Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reaper - noe å satse på?


sarge

Anbefalte innlegg

Ettersom denne tråden er bumpa igjen, sier jeg det igjen: Reaper er genialt. Jeg synes Reaper er forståelig på allment nivå. Alle kan bruke Reaper, og jeg har aldri hatt noe problem med det annet enn det jeg har kommentert her før. Reaper blir jo sett på som et billigprogram, men det er jo helt genialt. Det er nok likt mange andre DAWs, men at det fortsatt er så billig og så bra gjør det Reaper til en sikker vinner i mine ører!

Problemet med midikeyboard skjønner jeg ikke. For meg har det alltid vært "plug and play", så for meg er det et mysterium. Jeg har jo vært inne på tanken med å skaffe meg et midikeyboard. Si ifra hvis det ordner seg, så skaffer jeg meg nok det selv i mitt soveromsstudio!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et reaper relatert "problem". Har ordnet meg gitar rig 4 og venter på en ny audio interface,

planen var da selvfølgelig å kunne spille inn direkte fra gitar rig. Etter hva jeg forstår er det ikke alle optaks program

som klarer å spille inn fra gitar rig (noen må man spille inn lyden uten effecter å legge på effekter senere etc..)

Og jeg er typen som liker å spille inn det jeg hører når jeg hører det. Leste litt å fant ut at Reaper kan brukes til

direkte inspilling fra gitar rig. Så har lagt de andre programmene mine litt til side å satset på å kunne bruke reaper til hele pakka.

(I mitt tilfelle gitar,bass+ vSTer styrt av mitt midi keyboard (m-audio keyrig 49).

Første problem er at jeg får ikke til å bruke midi keyboardet mitt. Det er plugget inn, ASIO er valgt og når jeg klikker på

Options-Preferrences-Midi devices står det der, men som disabled..Mulig det lar seg rette med et taste trykk eller to, men en smule frustrert etter å ha prøvd å trykke og slikt uten hell..

Noen som kan hjelpe meg? Og for all del dum det ned litt, da jeg ikke er no kløpper i data-engelsk,lol

Robert

Jeg pleier å starte Guitar rig separat. Da hører jeg hva jeg spiller. Man kan også monitore det, men har latency problemer. Sikkert ikke vansklig og fikse, men fant det ikke fram på Reaper, så gikk for en annen løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å helle mot Studio One. Mange beskriver det som enkelt å bruke. Noen som vet om læringskurven der er greiere enn for Reaper? Eventuelt erfaringer med begge?

Studio One er mer oversiktlig og mye lettere å bruke. Koster mer da, men er på salg med 50% av nå i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare jeg som er dum, men jeg har opplevd det som litt tungvint og lite intuitivt.

Men bevares, det er et kraftig verktøy med mange muligheter.

Skjønner ikke hva du mener, men greit. Hvis du er mer opptatt av å skru lyd en å spille kan sikkert reaper være fryktelig upraktisk. Jeg lærte meg ihvertfall alt det nødvendige (hurtigtaster, vst, osv) i Reaper på kort tid.

EDIT: sorry for muggent innlegg. Rimelig sliten og litt fyllesyk i dag.

Endret av ErlendB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaper er rimelig, men det er også en veldig kapabel DAW. Om ikke like elegant som eks. Cubase 7, har Reaper VST-ytelse på linje med Cubase, innebygd 32/64-bit bridge og gode muligheter for å rendre spor underveis. Selv foretrekker jeg å mixe prosjekter i Reaper fremfor Cubase 6 Elements, som jeg også har investert i. Hører delte meninger om midi-delen, men har til gode å sette meg inn i denne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det ble Studio One for meg. Jeg synes det er mye enklere å bruke enn Reaper og det kommer også med ganske brukbare integrerte pakker for trommer og sequencing (noe jeg syntes krevde ganske mye mekking og ratting i Reaper). Ganske kraftig audio-editering innebygget er en oppgradering fra verktøy jeg har brukt tidligere og noe jeg setter pris på.

Jeg har avinstallert Reaper og vil nok bruke Studio One 2 Producer framover. Jeg ga 650 kroner for elektronisk lisens (nedlasting av programvare og tilbehør). Det synes jeg er en ganske bra pris for et program som dekker alt av mine DAW-behov (nei, jeg får ingenting for å reklamere, men dette er en kampanje jeg tror varer kun ut august, så jeg nevner det her. Om noen dager er nok prisen det doble igjen).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.