Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Usikker på valg av ny akustisk gitar.


bennybone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal handle meg nok en low budget akustisk gitar etter å ha gitt opp min gamle Ovation CC24 celebrity.

Valget står mellom:

Fender CD-60 CE http://www.thomann.d..._cd60_ce_na.htm

Martin LXK2L http://www.thomann.d...itars_lxk2l.htm

Yamaha APX500II http://www.thomann.d...apx500ii_vw.htm

Det jeg da lurer på er om noen her inne har erfaring, eller vil anbefale en av disse gitarene?

Martin stiller sterkt til meg, men jeg syns det ser ut som at nakken er ganske feit, og det liker jeg ikke.

Spiller vanligvis på esp/gibson LP-modeller, så da hadde det vært fint med en nakke i omtrent lik tykkelse!

Jeg setter veldig pris på om noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tim Armstrong gitaren er kul den...mahogany all over..prøvde den i 12 strengs versjon for litt siden. Men til trådstarter vil jeg si..drit i Fender CD60 og gå for en Sonoran eller T-Bucket eller som Aphelion en Tim Armtrong Hellcat, mye mer for penga i form av spillbarhet og generell kvalitet. I mine øyne har CD60 en kjip hals som føles seig. Ellers er Yamaha gitaren du har funnet en god gitar men den har ikke så mye volum når den ikke er tilkoblet. Martin gitaren der vet jeg ingenting om.

Ellers har Washburn blitt anbefalt verden over i budsjett klassen for sin WD10 Dreadnought, får den for i underkant av 2 laken på 4sound. De har også en nydelig Dread til litt over 3 tusen som heter WD25 og er en mer forsegjort utgave med bedre treverk osv. ser at du vil ha en smal nakke og da er Fender akustiske noe å tenke på...halsen på T-Bucket f.eks er omtrent som på en strat med smal c profil...lykke til:)

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har satt opp 2 fullstørrelse righty-modeller og en bitteliten lefty. Hvilken vei spiller du, og hvilket bruksområde har du?

Forørig vil f.eks CD-60ce koste 1791,- i butikk i Norge, og da får du 5 års reklamasjonsrett, mulighet til å prøve gitaren før du kjøper, samt et sted å slå noen i huet når et eller annet er galt. Noen steder får du evt også gratis justeringer.

Hvis du ikke bor milevis vekk fra nærmeste instrumentforretning ville jeg vurdert å kjøpe en så rimelig gitar i Norge ettersom det er høyere andel av produksjonsfeil på rimelige modeller, og bedre vilkår for deg som forbruker hvis noe er galt.

Jeg ville anbefalt Cort Earth 100F eller L100F til 1995,- hvis det er rundt der idealbudsjettet er. Heltre lokk og en hals som passer til det du beskriver. Hvis du kan/vil bruke mer penger er f.eks Fender Sonoran, Taylor eller Takamine supre muligheter.

Lykke til!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for forslag og hjelp!!

Har kikket på alt dere har kommet med, og jeg må si at fender t-bucket (400ce) virket superduper! Er fortsatt ganske keen på yamaha'en også da, med tanke på at den er tynn, men leser også flere steder at lyden er nokså svak når den ikke er koblet til forsterker.

Tim Armstrong sin virker jo populær siden den er solgt ut flere steder og får toppkritikk.

Så dette blir ikke lett! Må dra meg en tur ned på 4Sound og prøve litt forskjellig tenker jeg.

Jeg la forresten ikke merke til at martin gitaren var venstrehendt før jeg så nærmere på bildet,hehe!!

Og budsjeddet mitt ligger på mellom 2500-3500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner Washburn, og jeg har hatt min helakustiske i 20 år og har kun vurdert noe annet de gangene jeg har ønsket meg pickupsystem i den.

Har du mulighet til å prøve, så ville jeg gjort det. Min Washburn har ikke spesielt tykk hals, og har stor lyd. Men så kostet den 3500 med kasse på tidlig 90-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takamine er ikke feil. Men trenger du cutaway? Det spiser opp mye lyd det...

Det er en myte. Det kan ihvertfall ikke bevises at en cutaway tar noe lyd fra gitaren. Taylor har forsket mye på dette og de har kommet fram til at evt. lydtap ikke er hørbart:=) Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvde den idag, prøvde også Yamaha APX500. Begge to var herlige, men Takamine'n stiller nok litt høyere opp enn yamaha.

Og personlig syns jeg at cutaway er penest. Det var masse av kraft i takamine'n!

Får bare vente på lønna, så blir det gode dager!

Takker for all hjelp jeg fikk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvde den idag, prøvde også Yamaha APX500. Begge to var herlige, men Takamine'n stiller nok litt høyere opp enn yamaha.

Og personlig syns jeg at cutaway er penest. Det var masse av kraft i takamine'n!

Får bare vente på lønna, så blir det gode dager!

Takker for all hjelp jeg fikk! :)

Den har tøft design også... iron crosses i gripebrettet og kjetting rosett ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.