Web Analytics
Jump to content

Balanse mellom bridgepickup og neckpickup

SteikBacon

Balanseproblemer.  

46 members have voted

1. 1. Har du erfart balanseforskjeller mellom pickuper i posisjonene bridge og neck?

2. 2. Med hvilke pickups er dette mest fremtredende?

3. 3. Hvordan opplever du disse forskjellene?

• Opplever ikke dette som problem
    • Opplever dette som problem og ønsker løsning
    • Har løst problemet med nye pickuper
    • Har løst problemet på annet vis

Recommended Posts

Stort sett er det vel slik at matchete sett pickuper kompenserer for dette ved å ha høyere output på bruplukkoppen.

Jeg hadde dette problemet med P90'ene på min LP Special til jeg kjøpte et sett Eastgroves av Germaniumkid. (Disse kan ikke justeres i høyden) Han hadde bestilt disse med 8.2k i bru og 7.1k i hals. Dette synes jeg funket mye bedre enn de orginale Gibsons, hvor jeg målte brupickup til 8.3k og hals til 8.1k. Da opplevde jeg at volum på halspupen virket mye høyere enn bru.

Har man pickuper med samme output i neck og bridge, er det helt naturlig at neckpickupen låter kraftigere, da strengene vibrerer mye kraftigere der. Derfor er det normalt at man har en pickup med noe svakere output i neck for å balansere bedre med bridge. Dette kan man som nevnt justere ytterligere med høyde.

Tja og nei. Jeg tenker på at neck låter mye feitere, mer bass, og bridge kan låte spinkelt, lite bass. Dette gir også utslag i hvordan man opplever volum, men jeg tenkte frekvensmessig.

Dette problemet har jeg alltid vært "plaget" med på Les Paul og SG... Min løsning, og den fungerer meget bra i mine ører, var å sette en liten kondensator i serie med neck-humbuckeren, altså mellom +ledningen til pickupen og pickupswitchen. Husker ikke helt verdien, det var en hel del prøving å feiling i prosessen. Blir helt enkelt et 1. ordens høypassfilter på neck-humbuckeren :)

Har litt forskjell mellom pickupene, men det er ikke noe problem for min del. Liker å flippe over på neck-pickupen de få gangene jeg gjør noe solo-aktig, for litt høyere og feitere lyd. Hvis jeg ikke vil ha forskjell skrur jeg bare ned volumet på neck, evt. skrur ned pickupen fysisk.

Ser at det snakkes om to forskjellige ting her. Volum og frekvensspekter. Uansett hvilken av disse trådstarter tenker på, så anser jeg det aldri som noe problem.

Volum: Juster høyden på pickupen(e). På dogear P90-er kan ofte polstykkene(?) justeres.

Frekvensspekter: Er ikke hele poenget at det SKAL være forskjell der? Hvorfor ellers har man mer enn én pickup? Failover? :P

• Like 1

Ser at det snakkes om to forskjellige ting her. Volum og frekvensspekter. Uansett hvilken av disse trådstarter tenker på, så anser jeg det aldri som noe problem.

Volum: Juster høyden på pickupen(e). På dogear P90-er kan ofte polstykkene(?) justeres.

Frekvensspekter: Er ikke hele poenget at det SKAL være forskjell der? Hvorfor ellers har man mer enn én pickup? Failover? :P

Joda, poler kan justeres, men i mange tilfeller er ikke det nok. Og selvfølgelig skal det være annen lyd i neckpu enn i bru, men i mitt tilfelle fikk jeg ubehagelig mye mer bass i neck pu enn i bru på min LP Special. Det lot seg ikke justere bort med polepiecene, men det ordnet seg da jeg fikk et pickupsett der output var betydelig lavere på halspu.

Å si at det var et stort problem, er å ta i, men det var litt småirriterende.

Skal jeg være helt nøyaktig så refererer jeg ikke til frekvensspekteret, men klang (overtone/grunntone-spekteret). Man kan gjøre ting med pickups som i stor grad bevarer klangen til hver posisjon uten at frekvensspekteret nødvendigvis oppfattes som "ubalansert".