Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor går steget videre?


tlovseth

Anbefalte innlegg

Hei,

Lærte å spille gitar på min egen hånd for ca 3 år siden, læringen har gått jevnt og trutt ut på å lære akkorder gjennom å spille sanger jeg liker.

Enkelt fingerspill sitter også rimelig godt vil jeg selv påstå, og jeg har god kjennskap til vanlige akkorder.

Men nå føler jeg at jeg står litt fast i forhold til videre utvikling! Jeg er litt smålei av å spille de "vanlige" grepene og føler jeg har et behov for å bli mer teknisk god.

Hvilke øvelser bør jeg legge inn for å bli enda bedre?

PS: Selvfølgelig vanskelig for dere å vite hvor jeg ligger ferdighetsmessig, men bare å komme med forslag, så kan jeg komme med innspill fortløpende.

Endret av tlovseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri blitt "venn" med tekniske øvelser. Så jeg har pleid å lære meg låter/partier som inneholder teknikker jeg vil lære. Så hører jeg på låta (gjerne i sakte tempo), og begynner å få fingersettingen rett og alt det derre, og så speller jeg låta/partiet til den blir kjedelig å spelle på den hastigheten, og så øker jeg hastigheten litt opp. Dette gjør jeg til jeg klarer å spille låta/partiet raskere enn orginalen.

For eksempel: Jeg ønsket å bli bedre på å bruke fingrene mine individuellt bedre over høyere hastigheter. Så da valgte jeg et parti fra en låt av Black Dahlia Murder, og nå er jeg betydelig bedre på dette, selv om jeg ikke helt klarer låtas parti i rett tempo.

Dette funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri blitt "venn" med tekniske øvelser. Så jeg har pleid å lære meg låter/partier som inneholder teknikker jeg vil lære. Så hører jeg på låta (gjerne i sakte tempo), og begynner å få fingersettingen rett og alt det derre, og så speller jeg låta/partiet til den blir kjedelig å spelle på den hastigheten, og så øker jeg hastigheten litt opp. Dette gjør jeg til jeg klarer å spille låta/partiet raskere enn orginalen.

For eksempel: Jeg ønsket å bli bedre på å bruke fingrene mine individuellt bedre over høyere hastigheter. Så da valgte jeg et parti fra en låt av Black Dahlia Murder, og nå er jeg betydelig bedre på dette, selv om jeg ikke helt klarer låtas parti i rett tempo.

Dette funker for meg.

Syns det er genialt! Lære seg de teknikkene som behøver for sanger man liker. Du klarer kanskje å overføre dette til andre sanger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det funket slik at når jeg har lært meg en teknikk i en låt skal det meget små justeringer til før jeg kan bruke det i andre låter, covere eller eget material. For å ta mitt fine eksempel igjen har jeg nettopp begynnt å skrive på en låt der ene riffet behøvde teknikken jeg lærte meg av black dahlia murder låten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg låter som inneholder den teknikken du ønsker å lære deg/bli bedre på er jo i utgangspunktet det aller lureste - som lærer prøver jeg nesten alltid på det først! :)

Når du har en kontekst å sette teknikken inn i, får du mye mer på kjøpet enn om du bare hadde gjort en isolert øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilt bare en smule lenger enn deg. Begynte også med fingerspill pga av at jeg brukte kurset til Den Nye Musikkskolen i starten.

Det jeg holder mest på med nå er:

- Lage musikk til tekster min gamle far har skrevet i sin tid.

- Jeg vil hovedsaklig spille lead-gitar, så jeg spiller mest med plekter nå og bruker mye Rocksmith for å øve skalaer, låter og andre teknikker (Dette programmet er bare rett og slett genialt når man bruker det skikkelig). F.eks. Scale Runner, Super Ducks, etc. for å øve på ting som for seg selv er ganske kjedelige i lengden, men som Rocksmith har gjort om til "mini-spill".

- Guitar Fretboard Workbook: A Complete System for Understanding the Fretboard for Acoustic Or Electric Guitar av Barrett Tagliarino for teori.

Vil absolutt anbefale Rocksmith og Guitar Fretboard Workbook. Og virkelig forstå gitaren, notene og hvordan skalaer og grep er bygd opp er essensielt og personlig synes jeg den boka her har lært meg mer de første 6 sidene enn noe annet jeg har forsøkt å få inn i treskallen via andre bøker/internett. :-P

Rocksmith er noe av det beste jeg har kjøpt. Jeg kjenner framgangen fra dag til dag, fordi det er morsomt å bruke. Ikke tro at Rocksmith er ett spill som mediene skal ha det til. Dette er ett verktøy for å gjøre gitar-øving mer morsomt, spesielt repetetive øvelser.

