Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnny Jelstad....


tekker

Anbefalte innlegg

Hej alla!

Har sedan 80-talet haft Ronni Le Tekro som stor förebild både som låtskrivare och gitarrist, men framförallt är det hans ljud som imponerar på mig från t ex "Tell no Tales"...

Vet någon av er här vad som gjordes med hans förstärkare?

Har förstått att det är Johnny Jelstad på dåvarande Sound Labs som gjorde modifieringarna.

Har sett att Ronni har tre sladdar som går in på fronten på Marshallen är det input för gitarren och send & return på effekt loopen (för Space ekot)?

Tacksam för minsta svar... :)

Hilsen

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen telefonsamtaler med Jelstad på tidlig 90-tall, og selv om han ikke ville si nøyaktig hva som ble gjort, var det vel en eller annen mod som gjaldt mellomtonen i ampen, i tillegg endret han en motstand i OD-1 pedalen for litt mindre diskant.

Jeg har hørt Ronni et utall ganger, også rett fra ampen på soundcheck, og vil si at en helt original 70-talls 2204 vil gjøre jobben 98%, det meste ligger i fingra til han tullingen med gitaren... :)

Faktorer som sinnsvakt høye strenger spiller også inn, og selvsagt hans "hemmelige" triks med Boss BF-2.

Space Echoen er ikke kjørt i loop, den er sist i kjeden før input på forsterkeren. Preampen i ekkoen er også med på å påvirke totallyden.

Endret av Amund Blix Aaeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Amund!

Vi har "chattat" tidigare på Vintageamps Plexiboards forum för ca 10 år sen, kommer ihåg att du hade en välljudande Marshall

som vi pratade om :)

Ang Tekro så har jag testat att använda BF-2 som en mid-boost och det ger lite Tekro sound, även OD-1:an ger rätt sound.

Men kraften, klarheten i Tekros ljud är jag inte i närheten av, t ex om man lyssnar på de dämpade tonerna i början av "Listen to your heart"-solot, det är mycket power i hans sound!!

Förresten vet någon hur använder han choruset, står den på jämt som en del i ljudet, eller bara ibland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det "hemmelige" trikset er kjent, jeg visste ikke om det, så for de som lurer på hva det er fant jeg ut på http://en.audiofanzine.com/guitar-flanger/boss/BF-2/user_reviews/r.13336.html at trikset er å ha alle knottene på Boss bf-2 på null utenom manual-knotten som du har på maks. Dette skal visstnok gi en awesome mid-boost. :)

Edit: æøå-ipadproblematikk

Endret av Rivar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Amund!

Vi har "chattat" tidigare på Vintageamps Plexiboards forum för ca 10 år sen, kommer ihåg att du hade en välljudande Marshall

som vi pratade om :)

Ang Tekro så har jag testat att använda BF-2 som en mid-boost och det ger lite Tekro sound, även OD-1:an ger rätt sound.

Men kraften, klarheten i Tekros ljud är jag inte i närheten av, t ex om man lyssnar på de dämpade tonerna i början av "Listen to your heart"-solot, det är mycket power i hans sound!!

Förresten vet någon hur använder han choruset, står den på jämt som en del i ljudet, eller bara ibland?

Hehe morsomt! Har pratet tullball om utstyr på nett i noen år nå ja. :)

Ja power har han i bøtter og spann, ligger nok mye i fingrene der, og en 2204 på godt volum... :)

Chorusen bruker han vel mest på cleanlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem produksjonen til Bjørn Nessjøe og Rune Nordahl fra de gamle platene.

Har hørt Tekrø sitte og spille i studioet sitt flere ganger i tillegg til soundchecker og selvsagt konserter.

Det låter ikke så polert som de gamle skivene, men er mer en råerere, mer upolert versjon av soundet.

Selvsagt er det jo dubbet og så livelyd og studiolyd er uansett to forskjellige ting

Det viktigste er en presis og tight høyrehånd samt VELDIG høy action så kommer nok de fleste nærme.

Er forresten en Amerikaner (Mark Day) som skrur bra gitarlyd som har laget en Tekrøpreset til Axe FX som låter dead on! Scary rett og slett.

Vet Castor Fiber gjorde et opptak her som noen på forumet trodde var Tekrø, og det var med GN Norge gitaren med singlecoiler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er og noe med å la ampen jobbe hardere ved å skru opp volt-impedansen..

andre kjente "triks" er

-ikke bruke wah wah som wah wah, men som en løfter.

