Web Analytics
Jump to content

LP Std: 50's eller 60's neck?


Espen

Recommended Posts

Vurderer for tiden et kjøp av Gibson Les Paul standard, og sjansen for at det blir en ny modell er relativt stor. Da kommer spørsmålet om hvilken halsprofil man skal ha på gitaren opp - den feite 50-tallstypen, eller den slankere og muligens "raskere" 60-tallstypen.

Er det noen her på forumet som har erfaringer med en eller begge av disse halsene, som har noe å si om dem? Hva er de positive og negative sidene ved dem, hvilken forskjell er det?

Hadde vært fint å fått noen skikkelige svar på dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har forsåvidt rett i det... Tenkte bare at det hadde vært greit å fått noen synspunkter på det. Høre hva folk generelt liker og ikke liker ved de to forskjellige typene. Skal selvsagt aller helst prøve ut det selv før jeg kjøper, men har ikke hatt sjansen til det ennå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Les Paul med 60-talls-profil.. Jeg hadde en Special Faded utgave engang, tror den må ha hatt 50-tallsprofil, da jeg fikk vondt i tommelen av å spille powechords.. hehe (holder jo tommelen bak på halsen som regel da)..

Jeg er VELDIG fornøyd med 60-talls profilen min.. Liker den veldig godt.. Skal få prøvd flere 50-tallsprofiler, mulig de vokser på meg...

Link to comment
Share on other sites

Hvilken halsprofil har Gibson LP studio? Synes den er lik epiphonen min, som har an 60`s, men det står på gibsons nettsider at den har en 59`. Hvordan hals er det på den?

Espen: Kan anbefale halsen på gibson studioen min, synes den er passe tykk og har ikke no problemer med barrè på den. Må bare vite hvordan hals det er først ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei 8)

Har just bestilt meg en ny Les Paul standard Iced tea fra USA, gleder meg som en rææveunge til neste uke :mrgreen: Uansett, valgte den med 60 profilen. Eneste gode grunnen til det er at jeg fra før av har en gammel sg special med p-90 mic'er hvor halsen passer meg perfekt. Trodde 60-halsen var mer lik denne, dvs. tynnere. Har fra før av spilt på div ibanez, og var redd for at overgangen til 50-halsen ble for stor. Men liker også 50-halsen svært godt, så det blir mer en smaksak :shock:

MEN, DETTE MÅ DU NESTEN FINNE UT HVA SOM PASSER DEG SELV BEST!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg har en gibson stnd 01 med et balltre av en 50hals... først angret jeg litt, men når den fikk et halvt år til å vokse på meg så takker jeg høyere makter at jeg ikke byttet den inn, 50 halsene gir mye mer sustain en 60 halsene... de fleste bytter til 50 hals etter å ha spilt et par år på 60...

soot your self

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
    • Er det noen som har erfaringer med Yamaha Stagepas 1K MkII som PA-system for duo 1 gitar med pedalbrett (mest akustisk med innebygd pickup) og 1-2 vokalister innenfor sjanger folk/vise/pop. Lydkvalitet? Brukervennlig? Spiller sjelden i lokaler med plass til over 300 personer. Etter det jeg kan se mangler systemet mulighet for 48V phantom power til f.eks. aktiv DI-boks. Setter pris på tilbakemeldinger.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.