Lykke til. :)

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Spilt bare en smule lenger enn deg. Begynte også med fingerspill pga av at jeg brukte kurset til Den Nye Musikkskolen i starten.

Det jeg holder mest på med nå er:

- Lage musikk til tekster min gamle far har skrevet i sin tid.

- Jeg vil hovedsaklig spille lead-gitar, så jeg spiller mest med plekter nå og bruker mye Rocksmith for å øve skalaer, låter og andre teknikker (Dette programmet er bare rett og slett genialt når man bruker det skikkelig). F.eks. Scale Runner, Super Ducks, etc. for å øve på ting som for seg selv er ganske kjedelige i lengden, men som Rocksmith har gjort om til "mini-spill".

- Guitar Fretboard Workbook: A Complete System for Understanding the Fretboard for Acoustic Or Electric Guitar av Barrett Tagliarino for teori.

Vil absolutt anbefale Rocksmith og Guitar Fretboard Workbook. Og virkelig forstå gitaren, notene og hvordan skalaer og grep er bygd opp er essensielt og personlig synes jeg den boka her har lært meg mer de første 6 sidene enn noe annet jeg har forsøkt å få inn i treskallen via andre bøker/internett. :-P

Rocksmith er noe av det beste jeg har kjøpt. Jeg kjenner framgangen fra dag til dag, fordi det er morsomt å bruke. Ikke tro at Rocksmith er ett spill som mediene skal ha det til. Dette er ett verktøy for å gjøre gitar-øving mer morsomt, spesielt repetetive øvelser.

Lykke til. :)

Hei :) Ser du bruker Rocksmith mye her. jeg vurderer å kjøpe dette selv. Jeg har hørt at det er latency fra gitaren og til spillet oppfatter at man har spilt en streng. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spillt i to år. Spilt etter noter, akkorder, og fingerspill etter tabs.

For noen måneder siden så kjøpte jeg boken "Blues you can use" av John Ganapes. Følger med CD som du kan spille sammens med.

Hvert kapittel forklarer litt teori og så er det en øving i hvert kapittel hvor du skal spille med CD'en. Dette kurset omhandler lead guitar. Veldig morsomt. For meg er det utfordrende å klare å spille sangene i det gitte tempoet. Det er første gang jeg spiller etter metronom og backing track så det er morsomt og utfordrende.

Ting man lærer av kurset.

Blues lead guitar

String bending

Pentatonic scale minor og major. Og blues scale

Litt om akkorder

Spille etter metronom og backing track

Jeg synes kurset er veldig bra iom at man ikke blir neddynket i teori. For meg har teoridelen akkurat passe (ikke for mye eller for lite). Øvingene er morsomme og sangene høres bra ut.

Og det er en veldig god måte å lære seg pentatonic scale og blues scale på.

Det er flere deler av kurset som "Rythm and blues you can use", "More blues you can use" og "Blues licks you can use".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilt bare en smule lenger enn deg. Begynte også med fingerspill pga av at jeg brukte kurset til Den Nye Musikkskolen i starten.

Det jeg holder mest på med nå er:

- Lage musikk til tekster min gamle far har skrevet i sin tid.

- Jeg vil hovedsaklig spille lead-gitar, så jeg spiller mest med plekter nå og bruker mye Rocksmith for å øve skalaer, låter og andre teknikker (Dette programmet er bare rett og slett genialt når man bruker det skikkelig). F.eks. Scale Runner, Super Ducks, etc. for å øve på ting som for seg selv er ganske kjedelige i lengden, men som Rocksmith har gjort om til "mini-spill".

- Guitar Fretboard Workbook: A Complete System for Understanding the Fretboard for Acoustic Or Electric Guitar av Barrett Tagliarino for teori.

Vil absolutt anbefale Rocksmith og Guitar Fretboard Workbook. Og virkelig forstå gitaren, notene og hvordan skalaer og grep er bygd opp er essensielt og personlig synes jeg den boka her har lært meg mer de første 6 sidene enn noe annet jeg har forsøkt å få inn i treskallen via andre bøker/internett. :-P

Rocksmith er noe av det beste jeg har kjøpt. Jeg kjenner framgangen fra dag til dag, fordi det er morsomt å bruke. Ikke tro at Rocksmith er ett spill som mediene skal ha det til. Dette er ett verktøy for å gjøre gitar-øving mer morsomt, spesielt repetetive øvelser.

Lykke til. :)

Hvordan er Rocksmith mtp å øve på string bending? Hadde vært bra med ett program hvor man spiller etter tabs og når det kommer til bending så får man en tilbakemelding om man traff tonen. Kan man justere tempoet på sangene?

