Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Balanse mellom bridgepickup og neckpickup


SteikBacon

Balanseproblemer.  

46 stemmer

  1. 1. Har du erfart balanseforskjeller mellom pickuper i posisjonene bridge og neck?

  2. 2. Med hvilke pickups er dette mest fremtredende?

  3. 3. Hvordan opplever du disse forskjellene?

    • Opplever ikke dette som problem
    • Opplever dette som problem og ønsker løsning
    • Har løst problemet med nye pickuper
    • Har løst problemet på annet vis


Anbefalte innlegg

Volumet på ampen avgjør hvordan samme dB økning virker ved bruk av cleanboost.

Er forsterkeren opp mot maks, blir det bare mer vreng.

Ved lavere volum kommer volumhevingen.

Når 15dB knapt høres som øking av volum tror jeg neppe at

volumforskjeller på pickups er hørbart.

Du må spille lavt på ampen din Audun.

Ligger vel vanligvis på mellom 3 og 4 på begge kanalene (jumpet JTM45 klone), så den ligger på brekkpunkt-grensa. Hvis du spør de andre i bandet, er det mer enn høyt nok.... ;) Jeg er dog ikke lenger fan av massiv øresus etter endt gig, selv om det faktisk hender fortsatt. (Heldigvis sjeldent.) Jeg er klar over at hvis man kjører ampen hardere vil ikke forskjellen høres, og det har jeg jo også nevnt flere ganger. Det er også derfor at jeg fremhever mellomtone på både cleanboost og solo med mye vreng. :) Det er jo også det samme ifht. volumet på ampen. I det du virkelig begynner å få rørene i sluttrinnet til å vrenge, skjer det ikke mye volummessig etterpå når du skrur opp mer. Bare mer vreng. Og når du har kommet dit, er det klart at småforskjeller i signalet som kommer inn til ampen ikke vil utgjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 6 og 8 på volumet syns jeg at en JTM45 låter best,

men da trenger du nok en attenuator for å fortsatt være venn med de andre i bandet.

Jeg er helt enig. Heldigvis låter den fortsatt bra cleanere og lavere også, og etter mange års pedaljakt, kan jeg nå gå fra helt clean til masse vreng uten å spille høyere. Foreløpig har jeg ikke prøvd en amp som gjør det bedre. Å utnytte ampen max, forekommer kun på hjemmebane og i studiosituasjon. Da uten pedaler. :) Det var dog et sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det i så fall noe i veien med ørene mine. Som nevnt hadde jeg P90'er med lik output i LP Specialen min og det var da "plagsomt" stor volumforskjell ved bytte fra bru til hals-pu. Selv med mye vreng. Denne forskjellen ble utlignet da jeg byttet til pickuper der hals-pu hadde mindre output enn bru-pu.

Om det er frekvensene osv. som gjør at det "høres høyere ut" er for meg knekkende likegyldig. Det viktige for meg er faktisk den lyden jeg hører når jeg står på scenen, ikke hva jeg evt. ser på en grafisk framstilling på en dataskjerm e.l, så da hjelper det ikke om jeg forteller gitar, pedaler, amp eller hva det nå skulle være at: "Hør her, det blir i teorien ikke høyere lyd når jeg skifter til halspu nå!" når jeg i realiteten hører og opplever noe annet. :)

Setter ikke spørsmål vedrørende din observasjon. Du opplever nok en volumendring, men slik du forklarer det så har du bestemt deg for en konklusjon for denne observasjonen som ikke kan stemme. Og hvorfor holder du deg til denne konklusjonen når du selv sier at du er "knekkende likegyldig" til hva det kan være. Uansett har du tatt tiltak og fikset i problemet. Med tanke på at en fordobling i volum kun gir 3 dB mer så kan man nok med stor sannsynlighet at det er noe i systemet som ikke er korrekt i den gitaren du refererer til. En "plagsom" volumendring vil nok være på mer enn 3 dB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ikke spørsmål vedrørende din observasjon. Du opplever nok en volumendring, men slik du forklarer det så har du bestemt deg for en konklusjon for denne observasjonen som ikke kan stemme. Og hvorfor holder du deg til denne konklusjonen når du selv sier at du er "knekkende likegyldig" til hva det kan være. Uansett har du tatt tiltak og fikset i problemet. Med tanke på at en fordobling i volum kun gir 3 dB mer så kan man nok med stor sannsynlighet at det er noe i systemet som ikke er korrekt i den gitaren du refererer til. En "plagsom" volumendring vil nok være på mer enn 3 dB.

At frekvenser endres, og at den totale lydgjengivelsen i kjeden min gjør at enkelte frekvenser forsterkes slik at volumet høres høyere ut er reelt for meg. Som jeg sier, spiller det liten rolle for meg om det er målbart i dB, eller om det bare er nok til at jeg irriterer meg over det. Jeg har løst "problemet" med å bytte pickups. (Nei, det er ikke noe galt med gitaren...) Dere får fortsette å diskutere teorien i dette. Den har ikke jeg noe kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk med en Lp å få fet lyd i bridge med en Plexi og få fet lyd i neck med en Blackface.

Faktisk ikke greit i det hele tatt å få begge pickups til å låte bra.

Hadde ikke du løst dette med en DIY blackface/plexiamp? Mener du posta noe om dette for et par år siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg switcher faktisk en del mellom pickupene på gitarene, når jeg spiller. Om det er hals eller brupos, spiller ingen rolle ifht. solo, vreng, clean, men hva som faktisk passer best til hver enkelt låt. Faktisk ofte også mellomposisjon på LP'ene som jeg synes låter fett. Men bortsett fra på Straten, går det mest i bru, tross alt, og jeg holdt på å si: naturligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Problemet, slik jeg ser det er noe anderledes:

Kraft korder og riffing blir litt ullne med hals pu i metall og mye av rock verden, er det bru som gjelder,. Men når man spiller solo og kommer ned på 3, 2 og 1 streng blir lyden veldig skarp og tynn, så jeg velger heller hals. Problemet med hals pu er at lyden blir veldig ullen på de to tykkeste strengene. Så mitt forslag må være å lage pups med (coil) splitt den andre veien, alltså horisontal istede for vertikal m gitaren i spilleposisjon.

Denne fyren fra Lord, har løst dette problemet ved å flytte pu bryter'n og bruker den som en del av høyrehånds teknikken.

Se fra ca. 3.45

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

When the drummer kicks in! :D

Valg av pickup (og utstyr generelt) er jo for å få tone som er fremtredende slik man ønsker. Dette å switche mellom pickups for å unngå ullne eller for skarpe toner går jo ut på å finne sin plass i lydbildet. Å bruke «when the drummer kicks in» som en regel til å hinte at utstyr ikke spiller noen rolle slik det har utviklet seg her på forumet er forenkling jeg ikke er enig i. Glad jeg har fisefine ører som hører forskjeller…

Hørselskadet Aph?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.