Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trådløse systemer


sikter

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt flere timer for å lese absolutt alt jeg fant om trådløst på dette forumet.

Det er også mulig at jeg har feil et eller annet sted siden de fleste brukere skryter av sine trådløse systemer mens jeg stort sett bare kaster penger ut av vinduet.

Håper å få litt hjelp her.

Kan dere som bruker trådløst kjøre en kjapp A-B test mot en helt ordinær instrument kabel?

Skriv deres erfaring og husk å nevne hva slags forsterker dere bruker og kabellengden.

Jeg har byttet tre systemer, JTS, Samsung og Line6 (2,4 gHz)

Still looking!..........

Problemene jeg har erfart er relatert til sustainstøy, tynn lyd og forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje lest den, men Mortens anmeldelse av Line 6 G30 synes oppsummerer rimelig bra:

Husker ikke om jeg har skrevet i tråden, men amkepunktet jeg har mot G30, er belteklipset som ryker. Jeg har brukt systemet i snart tre år (tror jeg) og har kjøpt en beltelomme for å ha senderen i. Derfor hadde jeg nok valgt G50 hvis jeg skulle kjøpt i dag, eller den dagen jeg må bytte ut. Line6 Relay systemene sender signalene digitalt, så her er det ikke noe signaltap eller støy. Sammenlign med DAB radio. Du har enten lyd, eller ikke. Nå har G30 en rekkevidde på 30m og G50 enda lenger, så du skal opp i veldig store scener evt. vandre langt ut i salen før dette blir et problem.

Systemet bruker også AA batterier som jo er billige, og hos meg varer de ca. 2 spillejobber. Min erfaring er at Effekt-batteriene hos Europris funker knall, og jeg har stort sett kjøpt pakker der med 50 batterier til en 100-lapp. (Eller var det omvendt?) Har også kjøpt pakker med Varta-batteri billig på Clas, men de varer faktisk ikke like lenge.

Det er også mange flere her inne som har Line6 system, og så vidt jeg har fått med meg, er det utelukkende positiv omtale med unntak av noe småtteri som bla.a. jeg har nevnt. Dette går altså overhodet ikke på lydkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for du svarte så raskt Audun.

Jeg har for tiden Relay G30 men lyden er ikke bra. Som sagt (skrevet) jeg tror at det kan være noe annet som er problem.

Vanskelig å skjønne dette fordi jeg bruker ikke mange ledd i kjeden når jeg tester systemet:

gitar + instrumentkabel + forsteker

Guitar + Relay G30 + forsterker

Jeg har kjøpt Relay G30 nytt , fungerte veldig fint hjemme hvor jeg bruker lydkort og studiomonitorer når jeg øver.

På første øving med band jeg ble skuffet og da begynte jeg å A-B teste systemet mot vanlig kabel.

Alle andre var enige med meg at lyden var ikke det samme. Til og med folk som ikke spiller hørte forskjell. Stor forskjell.

Hva tror du at årsaken kan være?

Relay har også innebygd simulator for diverse kabellengde.

Jeg har prøvd alle posisjoner uten at lyden ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forsinkelse, husk at lyd er forholdsvis tregt, er du i en stor sal og går 20m unna scenen vil det ta ca 60ms før du hører lyden, uansett om du bruker kabel eller trådløst.

Er utrolig mange som går i den fella og tror at det er trådløsen som er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to i bandet som har G30 og G50. Og om det er forskjell på lyden ifht. kabel, er det i så fall at Line6 systemet slipper gjennom mer diskant da det som sagt ikke skal være noe signaltap ifht. at lyden overføres digitalt. Hvis du har prøvd å bytte ut kabel mellom mottaker og forsterker, samt mellom gitar og sender, og det fortsatt er dårligere lyd med trådløsen, kan ikke jeg skjønne annet enn at det er noe galt med systemet ditt uten at jeg skjønner hva det kan være. Vil anbefale deg å testeet annet system, evt. ta det med til forhandleren og bytte/få dem til å sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forsinkelse, husk at lyd er forholdsvis tregt, er du i en stor sal og går 20m unna scenen vil det ta ca 60ms før du hører lyden, uansett om du bruker kabel eller trådløst.

Er utrolig mange som går i den fella og tror at det er trådløsen som er synderen.

Enig med deg, lyden gjennom lufta går tregt ( ca 340 m/s) jeg er veldig klar over dette.

Dette er ikke tilfellet, jeg kjører A-B test hvor jeg bytter fra G30 til kabel og tilbake.

Hvis avstanden var problemet, jeg ville opplevd det samme med kabel. Lengste kabel jeg har er på 6 meter.

JTS systemet mitt har ikke det problemet.

Det virker at AD/DA konverteringen tar ekstra tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to i bandet som har G30 og G50. Og om det er forskjell på lyden ifht. kabel, er det i så fall at Line6 systemet slipper gjennom mer diskant da det som sagt ikke skal være noe signaltap ifht. at lyden overføres digitalt. Hvis du har prøvd å bytte ut kabel mellom mottaker og forsterker, samt mellom gitar og sender, og det fortsatt er dårligere lyd med trådløsen, kan ikke jeg skjønne annet enn at det er noe galt med systemet ditt uten at jeg skjønner hva det kan være. Vil anbefale deg å testeet annet system, evt. ta det med til forhandleren og bytte/få dem til å sjekke det.

Kan det være at min rørforsterker liker ikke det nye signalet?

Jeg har nemlig kjørt en stund gitarprosessor GT8 mot transistor forsterker hvor vi spilte i små rom og lydnivå måtte ligge veldig lavt.

Det fungerte ganske Ok.

Jeg prøvde alle mulige koblingsmetoder GT8 mot rørforsterker og konkluderte at ... du vet... gadd ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt G30 på mange forskjellige amper både rør og transistor, og aldri opplevd at det har vært noe problem hverken den ene eller andre veien. Prøv på en annen amp? Hvis du fortsatt synes det ernoe galt, kan ikke jeg skjønne annet enn at det må være noe galt med selve G30'en. Men som sagt, kan ikke jeg uttale meg om hva det evt. skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa gutter,

Det måtte være noe galt. Jeg har lest så mye bra om Relay-systemer.

Dette gjør meg fullstendig gal. Jeg har ikke forsterker hjemme og det hindrer meg for å kjøre flere tester.

Jeg skal prøve å kontakte han Morten Larsen også.

Kan være en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at AD/DA-konverter i systemet ditt er defekt. Hvis du har mulighet til å stikke innom en av butikkene våre kan vi godt gjøre en test av systemet opp mot akkurat samme som vi har stående. Relay G30 har vi ihvertfall inne i butikken vår på Strømmen der jeg er nå. Evt er vel Sandvika nærmere for deg, så si ifra et par dager i forveien hvis du skal innom, så sørger jeg for å ha et G30 der når du kommer innom. Det er 5 års reklamasjonsrett på disse, så hvis det er feil på det (det får vi feilsøkt på et par minutter) så ta det med tilbake der du kjøpte det. Høres det ut som en lur løsning?

Ha en bra kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.