Kan du si litt mer om hvordan det er å øve inn skalaer med Rocksmith. Kan man velge om man vil øve inn minor eller major pentatonic scale eller evt blues scale? Lærer man også hvor "root" frettene er slik at man kan spille i en gitt skala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Rocksmith mtp å øve på string bending? Hadde vært bra med ett program hvor man spiller etter tabs og når det kommer til bending så får man en tilbakemelding om man traff tonen. Kan man justere tempoet på sangene?

Kan du si litt mer om hvordan det er å øve inn skalaer med Rocksmith. Kan man velge om man vil øve inn minor eller major pentatonic scale eller evt blues scale? Lærer man også hvor "root" frettene er slik at man kan spille i en gitt skala?

Man får tilbakemelding på bending visuelt, og man hører også om man bender for mye eller for lite. Tempo kan justeres i "Accelerator"-modus. Du kan øve alle typer skalaer, minor, major, pentatonisk, frygisk, dorisk, you name it. De 5 rot-formene, etc. lærer du ikke i Rocksmith, så hvis du virkelig vil lære hvordan halsen fungerer, skalaer og noter, vil jeg anbefale boka jeg nevnte.

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så nysgjerrig på spillet at jeg likeså godt gikk til innkjøp av det. Har prøvd det en kveld og øvde på "I can get no satisfaction"...var veldig morsomt. Det blir liksom en helt annen måte å lære seg sanger på. Håper det blir en god måte å lære seg string bending når jeg kommer dit.

Men det var veldig spill-aktig i form at det var mye dikkedarier av informasjon og valg osv. Jeg ønsker å bruke den tiden jeg har tilgjengelig til å spille/øve. Punktum. Men det blir kanskje bedre etterhvert når man har avsluttet diverse bolker? Om du skjønner hva jeg mener?

I første omgang blir det nok mer som en adspredelse da jeg liker å sitte med tab'sene forran meg å øve i mitt eget tempo. Samme med skalaer.

Endret av GlobalRider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så nysgjerrig på spillet at jeg likeså godt gikk til innkjøp av det. Har prøvd det en kveld og øvde på "I can get no satisfaction"...var veldig morsomt. Det blir liksom en helt annen måte å lære seg sanger på. Håper det blir en god måte å lære seg string bending når jeg kommer dit.

Men det var veldig spill-aktig i form at det var mye dikkedarier av informasjon og valg osv. Jeg ønsker å bruke den tiden jeg har tilgjengelig til å spille/øve. Punktum. Men det blir kanskje bedre etterhvert når man har avsluttet diverse bolker? Om du skjønner hva jeg mener?

I første omgang blir det nok mer som en adspredelse da jeg liker å sitte med tab'sene forran meg å øve i mitt eget tempo. Samme med skalaer.

Joda, det har helt klart forbedringspotensialet. Det er ett helsikes klønete meny-system dessverre, og på konsoll går det tregere å flytte seg gjennom de forskjellige. På en god PC går det på null komma svisj, så jeg kan aldri gå tilbake til PS3 eller Xbox-versjonen nå.

Ett tips: Når du skal lære deg noe nytt, bruk Leveler i Riff Repeater. Når du kommer til ett punkt at det blir for vanskelig å spille riktig i 100% tempo, bruk Accelerator og med en gang du er inne, sett opp Mastery- og Speed-settingene du vil ha, så du slipper den idiotiske greia med at den stopper på hver tone. En annen fin ting med å sette opp slik i Accelerator med en gang er at du kan finslipe det om igjen og om igjen uten at den går ut av modusen selv om du spilte alt 100% riktig, hvis du skjønner. :)

Endret av Borgelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har helt klart forbedringspotensialet. Det er ett helsikes klønete meny-system dessverre, og på konsoll går det tregere å flytte seg gjennom de forskjellige. På en god PC går det på null komma svisj, så jeg kan aldri gå tilbake til PS3 eller Xbox-versjonen nå.

Ett tips: Når du skal lære deg noe nytt, bruk Leveler i Riff Repeater. Når du kommer til ett punkt at det blir for vanskelig å spille riktig i 100% tempo, bruk Accelerator og med en gang du er inne, sett opp Mastery- og Speed-settingene du vil ha, så du slipper den idiotiske greia med at den stopper på hver tone. En annen fin ting med å sette opp slik i Accelerator med en gang er at du kan finslipe det om igjen og om igjen uten at den går ut av modusen selv om du spilte alt 100% riktig, hvis du skjønner. :)

Og ja, det blir bedre etterhvert når du har gått gjennom den "tutorial"-greia, og du får låst opp de forskjellige øvelsene. Da får du tilgang til noen helt geniale "mini-spill" om du vil som trener deg i forskjellige ting som skalaer, treffe noter hvor som helt på halsen så fort som mulig, grep, blablabla. Det er da Rocksmith viser sitt potensialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.