skal lage en Telecaster kropp, og kjøpe en billig gitar som vi skal ta all elektronikken og delene fra, også halsen, siden det er vår første gitar. Gitaren skal ha litt hissige humbuckere helst. Jeg skal lage denne for å lære meg mer om elektronikk, og gitarbygging generelt, så jeg kan lage en bedre gitar, med litt høyere budsjett neste gang.

først og fremst lurte jeg på om å kjøpe en gitar og ta delene fra er lurt? iforhold til å kjøpe alt hver for seg som blir mye dyrere. og i så fall hvilken gitar jeg skal kjøpe? Målet med gitaren jeg skal lage er at den skal funke, og at den skal være spillbar ikke noe sånn supersinnsyk gitar som jeg skal bruke fordi den er veldig god, men fordi at det hadde vært litt gøy :) . det vil si at det må være en kjempebillig og grei, epiphone aktig gitar, skal ikke bruke mer enn 1500 kr. på den eventuelle gitaren jeg skal kjøpe.

Så var det det med trematerialene da. Hva skal jeg bruke av det? Gitaren skal jo liksom holde litt.
Og hvordan delene jeg skal sette sammen kroppen av og sånn skulle være, hadde det vært helt supert om dere kunne svare litt på :)

Endret av H_strat_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Og velkommen til Forumet!

For 1500 spenn vil jeg tro du faktisk kan kjøpe alt av deler for seg selv. Sjekk Guitarfetish. com - har både fine deler og hals for en grei pris.

Ellers erre bare å ta en billig fjøl du kan kjøpe på Coop. Ikke regn med at du liker resultatet.

Personlig ville jeg gått for Guitarfetish, koster ikke så mye at du blakker deg på ett eksperiment, men er grei nok kvalitet til at du ikke sitter igjen med noe som er forferdelig. Gitarbygging er ikke rakkettforskning, Så lenge du leser deg fram, vet hvordan du skal bruke verktøyene og er forsiktig og nøyaktig i arbeidet skal det mye til for at du gjør noe gæli som ikke er fiksbart, med mindre du er veldig uheldig da vel å merke.

Plus med en hals fra Guitarfetish kan du forsåvidt ta finishen selv (Er vell inlays og frets allerede på dem, men, kan alltids bytte inlays, fretts også om du vil prøve deg, men ikke nødvendig) Og delene kommer i forskjellige farger og fasonger som kan gi bygget ett lit mer personlig preg.

Når det kommer til treslag så fungerer det meste, mange fine norske tresorter å ta av. Lønn, Ask, Or, Bjørk, Eik, osv. Så lenge det er grei kvalitet på tre-et (Noe som varierer fra tre til tre) og det ikke er for mykt skal det nok holde. Men! Det er ikke bare å felle ett tre i skauen og sette i gang, treverket må tørkes først. og det gjerne en god(GOD) stund. Men er nok av muligheter for å skaffe godt tørka treverk.

Valg av tresort spiller mye inn i lyden, utseendet og vekten på GItaren. Greit å google litt rundt om de forskjellige tresortene før du eventuelt bestemmer deg. Eik f.eks. Resonerer omtrent like mye som en betongblokk ser ut som en betonglokk, og veier som en, ja, du gjettet riktig, betongblokk. Men mange som lager gitarer av Eik, det har sin... sjarm.

Det siste du spør om er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår. Med mindre du skal ha en "2 piece body" så er kroppen bare en del, med mindre du går for Pannekake metoden. Selv om pannekaker er vell så bra, er det ikke en fin måte å bygge en gitar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Tror denne tråden kan være nyttig lesing for deg. http://forum.gitarnorge.no/topic/48355-gitar-for-562-kroner/?hl=ovation#entry606722

Kjøper du deler, enten med fri frakt, eller alt på samme sted, blir ikke frakten avskrekkende. Er du ute etter greier som virker fint, men som ikke er dyrt, kan jeg også bare anbefale guitarfetish.

Ellers kan du jo sjekke ut kjøp-og salgforumet her, det kan tenkes du kan skaffe deg rimelige men kurante ting der.

Når det gjelder treverk, er det mange som bruker en rest av en benkeplate eller lignende, gjerne i limtre. Som et eksempel, det hullet som skjæres ut til en oppvaskkum i en kjøkkenbenk er jo stor nok til en gitar.

