Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Balanse mellom bridgepickup og neckpickup


SteikBacon

Balanseproblemer.  

46 stemmer

  1. 1. Har du erfart balanseforskjeller mellom pickuper i posisjonene bridge og neck?

  2. 2. Med hvilke pickups er dette mest fremtredende?

  3. 3. Hvordan opplever du disse forskjellene?

    • Opplever ikke dette som problem
    • Opplever dette som problem og ønsker løsning
    • Har løst problemet med nye pickuper
    • Har løst problemet på annet vis


Anbefalte innlegg

Powerampen kan ikke gi deg mer volum dersom preampen kun vrenger ved pickupswitching og ubalanse på pickupsene.. Med mindre du faktisk skrur på master-potten, men det er ikke det det er snakk om denne tråden her. For at powerampen skal gi utslag i volum uten at man rører masterpotten, så må preampen øke i volum. Og når preampen vrenger, så vil som regel ikke pickupswitching gi økning i volum, men i vrengnivå. Man trenger ikke "ultraGay-land" som du som moderator sier for å oppleve dette. Det er basiskunnskap innenfor gitar, og elektronikk generelt.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll- la Audun svare som en vanlig bruker på forumet. Det er greit nok at vi som modererer hele tiden legger bånd på oss, rett og slett fordi det følger med et litt ekstra ansvar i forhold til hva vi poster, men jeg ber det om å avstå for å dra "moderatorkortet" i forhold til hva vi poster. Synes uttrykket "ulatraGayland" var morsomt, omtrent som jeg liker utrykket "Pointy Ibanez guitar, preset sounds set to "mosquito"" Og jeg har flere slike gitarer enn de fleste andre her på forumet.

Nevner vi ikke spesielt at vi poster som moderatorer, så anse det som å være en post fra et vanlig medlem. Det å moderere GN innebærer stort sett at man til tider mottar en del dritt på PM, og ekstraarbeid i form at man leser poster man egentlig ikke bryr seg om. For tiden er jo forumet rene Kardemommeby.

Ved nærmere ettertanke, er dette faktisk en moderatorpost. En veldig mild en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker i begge tilfeller om at enten pre-amp eller poweramp ikke har mer å gå på, Troll. Jeg har opplevd volumforskjeller på bru og halspickup selv med relativt mye vreng. Jeg er heller ikke sikker på at alle gitarister maxer ampene sine hele tiden. Jeg kan i hvert fall ikke gjøre det. Da hadde jeg ikke lenger hatt noen å spille med.

Jeg forbeholder meg også retten til å være sarkastisk-spydig-morsom noen ganger, selv om jeg er moderator. Det er ikke vondt ment i den forstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun, her er du ute på luggeføre. Volumforskjeller før vrengdelen vil jevnes ut. Det er jo det som er hele prinsippet med vreng. Vreng skapes i en elektronisk krets/forsterkertrinn (uavhengig om det er preamp eller utgang) som ikke lengre leverer lineært signal, men kutter/comprimerer signaltoppene. Dersom din vreng er mild så kan det tenkes at det ikke kuttes med derimot er hard compression, men uansett vil volumforskjeller raskt utgjevnes. Derimot vil balanseforskjeller i frekvensspekteret kunne gi inntrykk av volumforskjeller. Bass har større signalutslag som er det første et vrengtrinn vil "se". Dette betyr at diskant/høyere toner kan befinne seg under vrengnivået. Da kan pickupbytte gi mindre bass som flytter signalnivå ned. Dersom diskant blir sterkere så kan det virke som volum endrer seg. Men dette er frekvensavhengig, så man kan heller tenke seg en endring i eq fremfor mastervolum.

Og som troll sier har denne tråden ingenting med volumknotter på forsterker å gjøre. Det er forskjellene fra gitar som diskuteres. Ellers kan man jo trekke inn både mastervolum, mikrofoner, miksebord, PA, akustikk, phonkurver osv. for å diskutere volumforskjeller, som bare blir idiotisk i tråd som handler om nivåforskjeller internt i en elektrisk gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må henge meg på bacon her òg. Dette kan enkelt sees i et opptaksprogram f.eks. Så lenge man har bare litt vreng på lyden, vil man ikke eksempelvis kunne se at man bytter fra neck til bridge på den grafiske framstillingen av lyden i sporet. Jeg overrasket meg selv heromdagen med dette, da jeg spilte inn det jeg selv hørte som et ganske clean gitarspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det i så fall noe i veien med ørene mine. Som nevnt hadde jeg P90'er med lik output i LP Specialen min og det var da "plagsomt" stor volumforskjell ved bytte fra bru til hals-pu. Selv med mye vreng. Denne forskjellen ble utlignet da jeg byttet til pickuper der hals-pu hadde mindre output enn bru-pu.

Om det er frekvensene osv. som gjør at det "høres høyere ut" er for meg knekkende likegyldig. Det viktige for meg er faktisk den lyden jeg hører når jeg står på scenen, ikke hva jeg evt. ser på en grafisk framstilling på en dataskjerm e.l, så da hjelper det ikke om jeg forteller gitar, pedaler, amp eller hva det nå skulle være at: "Hør her, det blir i teorien ikke høyere lyd når jeg skifter til halspu nå!" når jeg i realiteten hører og opplever noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumet på ampen avgjør hvordan samme dB økning virker ved bruk av cleanboost.

Er forsterkeren opp mot maks, blir det bare mer vreng.

Ved lavere volum kommer volumhevingen.

Når 15dB knapt høres som øking av volum tror jeg neppe at

volumforskjeller på pickups er hørbart.

Du må spille lavt på ampen din Audun.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.