Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Balanse mellom bridgepickup og neckpickup


SteikBacon

Balanseproblemer.  

46 stemmer

  1. 1. Har du erfart balanseforskjeller mellom pickuper i posisjonene bridge og neck?

  2. 2. Med hvilke pickups er dette mest fremtredende?

  3. 3. Hvordan opplever du disse forskjellene?

    • Opplever ikke dette som problem
    • Opplever dette som problem og ønsker løsning
    • Har løst problemet med nye pickuper
    • Har løst problemet på annet vis


Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på det som et problem, mer som en funksjon, og det er jo bare å heve/senke pickupene til de gir det du selv vil.

Nettopp!

Er jo en grunn for at Humbucker gitarer ofte har neck pickup justert ganske lavt samt bridge ganske tett oppunder strengene.

Men jeg ser også på dette som en funksjon, så lenge jeg har 50s wiring så hjelper det også en del for og få lyden slik du vil ha den.

Jeg elsker og bruke midt posisjon med bridge volume på ca 8, så justerer jeg volumet over all med neck som regel 2 til clean, 3-4 overdrive så 5+ for solo spill

Det fungerer bra for meg da jeg får 3-4 lyder ut av og skru litt på volum potten på neck pickupen. Samt det at bridge pickupen høres spinkel ut har nok mye med oppsett og gjøre også, jeg har aldri tone knotten på 10 på bridge det blir alt for spinkelt, så jeg justerer skruene litt høyere ved bass strengene så lavere på de 3 siste. Så kjører jeg volume litt ned og tone litt ned så låter nå bridge ganske feit ut i mine ører

Om du har justert pickupsene "riktig" så skal du ha samme volume i neck og bridge posisjon uansett

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker gitarer med kun en pickup, så jeg opplever ikke det problemet så ofte :) Og har gitaren to pickuper spiller jeg alltid på bridgepickupen med tonekontrollen (forutsatt at gitaren har tonekontroll da) skrudd opp på maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Når man spiller med vreng, så hører man ikke forskjell i volum uansett. Det er sjeldent at jeg bruker bridgepickup til cleans.. Som regel har jeg bridge til leads og vreng mens halsen blir brukt til cleans, da er det bare å skru volum på begge kanalene på ampen så er problemet løst for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man nok gain blir det jo ikke forskjell i volum, bare vreng :)

Jo, men da er du bortimot i ultra-gay(n) land, og da komprimerer det uansett så mye at man ikke hører hva det er som foregår på gitaren likevel.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese dette. Jeg har omtrent aldri opplevd volumforskjeller mellom pickups som problemer. Har alltid justert avstand til strengene mht dette. Sett noen gitarer hvor neck er skrudd maks ned i kroppen slik at man fikk "clean" ved pickupbytte uten å endre kanal på amp (alltid gain). De som gjorde dette fikk mindre bass på neck som de mente ga bedre balanse. Altså en "tilpasning" mht balanseproblem mellom posisjonene.

Men kompressionseffekt får man straks man får litt gain. Må ikke helt til hypergain for dette. Forresten spilte jeg med mye gain før i tiden da jeg mente jeg fikk bedre kontroll på klang og dynamikk. Altså motsatt av det som sies her i tråden. Det viste seg å være balansegang mellom pickupene (hot) og lydvalget (highgain). Med de pickupene jeg har i dag får jeg all dynamikk (trykk, tchugg, overtonehyl ol.) selv ved mye mindre vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.