Norske butikker finnes det flere av, men jeg hadde regnet litt på om det blir dyrere å handle fra for eksempel guitarfetish hvis det skal telle penger.

Anbefaler deg å kikke på DIY- forumet, der er det stilt mange spørsmål om det å bygge seg gitar, og gitt mange svar, noen gode, og en del dårlige. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Tror denne tråden kan være nyttig lesing for deg. http://forum.gitarnorge.no/topic/48355-gitar-for-562-kroner/?hl=ovation#entry606722

Kjøper du deler, enten med fri frakt, eller alt på samme sted, blir ikke frakten avskrekkende. Er du ute etter greier som virker fint, men som ikke er dyrt, kan jeg også bare anbefale guitarfetish.

Ellers kan du jo sjekke ut kjøp-og salgforumet her, det kan tenkes du kan skaffe deg rimelige men kurante ting der.

Når det gjelder treverk, er det mange som bruker en rest av en benkeplate eller lignende, gjerne i limtre. Som et eksempel, det hullet som skjæres ut til en oppvaskkum i en kjøkkenbenk er jo stor nok til en gitar.

Norske butikker finnes det flere av, men jeg hadde regnet litt på om det blir dyrere å handle fra for eksempel guitarfetish hvis det skal telle penger.

Anbefaler deg å kikke på DIY- forumet, der er det stilt mange spørsmål om det å bygge seg gitar, og gitt mange svar, noen gode, og en del dårlige. Lykke til!

Tusen takk :) skal regne på det med frakt og pris og sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i veien for å lage gitarkropp av gran eller furu heller, det er jo passe tilgjengelig og vanligvis veldig lett å jobbe med (men jeg har hørt om gammel tettvokst gran som måtte forborres for spiker!). Jeg har fått tak i en tørr gammel 2x8 av furu som skal bli til en 2-piece gitarkropp med tiden.

Bare pass på at materialet ikke er for fuktig, det anbefales vel ca. 6-10% fuktighet.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, så da har jeg laget en liste med ting til 900 kr. på Guitarfetish.no

Det er en hals, en output jack, en mikrofon, stemmeskruer, ett volum potmeter og et floyd rose bridge.

Hva mangler jeg da? (unnskyld for at jeg er veldig nygebynner i dette) men hvordan kabler skal jeg bruke til å lodde alt sammen sammen?
Følger det med en kabel til hver del, og så lodder jeg bare det sammen, eller må jeg kjøpe en kabel til hver del?

heheh... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Jeg vil bare si en viktig ting om det å bygge gitar selv: Man gjør det ikke for å spare penger. Det er såpass mange gode, rimelige gitarer til salgs ferdig at man ikke klarer matche pris/kvalitet med hjemmebygget. Men gleden øver å lage selv og få sin egne, unike gitar gjør det verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :) dette er jeg fullt klar over, og skal lage gitaren bare for å ha det litt morsomt rett og slett, forventer ABSELOTT ikke at det skal bli noe gitar jeg skal bruke fordi lyden er fin eller noe sånt, som jeg skrev tidligere i tråden er det jeg høyest forventer er at den skal kunne gi fra seg lyd, og at jeg klarer å koble det sammen riktig :D Kun for å få en gitar som ser helt spesiell ut. En gitar som det bare finnes en av :)

Endret av H_strat_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, så da har jeg laget en liste med ting til 900 kr. på Guitarfetish.no

Det er en hals, en output jack, en mikrofon, stemmeskruer, ett volum potmeter og et floyd rose bridge.

Hva mangler jeg da? (unnskyld for at jeg er veldig nygebynner i dette) men hvordan kabler skal jeg bruke til å lodde alt sammen sammen?

Følger det med en kabel til hver del, og så lodder jeg bare det sammen, eller må jeg kjøpe en kabel til hver del?

heheh... :)

Du vil nok trenge noe ledning. Normalt er det litt ledning på pickupene, men du trenger fra bl.a. volum-pot til output jack. Og deler som potmeter, o.l. kommer normalt ikke med ledning.

Ting du (kanskje) har glemt:

- 4 stk skruer + metallbrakett for å feste halsen til kroppen.

http://guitarfetish.com/Fender-style-neckplate-screws-and-black-mount-plate_p_5820.html

- Skal du ha plekterbrett?

- Hvis du skal ha mer en en pick-up så kan det være greit med en bryter for å velge mellom neck / neck+bridge / bridge pickupen.