-på refrenget til 10.000 lovers. som da går Ab-Eb osv osv. der er det 1slag rytme og et slag strumming. (teit forklart men heng med!) på rytmeanslagene dine skal OD være på, og på strums skal OD være av. altså må du kombinere av/på av effektboksen med spillingen. Dette gjelder flere sanger. for å rydde opp i signalet.

-chorus står på hele tiden

-det er to stk topper som går hele tiden. den ene blir slavedrivet fra hovedtopp, gjennom en BOSS dd-X (husker ikke hvilken)med kort kort delay og inn i en ny topp. for å feite opp signalet

-BF-2 med manual er vel mer en type kompresjon enn mid-boost. mid-boost hentes, som nevnt tidligere ut av modifiserte marshalls.

-blandingen av passiv HB og aktiv SC har og mye å si i attack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er og noe med å la ampen jobbe hardere ved å skru opp volt-impedansen..

andre kjente "triks" er

-ikke bruke wah wah som wah wah, men som en løfter.

-på refrenget til 10.000 lovers. som da går Ab-Eb osv osv. der er det 1slag rytme og et slag strumming. (teit forklart men heng med!) på rytmeanslagene dine skal OD være på, og på strums skal OD være av. altså må du kombinere av/på av effektboksen med spillingen. Dette gjelder flere sanger. for å rydde opp i signalet.

-chorus står på hele tiden

-det er to stk topper som går hele tiden. den ene blir slavedrivet fra hovedtopp, gjennom en BOSS dd-X (husker ikke hvilken)med kort kort delay og inn i en ny topp. for å feite opp signalet

-BF-2 med manual er vel mer en type kompresjon enn mid-boost. mid-boost hentes, som nevnt tidligere ut av modifiserte marshalls.

-blandingen av passiv HB og aktiv SC har og mye å si i attack.

Chorus står forresten ikke på hele tiden (sett at den har lyst, så det var ikke bare pæra som var død hehe)

Amp satt på 240V men får 227 Volt. Tekrø er ganske nøye på dette.

RE- 150 på inngangen for mer gain.

Det er en splitt i ene jackinngangen på en av ampene for å kunne forsinke den andre toppen noe for å få den "multitracka live" følelsen

"cocked" Wah er det på en haug av tekrøsoloer.

Aldri sett tekrø ,eller noen andre for den sags skyld, stå og tråkke en OD av og på i et riff..Han spiller rett og slett bare tight og presist.

Blanding av passiv og aktiv elektronikk..Not so much. Ha har bare en SA i neck på en av strattene, ellers er det SD Custom som sitter i bridge på de (Altså en helt standard passiv `bucker)

...og deg? ;)

Kan ha vært innblanda og :)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom da, så skal jeg vise deg ;)

Jo, men desverre. Sjekk for eksempel ut IGA sine leksjoner. Der vil du blandt annet se denne teknikken i aksjon...

Men har du sett Tekrø gjøre dette??

Kan godt spørre han, men han har aldri gjort det som jeg har sett.

Du har noen merkelige påstander over her som f.eks det med aktiv/passiv elektronikk.. Hvor tar du det fra?

At andre har gjort det med OD av/på er greit nok, jeg har bare ikke sett eller hørt om det..Kompensasjon for dårlig dempeteknikk eller i utgangspunktet for mye gain hvis man ikke klarer å få det til å låte tight...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du sett Tekrø gjøre dette??

Kan godt spørre han, men han har aldri gjort det som jeg har sett.

Du har noen merkelige påstander over her som f.eks det med aktiv/passiv elektronikk.. Hvor tar du det fra?

At andre har gjort det med OD av/på er greit nok, jeg har bare ikke sett eller hørt om det..Kompensasjon for dårlig dempeteknikk eller i utgangspunktet for mye gain hvis man ikke klarer å få det til å låte tight...?

jeg har det til og med på tape at Rolf forklarer hvordan og hvorfor han brukte OD-1 på denne måten!

hils han!

kanskje vi sees på nyttårsaften da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det til og med på tape at Rolf forklarer hvordan og hvorfor han brukte OD-1 på denne måten!

hils han!

kanskje vi sees på nyttårsaften da?

Nope, borte nyttårsaften :)

Har han gjort det på plate så skal jeg så absolutt gi meg!

Mener du ikke at han har spilt inn endel uten og en med OD`en? virker veldig keitete med klikking av og på..

Men presentert sammen med noe av de andre tingene i posten din tok jeg det ikke for helt god fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.