- Har du bevisst utelatt tonekontroll? Hvis ikke trenger du en pot til og en kondensator.

- Knotter til potmeterne kan også være greit.

- Skal du ha sånn avlang krom-plate som brytere/poter/elektronikken sitter på? (den jeg linker til ser ut til å inkludere pot'er, knotter, kondensator for tonekontroll, bryter m.m.)

http://guitarfetish.com/Pre-Assembled-Tele-style-plate-with-knobs_p_5819.html

- Knotter til å feste gitarremmen?

Jeg vet lite om hvilken bakgrunn du /din far har med gitarbygging og slikt. Personlig tror jeg at jeg hadde vært mer komfortabel med å satse på en fast bro enn en tremolo-bro. Ser for meg at det er lettere å få til et brukbart resultat med for eksempel en tradisjonell telecaster bro enn med en Floyd Rose (eller annen tremolo) - dette er ikke basert på erfaring, så det er godt mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det å starte med en fast bro. Det er mye enklere å ha med å gjøre, særlig når det skal måles opp for å finne riktig plassering, og der har du ikke mange millimeter slingringsmonn.

Ledning følger som sagt ikke med. Hvis du har en defekt gammel stasjonær PC stående, så er ledningsstumpene mellom strømforsyning, hovedkort og hardisk, CD-ROM og lignende glimrende materiale. Det har jeg brukt mange ganger. Disse ledningene trenger ikke å være så tykke, men det er greit å ha to forskjellige farger, da det er lettere å holde styr på sakene når man skal lodde det sammen.

Hvis du og faren din lager en byggestråd, skal jeg sende deg de ledningsstumpene du trenger gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok trenge noe ledning. Normalt er det litt ledning på pickupene, men du trenger fra bl.a. volum-pot til output jack. Og deler som potmeter, o.l. kommer normalt ikke med ledning.

Ting du (kanskje) har glemt:

- 4 stk skruer + metallbrakett for å feste halsen til kroppen.

http://guitarfetish.com/Fender-style-neckplate-screws-and-black-mount-plate_p_5820.html

- Skal du ha plekterbrett?

- Hvis du skal ha mer en en pick-up så kan det være greit med en bryter for å velge mellom neck / neck+bridge / bridge pickupen.

- Har du bevisst utelatt tonekontroll? Hvis ikke trenger du en pot til og en kondensator.

- Knotter til potmeterne kan også være greit.

- Skal du ha sånn avlang krom-plate som brytere/poter/elektronikken sitter på? (den jeg linker til ser ut til å inkludere pot'er, knotter, kondensator for tonekontroll, bryter m.m.)

http://guitarfetish.com/Pre-Assembled-Tele-style-plate-with-knobs_p_5819.html

- Knotter til å feste gitarremmen?

Jeg vet lite om hvilken bakgrunn du /din far har med gitarbygging og slikt. Personlig tror jeg at jeg hadde vært mer komfortabel med å satse på en fast bro enn en tremolo-bro. Ser for meg at det er lettere å få til et brukbart resultat med for eksempel en tradisjonell telecaster bro enn med en Floyd Rose (eller annen tremolo) - dette er ikke basert på erfaring, så det er godt mulig jeg tar feil.

hei, he takk for fint svar! jeg setter virkelig pris på det :) for det første skal jeg kun ha en pickup, på grunn av prisen.

Tonekontroll har jeg utelatt bevist fordi det skal bli en så enkel så mulig gitar :)

Knotter til potmeteren har jeg med, og jeg går over til fast bro som du sier! er nok enig at det kan være lurt.

Går det an å lage plekterbrett selv eller å kjøpe et sånt et: http://www.vintage-guitars.se/1974_Fender_Telecaster_Deluxe_559834_front.jpg Fordi jeg har mer lyst til å lage en telecaster med plekterplate som deluxmodellene har en de vanlige standardene.

Endret av H_strat_H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an, men for å få det pent, krever det egentlig at du har tilgang til en overfres. Videre er slikt plektermateriale i "løs vekt" på den størrelsen av en eller annen grunn skrekkelig dyrt i forhold til ferdige plater. Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg har selv saget ut noe lignende en gang med finérsag og stor tålmodighet, og filt og pusset ned kanten, men det tar som sagt mange timer, og krever nok at man er noe vant til å arbeide med hendene sine.

Du sparer deg selv for mange kroner, frustrasjoner og problemer om du får tak i en ferdig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.